Actualités: Teaser

Mercedes waarschuwt: huidige EV-prijzen zijn te laag om winst te maken

Je hebt het vast ook al gemerkt: zowat heel Europa zit te wachten op betaalbare EV’s. Daardoor staat er flink wat druk op autofabrikanten om de prijzen van hun elektrische auto’s zo laag mogelijk te houden, maar is die situatie wel houdbaar? Volgens Mercedes alvast niet, of toch niet zonder elders méér winst te gaan maken.

Vandaag de dag wordt de markt van elektrische auto’s wel eens omschreven met de term ‘prijzenoorlog’, en dat is niet geheel onterecht. Zo komen er steeds meer betaalbare EV’s op de markt, niet alleen van Chinese constructeurs maar ook uit Europa zelf — kijk maar naar de pas gelanceerde Citroën ë-C3. Daarnaast sneed bijvoorbeeld Tesla eerder dit jaar plots duizenden euro’s van de prijzen van zijn auto’s, wat een heuse domino aan kortingen veroorzaakte bij de concurrentie… Maar houden die fabrikanten er dan wel genoeg aan over om te overleven?

Hoe goedkoper de EV, hoe duurder de ICE

Met die vraag op zak trok persagentschap Reuters naar Harald Wilhelm, Chief Financial Officer van Mercedes, en zijn antwoord was duidelijk: nee. Zo is de winst van de groep in het derde kwartaal gedaald met 6,8 procent, en die daling zou deels te wijten zijn aan de volgens Wilhelm “brutale” EV-markt. De CFO verklaart dat die markt merken er namelijk toe dwingt om elektrische auto’s aan gelijkaardige prijzen te verkopen dan wat een equivalent met een verbrandingsmotor zou kosten, en dat terwijl het nog steeds duurder is om een EV te bouwen. Op die manier kan de topman zich naar eigen zeggen niet voorstellen dat het voor zelfs maar iemand in de sector houdbaar is.

Image
Mercedes EQA & EQB 2023

Sterker nog: de financieel directeur stelt dat fabrikanten hierdoor elders meer winst moeten gaan maken om het kostenplaatje op het einde van de rit te doen kloppen, en dit ga je niet graag horen. Eén van de mogelijkheden is volgens hem namelijk om een “grotere winstmarge op modellen met verbrandingsmotoren” te creëren. Dat zou dus betekenen dat constructeurs de rest van hun gamma duurder gaan maken puur om de prijzen van hun EV’s te kunnen drukken. Of dat dan wel houdbaar is voor de koper, is nog maar de vraag…

Commentaires

We zitten aan begin van het einde van de macht van de grote autofabrikanten zeker? Ze gaan zich moeten gaan specialiseren op een kleinere afzetmarkt dan om hun winsten te halen. Want met deze prijsverschillen gaan Tesla en de Chinezen met het grootste marktaandeel gaan lopen volgens mij.

par this
il y a 11 mois


Uiteindelijk is het Europa, die veel te machtig is in mijn ogen, hier een stuk de schuldige van. Sowieso gaan we al niet lang geen wagen met verbrandingsmotoren meer kunnen kopen hier (in Europa). Dus als ze nu nog snel hun prijzen gaan verhogen, dan gaan ze géén wagens met verbrandingsmotoren meer verkopen, en dan gaat hun enigste afzetmarkt nog de leasing zijn. Want als ik het goed gelezen heb, dan is die afzetmarkt nu al 68%. Dus particulier wordt er nu al in België niet meer verkocht. Hoe het zit in de omringende landen, dat weet ik niet.

par Mathieu
il y a 11 mois


Is Mercedes niet het merk dat onlangs doodleuk verkondigde dat ze hun prijzen hoog kunnen houden of zelfs verhogen omdat de markt het toch wil betalen? Om geen afbreuk te doen aan hun imago? Of begint de economische realiteit hen nu toch in te halen? In een artikel van vorig jaar vind ik terug dat Mercedes in China de EQE/EQS met 11-22% in prijs ging laten dalen wegens tegenvallende verkoop. Ofwel zit er een gigantische marge op ofwel verkopen ze zonder winst. In het tweede geval zou ik als constructeur eens beginnen nadenken waar het fout loopt.

par GLENN
il y a 11 mois


Mercedes is ook het merk die zei dat volume modellen niet genoeg opbrachten. Weinig winst op te halen. Laat ze maar de A en B klasses schrappen, anderen (chinezen?) zullen het gat wel vullen.

par John
il y a 11 mois


Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter