Rijtest

Rijtest: Toyota GR Yaris (2022)

Zegt iemand “hothatch”, dan dwaalt je gedachtegang waarschijnlijk af naar de gevestigde waarden uit de Volkswagen-, Ford- of misschien Renault-stal. Ook Toyota wil echter mee komen spelen met de grote jongens, en grijpt daarvoor terug naar zijn rally-ervaring. Dit is namelijk de GR Yaris, en dat is écht niet gewoon een Yaris.

Toegegeven: Toyota is niet aan zijn proefstuk toe wanneer het op snelle hatchbacks aankomt. De vorige generatie van de Yaris bracht bijvoorbeeld al een onuitspreekbare ‘GRMN’-versie voort en eerder stuurden ze ook menig een T-Sport- of later TS-versie de wereld in. Hoe fijn die voorgangers ook waren, iets zo hot als deze nieuwe hatch hebben we van Toyota – of zelfs van heel wat andere fabrikanten – nog niet gezien. De GR Yaris is namelijk niet gewoon een reguliere Yaris met wat sportieve opsmuk en ditto techniek, maar stiekem een compleet andere auto.

Twee keer kijken

Laat ons met de deur in huis vallen: deze Toyota is niets minder dan een rallyauto voor de openbare weg. Zo’n uitspraken hoor je misschien wel vaker uit de mond van de gemiddelde hothatch-eigenaar rollen, maar in dit zeldzame geval mag je dat letterlijk nemen. De GR Yaris is namelijk een ‘homologatiespecial’, wat in essentie wil zeggen dat Toyota deze auto in de eerste plaats als rallywagen ontwikkelde en er vervolgens een handjevol civiele versies van produceert. Je mag als constructeur dan ook enkel aan het WRC deelnemen met modellen die ook op de vrije markt verkrijgbaar zijn.

Image
Toyota GR Yaris 2022

Daardoor ziet deze auto er van ver wel uit als een gewone Yaris, tot je dichterbij komt. Zo ligt het dak, dat trouwens uit met koolstofvezel versterkt plastic bestaat om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, een dikke 9 centimeter lager dan dat van Toyota’s gewoonlijke B-segmenter. Dit is meteen ook de enige Yaris die je nog in driedeursvorm kan bestellen, en de enige die een koppel vette uitlaten in een heuse diffuser mee krijgt. Die schuilen in een herzien paar bumpers, die op hun beurt doorlopen in wielkasten die nog verder uitgeklopt werden dan die van de reguliere Yaris – die eerlijk gezegd al best breed geschouderd is voor een doordeweekse hatchback. Eens je het gezien hebt kan je er niet naast kijken, maar je moet dus wel twee keer kijken voor je door hebt dat er iets speciaals voor je staat.

”Halve V6”

Daar schuilt misschien het vervelende voor de hothatchbezitter, want stiekem vind je het waarschijnlijk wel leuk dat de gemiddelde toeschouwer het verschil ziet tussen nonkel in zijn hybride-Yaris en jij in je krachtige liefhebbersauto. Zelfs na een oppervlakkige kijk in de technische specificaties zou de leek nog durven denken dat deze GR Yaris niks al te speciaals is, want in het vooronder schuilt zowaar een driecilinder. Ook diens longinhoud blaast je niet van je sokken met amper 1.6 liter, dus waar hebben we het hier eigenlijk over?

Image
Toyota GR Yaris 2022

Graaf je wat dieper, dan leer je al snel dat Toyota kosten noch moeite gespaard heeft om het blokje gretig aan het gaspedaal te laten kleven. Zo was dit met een vermogen van 261 pk bij zijn lancering de krachtigste productiedriepitter ter wereld – al heeft zelfs Toyota daar zelf intussen al een schepje bovenop gedaan met de GR Corolla. Bovendien komt zijn koppel van 360 Nm vrij vanaf 3.000 toeren per minuut, wat de GR Yaris dan weer te danken heeft aan een flinke turbo die al bij de kleinste beweging van je rechtervoet in actie schiet. Toch loont het om af en toe eens hoog in de toeren te klimmen, want daar word je getrakteerd op een klankspel dat we niet anders kunnen omschrijven dan ‘een halve V6’. We blijven dan wel met de indruk achter dat de audiospeakers van de auto daar voor iets achter zitten, maar dat neemt niet weg dat het best fijn klinkt.

Vervlogen tijden

Die verrassend levendige motor is trouwens niet het enige dat van deze GR Yaris zo’n feestbeest maakt. Zoals het een rallywagen voor de openbare weg betaamt krijgt deze auto namelijk een doordachte vierwielaandrijving mee, die afhankelijk van de rijmodus de kracht anders over de uithoeken verdeelt. Zo primeert in de ‘Normal’-stand de voorwielaandrijving, keert de ‘Sport’-stand de rollen om door 70% van het koppel naar de achterzijde te sturen en voorziet de ‘Track’-modus alle wielen van evenveel kracht. Dat is natuurlijk het efficiëntste op een circuit, maar voor wat verantwoord rijplezier op de openbare weg kunnen we beamen dat de sportstand zeker niet teleurstelt.

Image
Toyota GR Yaris 2022

Daarnaast wordt het blok vergezeld door een handgeschakelde zesbak met een slag zo kort en mechanisch dat we ons meteen in vervlogen tijden waanden. De bediening is soms zelfs zo stroef dat je het gevoel hebt dat je schakeltijden erop achteruit gaan, maar dat heb je gerust over voor zijn pure karakter. Stoort je dat wel, dan zou je de GR Yaris binnenkort ook kunnen configureren met een automaat met schakelpeddels achter het stuur. Ook deze handbak is echter niet helemaal vrij van de automatisering, en die ontketen je door middel van het iMT-knopje in de middenconsole. Druk je dat in, dan geeft de auto vanzelf een ouderwets dotje tussengas tijdens het neerschakelen. Dat kan best handig zijn indien je van het heel-and-toe-en nog geen kaas gegeten hebt.

Oké voor kinderen

Het mag dus duidelijk zijn dat het rijplezier centraal staat bij deze Toyota, maar wat als je eens een dagje geen zin hebt om te rijden als een schurk? Ook dan slaagt de GR Yaris er al bij al nog in om zich te gedragen als een beschaafde automobiel. Hij blijft te allen tijde stug geveerd, maar niet van die aard dat je er meteen een wekelijkse sessie bij de lokale kinesist voor moet inplannen. Daarnaast is het gaspedaal in de normale rijmodus best vergevingsgezind, waardoor je op een zeldzaam stukje vlak tarmac soms even zou vergeten dat je met een heus rallywapen onderweg bent. Dat kan echter ook aan het zicht voor je liggen, dat op het stuurwieltje en de sportievere, analoge tellers na zowat één op één met dat uit een reguliere Yaris overeen lijkt te komen. Dat betekent dus harde maar stevige plastics, al krijg je daardoor ook wel een – licht verouderd – infotainmentsysteem mee.

Image
Toyota GR Yaris 2022

Hoe verder je echter naar achteren kijkt, hoe minder inzetbaar de GR Yaris lijkt te worden. Terwijl je voorin namelijk nog riant zit, kan dat niet over de achterste passagiers gezegd worden. De beenruimte is daarin nog niet het grootste probleem, want het is vooral die 9 centimeter lagere daklijn die het er best lastig vertoeven maakt. Voor kinderen valt het dus wel mee, al moet je dan wel even prutsen met de deuren en de stoelen aangezien deze GR-versie de enige driedeurs-Yaris is. Verwacht van die derde deur trouwens ook niet te veel, want met 174 liter koffervolume schuilt daarachter maar net genoeg ruimte voor de gemiddelde boodschappen. En nu we toch bezig zijn: een ruitenwissertje op de achterruit had hem ook niet misstaan, want bij regenweer ben je bestelwagengewijs aangewezen op de buitenspiegels.

Japans uitgerust

Zo’n zaken neem je er echter wel bij wanneer je op zoek bent naar iets zoals een GR Yaris, en dat geldt ook voor zijn prijskaartje. Je moet namelijk minstens 36.940 euro weten in te zamelen voor je dit kleinood bij de dealer mag oppikken – als je die kans dan krijgt, want om de haverklap is het populaire ding uitverkocht. Wetende dat een GR Yaris daarmee ruim 16.000 euro duurder is dan de gewone Yaris lijkt dat helemaal van de pot gerukt, maar intussen besef je wel dat de GR Yaris allesbehalve een gewone Yaris is. Vergelijken we dit met semi-concurrenten als de Ford Fiesta ST of Volkswagen Polo GTI, dan is deze Toyota nog steeds respectievelijk 9.500 en 3.500 euro duurder. Ook dat valt echter perfect te verantwoorden, want geen van beide heeft vierwielaandrijving of komt in de buurt van het vermogen van de GR Yaris. Deze Japanner is dus enigszins een segment op zich.

Image
Toyota GR Yaris 2022

Japanners zouden echter geen Japanners zijn indien ze je geen waar voor je geld zouden geven. Hoewel je dus een aanzienlijke som voor een GR Yaris moet neertellen, krijg je er ook meteen een fijne uitrusting voor in ruil. Zo gaat de basisversie door het leven als ‘Hi-Pack’, en die naam op zich zegt al genoeg. Hij biedt meteen zaken als een JBL-geluidsinstallatie, een head-updisplay, een achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol – wat ons betreft ongezien op een rallywagen… Daarboven betaal je 38.920 euro voor een ‘High Performance’, en die voegt een paar prestatiegerichte zaken toe zoals een torsendifferentieel en lichtere velgen. Daar eindigt de optielijst dan wel, dus meer betaal je niet voor een GR Yaris.

Conclusie

De Toyota GR Yaris is iets dat we al even niet meer gezien hebben. Als homologatieversie van een rallywagen klinkt hij ronduit als een auto die niet op de openbare weg thuishoort, maar toch staat hij wonderwel zijn mannetje wanneer hij uitgedaagd wordt door andere hothatches of wanneer je er gewoon even als een beschaafd mens mee wil rijden. Geloof ons echter maar wanneer we zeggen dat die momenten zeldzaam zijn, want als het op puur rijplezier aankomt is er maar weinig dat aan deze broekzakraket kan tippen – ongeacht de prijs.

Specificaties

Vermogen261 pk
OverbrengingManuele 6-versnellingsbak
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 280 kg
Topsnelheid230 km/u
Prijs basismodel€ 36 940
0 tot 100 km/u5.20 sec
Gemiddeld testverbruik9.30L/100km
Min. kofferinhoud174 L
CO2-uitstoot184 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen