Officieel: Toyota GR Corolla is potente hothatch, maar niet voor ons (2022)

Toyota GR Corolla 2022

Toyota heeft het doek van zijn GR Corolla getrokken, en die lijkt meteen alle verwachtingen in te lossen. Zo biedt de hothatch voldoende vermogen om een Golf GTI aan het zweten te brengen, ziet hij eruit als een gespierd circuitwapen en blijft hij ver weg van de Europese wegen.

Het was te verwachten: de Amerikanen hebben onze GR Yaris moeten missen en als wraak zien wij deze GR Corolla aan ons voorbijgaan. De hothatch werd namelijk al meermaals geteased door de Amerikaanse Toyota-importeur terwijl de Europese tak de lippen stijf op elkaar hield. Nu geven ze ons toch inkijk in de specificaties van de GR Corolla, en wij laten je graag even delen in het gemis.

Functioneel uiterlijk vertoon

Kijk maar even mee naar dat brede smoelwerk, en maak ons wijs dat je deze pretraket niet over het landweggetje achter je dorp had willen zien stuiven. De GR-versie bouwt namelijk vakkundig verder op het al best dynamische uiterlijk van de nieuwe Corolla met een aangepaste bumper, een enorme grille, aanzienlijk uitgeklopte wielkasten en een smaakvolle spoiler op de achterklep. Het plaatje wordt afgewerkt met de nodige GR-logo’s, extra luchtinlaten in de zijvleugels en op de motorkap, en maar liefst drie uitlaten. Deze snelheidsduivel zal je dus niet snel verwarren met de gemiddelde Corolla Hybrid.

Toyota GR Corolla 2022

De aanpassingen zijn er natuurlijk niet alleen om te imponeren maar ook om zijn prestaties een duw in de rug te geven. Zo nam de spoorbreedte van de GR Corolla vooraan met 6 centimeter en achteraan met 8,5 centimeter toe ten opzichte van zijn reguliere broertjes voor extra stabiliteit in de bochten. Om diezelfde reden werd de hothatch achteraan voorzien van dubbele draagarmen en werd het onderstel verstevigd met extra laspunten. De motorkap bestaat dan weer uit aluminium en het dak uit koolstofvezel om het gewicht te beperken tot 1.474 kilogram, terwijl zijn massa tot stilstand gebracht wordt door geventileerde remschijven.

Meer smeekmailtjes

Op snelheid komen doet deze GR Corolla met behulp van een bekende krachtbron, al kreeg ook die voor de gelegenheid een upgrade. Zo ligt in het vooronder dezelfde 1.6-liter driecilindermotor die we al uit de GR Yaris kennen, maar weet die in de grotere telg ruim 40 pk meer op te hoesten. Dat brengt de cijfers op 304 pk en 370 Nm koppel, die langs een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de vier wielen gestuurd worden. Hoe snel deze GR Corolla daardoor wordt geven de Japanners nog niet mee, al kunnen we er dus wel van uitgaan dat hij minstens de prestaties van de GR Yaris evenaart. Die sprint, ter referentie, naar de 100 km/u in 5,5 seconden en gaat door tot een top van 230 km/u.

Toyota GR Corolla 2022

Op de Autobahn zal je zijn topsnelheid alvast niet zelf kunnen testen, want zoals gezegd komt deze hete Corolla niet naar Europa. Hij is in eerste instantie voor de Amerikaanse markt bedoeld, maar komt ook in thuisland Japan in de catalogus te staan. Zij zijn dus de enige gelukkigen die zowel van de GR Yaris als van de GR Corolla mogen genieten. Al geven we de moed bij deze nog niet op, misschien bedenkt de Europese tak zich nog indien ze genoeg smeekmailtjes ontvangen. Allen aan de slag, dan maar!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws