Officieel: Toyota GR Yaris is heuse homologatiespecial (2020)

Toyota GR Yaris 2020

Kort na het debuut van de nieuwe generatie Yaris staat Toyota al klaar met de Gazoo Racing-variant. Dat is een vierwielaangedreven homologatiemodel voor de volgende Yaris WRC. Wat hij gemeen heeft met de gewone Yaris? Behoorlijk weinig.

Op het einde van de levensduur van de vorige Yaris was er de Yaris GRMN, nu pakt Toyota al meteen uit met de GR Yaris. Die verschilt op zowat alle vlakken van zijn burgerlijke broer. Te beginnen met het platform, dat Toyota’s GA-B-platform vooraan combineert met het GA-C-platform van de grotere Corolla achteraan.

4WD

Dat maakt vierwielaandrijving mogelijk op deze GR Yaris, die in theorie alles naar de voorwielen of achterwielen kan sturen, maar in de praktijk drie ‘presets’ heeft: in normale rijsituaties gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen, in de Sport-stand wordt die verhouding 30/70, in de Track-stand 50/50. Een optioneel Circuit-pakket plaatst nog eens Torsendifferentiëlen op de voor- en achteras.

Toyota GR Yaris 2020

Visueel is de GR-versie trouwens meer dan een Yaris met wat spoilers: zijn spoorbreedte neemt toe, hij verliest een koppel deuren en de daklijn ligt 91 millimeter lager. Dat dak bestaat trouwens uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt; de motorkap, deuren en koffer bestaan uit aluminium. Het gewicht blijft daardoor beperkt tot 1.280 kilogram.

Toyota GR Yaris 2020

Onder de motorkap geen viercilinder met compressor meer, maar een 1.6 driecilinder turbo. Die produceert dankzij allerhande racetechnieken 261 pk en 360 Nm, en is gekoppeld aan een manuele zesbak. 0-100 km/u duurt volgens Toyota minder dan 5,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 230 km/u. In de tweede helft van 2020 komt de Toyota GR Yaris bij ons op de markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
FLP 13:21
afbeelding van FLP

Vandaag zijn de prijzen bekend gemaakt. €36.600 voor de Hi-Package versie (met een hoop "luxe" opties dus) en €38.500 voor de Hi-Performance versie (degene je eigenlijk wil). Over een "standaard" versie wordt niet gesproken..
Helaas een te stevig prijskaartje voor mezelf, maar het is wel iets speciaals natuurlijk.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws