De keerzijde: Grote groep Chinese EV-bouwers op rand faillissement

China EV problemen merken

Nieuwe cijfers uit China tonen dat de overrompeling aan EV-bouwers ook een keerzijde heeft; een grote groep merken stevent simpelweg af op het faillissement. Eén Chinees automerk verliest zelfs 10 miljoen euro op elke auto die het verkoopt!

Als het verleden ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat alle nieuwe markten - hoe explosief ze ook mogen zijn - zich op termijn normaliseren. Dat zal niet anders zijn in EV-land China. Hoewel er bijna elke week een nieuwe EV-merk wordt opgericht "om Tesla te verslaan", hangt boven het gros van die merken een donkere wolk. Dat blijkt alvast uit nieuwe data van Bloomberg.

10 miljoen per auto?!

Van de zowat 91 EV-merken actief in China, behaalt zowat 30% minder dan 500 verkopen per kwartaal. Om dat in perspectief te brengen: Tesla bouwde in september zo'n 74.000 auto's in Shanghai - in één maand dus. Meer nog, de 10 grootste EV-merken hebben zowat 80% van de markt in handen. Voorop staat BYD (36,4%), gevolgd door Tesla China (8,4%), het bij ons niet bekende GAC (6,9%) en SAIC (5,5%) dat onder andere het bij ons wel bekende MG in handen heeft.

China EV problemen merken

Aan de andere kant van het spectrum zien we bijvoorbeeld de Evergrande New Energy Vehicle Group dat Saab opkocht (en er NEVS van maakte) en ook automerk Hengchi in handen heeft. Hoewel het bedrijf in 2019 nog pochte "dat het binnen vijf jaar Tesla in zou halen", verloor het ruwweg 10 miljoen euro op elke auto die het verkocht en zoekt het nieuwe fondsen om verder te gaan.

Vloedgolf in Europa? Eerder golfje

De vloedgolf aan spotgoedkope Chinese elektrische automerken kan op termijn wel eens uitdraaien op een golfje in onze contreien. Dat beseffen Europese automerken trouwens ook. Want hoewel zowat elk Chinees automerk in Europa furore komt schoppen, zit het verdienmodel vaak niet snor. De grote jongens - die vaak ook Europese fabrieken willen opstarten - zullen blijven, terwijl de kleine spelers het onderspit zullen delven.

China EV problemen merken

Daarnaast is Europa ook klaar om klanten in de betaalbare EV te krijgen, zoals Stellantis toont met de nieuwe Citroën ë-C3. Binnenkort iedereen in een Chinese auto? Het lijkt alvast niet zo'n vaart te lopen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
this 08:37
afbeelding van this

Zou de Chinese overheid daar geen stokje voor steken om het faillissement te voorkomen? Want voor hen is het ook heel interessant dat Chinese wagens onze Europese markt overspoelen.

Jeffrey Busse 15:47
afbeelding van Jeffrey Busse

Europa is NIET klaar
Dat piepkleine C3tje word een miskoop.
Een wagen van 25.000€ voor eens naar de bakker te gaan want wie in kortrijk woont zal al moeite hebben om eens naar de kust over en weer te rijden.
Tuurlijk kan je snelladen hoe lang nog voor ze 1€/kWh vragen? met een verbruik op de snelweg van 20 kost dat piekkuiken 20€/100km

Ikke 22:00
afbeelding van Ikke

Ook al is ENGIE Frans, het zijn nu ook weer geen Arabieren, hee, die vragen wat ze willen ??? Dus wees maar rap gerust, die 20€/100km is echt een doemscenario. Tegen dat de 1€ per kWh wordt gehaald, staat de andere energie (vb. benzine) óók duurder, hee. Dan rij je zelfs met "slechts" een 2PK-tje aan rap het dubbele van die 20€.

Al ooit electrisch gereden ? Ik vermoed sterk van niet.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws