Officieel: vernieuwde Toyota GR Yaris krijgt nog meer power en… een automaat? (2024)

Toyota GR Yaris facelift 2024

Haal je hooivorken en fakkels maar vanonder het stof. De Toyota GR Yaris is namelijk vernieuwd en naast wat aangescherpte looks en nog meer vermogen, krijgt die ook een automatische versnellingsbak in zijn optielijst… Dus wat denk je: hothatch-heiligschennis of net hothatch-heiligdom?

Spreek ons gerust tegen, maar de Toyota GR Yaris is misschien wel hét meest verrassende product dat we in de afgelopen jaren van de fabrikant gezien hebben. Waar de Yaris voorheen namelijk altijd al bekend stond als de bejaardenbak bij uitstek, staken de Japanners hun nieuwste generatie plots wel héél strak in het hothatch-pak. Zo kreeg de GR Yaris een bommetje van een motor, potente vierwielaandrijving en verregaand aangepaste looks… Maar het kan altijd nog beter.

Minder moeite voor tuners

Toyota heeft zijn GR Yaris nu namelijk vernieuwd en daarbij werden die looks alvast een beetje verder aangescherpt. Zo beschikt de hothatch over gloednieuw bumperwerk en we zijn er nog niet helemaal uit of we die herkenbaar verticale luchthappers van voorheen nu missen of niet. Achteraan behoudt de bumper wat meer zijn oorspronkelijke vorm, maar de lichtunits werden wel grondig aangepakt. Die beschikken nu over een doorlopende LED-balk over de kofferklep. Daar zit tegenwoordig ook het derde remlicht in terwijl Toyota gewoon eigenhandig zijn logo van de achterpartij verwijderd heeft — kwestie van de tuners die dat toch gingen doen wat moeite te besparen.

Toyota GR Yaris facelift 2024

Vind je dat echter al verregaand, wacht dan maar tot je het interieur van de vernieuwde GR Yaris ziet. Daar waan je je namelijk in een compleet ander model, al beperkt de visuele verandering zich eigenlijk tot één groot element. Zo monteren de Japanners nu een ietwat om de bestuurder gebogen plaat tegen het dashboard waar alles van de klimaatregeling tot het infotainmentscherm in gemonteerd zit. Dat laatste meet nu 12,3 inch groot en bevat Toyota’s nieuwe software. Ook het bestuurdersdisplay werd trouwens vernieuwd en verder krijg je nog een aantal subtielere wijzigingen, zoals een verlaging van de bestuurdersstoel met 2,5 centimeter voor dat ultieme sportwagengevoel.

Automaat met rally-inspiratie

En een sportwagen, dat is deze GR Yaris nog meer dan voorheen. Zo houdt hij wel vast aan de gewoonlijke 1.6-liter driecilindermotor maar werd die weer een beetje sterker, goed voor 280 pk en 390 Nm koppel. Die cijfers gaan als vanouds naar de vier wielen dankzij Toyota’s rally-geïnspireerde GR Four-systeem, en dat is niet het enige dat deze hothatch aan Toyota’s motorsportervaring te danken heeft. Zo krijgt de GR Yaris nu ook de optie van een achttraps automaat, die volgens Toyota aanzienlijk sneller moet schakelen dan de standaard aanwezige handbak én zich dankzij slimme software aanpast aan je rijgedrag. Wat dit allemaal doet met de 0-naar-100-tijd, laat het merk jammer genoeg nog niet los.

Toyota GR Yaris facelift 2024

Dat zijn echter niet de enige zaken die moeten zorgen voor nog meer rijplezier. Zo heeft Toyota het koetswerk nog stijver gemaakt dankzij 13 procent meer laspunten en 24 procent extra lijm. De ophanging werd bovendien verstevigd en opnieuw afgesteld en de ‘Circuit’-versie krijgt een extra radiator, een aangepaste intercooler en hertekende luchtinlaten mee. Dat is meteen ook de enige versie die we op de Europese markt mogen verwachten, en de leveringen moeten hier op gang komen in de zomer van dit jaar.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités