![China EV problemen merken China EV problemen merken](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Varia/automerken-china_01.jpg?itok=FUfhxjHD)
Nieuwe cijfers uit China tonen dat de overrompeling aan EV-bouwers ook een keerzijde heeft; een grote groep merken stevent simpelweg af op het faillissement. Eén Chinees automerk verliest zelfs 10 miljoen euro op elke auto die het verkoopt!
Als het verleden ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat alle nieuwe markten - hoe explosief ze ook mogen zijn - zich op termijn normaliseren. Dat zal niet anders zijn in EV-land China. Hoewel er bijna elke week een nieuwe EV-merk wordt opgericht "om Tesla te verslaan", hangt boven het gros van die merken een donkere wolk. Dat blijkt alvast uit nieuwe data van Bloomberg.
10 miljoen per auto?!
Van de zowat 91 EV-merken actief in China, behaalt zowat 30% minder dan 500 verkopen per kwartaal. Om dat in perspectief te brengen: Tesla bouwde in september zo'n 74.000 auto's in Shanghai - in één maand dus. Meer nog, de 10 grootste EV-merken hebben zowat 80% van de markt in handen. Voorop staat BYD (36,4%), gevolgd door Tesla China (8,4%), het bij ons niet bekende GAC (6,9%) en SAIC (5,5%) dat onder andere het bij ons wel bekende MG in handen heeft.
![China EV problemen merken China EV problemen merken](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Varia/automerken-china_02.jpg?itok=_S3jYK2X)
Aan de andere kant van het spectrum zien we bijvoorbeeld de Evergrande New Energy Vehicle Group dat Saab opkocht (en er NEVS van maakte) en ook automerk Hengchi in handen heeft. Hoewel het bedrijf in 2019 nog pochte "dat het binnen vijf jaar Tesla in zou halen", verloor het ruwweg 10 miljoen euro op elke auto die het verkocht en zoekt het nieuwe fondsen om verder te gaan.
Vloedgolf in Europa? Eerder golfje
De vloedgolf aan spotgoedkope Chinese elektrische automerken kan op termijn wel eens uitdraaien op een golfje in onze contreien. Dat beseffen Europese automerken trouwens ook. Want hoewel zowat elk Chinees automerk in Europa furore komt schoppen, zit het verdienmodel vaak niet snor. De grote jongens - die vaak ook Europese fabrieken willen opstarten - zullen blijven, terwijl de kleine spelers het onderspit zullen delven.
![China EV problemen merken China EV problemen merken](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Varia/automerken-china_03.jpg?itok=Q9bQSrH_)
Daarnaast is Europa ook klaar om klanten in de betaalbare EV te krijgen, zoals Stellantis toont met de nieuwe Citroën ë-C3. Binnenkort iedereen in een Chinese auto? Het lijkt alvast niet zo'n vaart te lopen.
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Pasterbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 55 min geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 19 uur geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 19 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Veel te laat uitgekomen. Kan al aanzien worden als oldtimer aan de snelheid dat EVs evolutie maken...
Door Kevin 1 dag geleden