Rij-impressie: Toyota Corolla Hybrid (2019)

toyota corolla rijtest 2019

Hij was twee generaties lang grotendeels uit de Europese spotlight verdwenen maar de Corolla is helemaal terug van weggeweest. Met drie verschillende carrosseriestijlen en een stevige focus op hybridekracht als verkooppunt. In deze eco-gedreven tijden daardoor de C-segmenter bij uitstek?

In 2007 moest de meest verkochte auto ter wereld plots een stapje opzij zetten in Europa. Want de Corolla kreeg opvolging van de Auris, een auto die voor en door Europeanen werd ontwikkeld. Nu, 12 jaar en twee generaties Auris later, verschijnt de Corolla terug ten tonele in Europa. Waarbij de twaalfde generatie Corolla de hybridefocus van de Auris over neemt.

Van schlager naar punkrock

Al lopen we dan wat vooruit op de feiten, want vooreerst is er nog een belangrijk detail om te vertellen over de nieuwe generatie Corolla. Want tegenwoordig wordt ook deze C-segmenter onder Toyota's nieuwe credo gebouwd. En dat credo luidt dat het merk geen saaie auto's meer mag bouwen. Met opperbaas Akio Toyoda als grote voorstander van Toyota's nieuwe richting. Geef toe, het was ooit anders bij het Japanse merk...

toyota corolla rijtest 2019

Het resultaat is dat de meest verkochte auto ter wereld tegenwoordig ook expressief voor de dag mag komen. Waardoor je gerust kan stellen dat de styling van de nieuwe punkrock is tegenover de schlagerlijnen die voorganger Auris droeg. Met een heftig gestileerde snuit, opgeklopte derrière en scherpe lijnen die niet zouden misstaan op een Lexus.

Even zitten

Het valt dan ook op dat Toyota meer en meer het Lexus-gevoel door laat sijpelen naar producten uit eigen huis. En daar zijn we alles behalve rouwig om. Werp maar even een blik op de lederen zetels voorin deze Corolla. Nog nooit zagen we zo'n knap meubilair in een massaproductie C-segmenter!

toyota corolla rijtest 2019

Ietwat spijtig is het dan ook dat Toyota de rest van het interieur niet dezelfde Lexus-zweem geeft. Iets duidelijker, de boordplank oogt nogal rommelig. Kwalitatief is het allemaal in orde maar het 8-duims infotainmentsysteem kan je bezwaarlijk knap gestileerd noemen (zowel qua vormgeving als qua interface) en de optionele digitale instrumentencluster is een boeltje van meters, cijfers en informatie kris kras door elkaar. Weinig toegevoegde waarde dus, de schermpraal in de Corolla.

Ruimtevaart

Al countert Toyota dat met misschien wel het belangrijkste verkooppunt van een interieur. Je weet wel, ruimte. Dankzij de wielen die verder naar de uithoeken werden gekegeld en de iets bredere carrosserie is het riant vertoeven in de Corolla. Zowel voor- als achteraan. Opteer je dan nog voor de Touring Sports, Toyota-lingo voor stationwagen, dan krijg je een koffer waarin je met gemak fiets, surfboard of halve Ikea kwijt kan.

toyota corolla rijtest 2019

Die Touring Sports (TS) zit trouwens vol met slimme details. Denk aan een achterbank die je in twee delen neer kan klappen via hendels achterin de koffer. Of een bodemplaat in de koffer die aan de éne kant fraai gestoffeerd is met chromen accenten maar aan de andere kant uitgevoerd is in makkelijk af te wassen rubber. Je kinderen iets te frivool in de plassen laten springen in het bos? Gewoon de plaat omdraaien en vuile bottekes in de koffer. Knap werk van het Belgisch designteam dat zich over de Corolla TS mocht buigen.

Hybride(s)

Zeg je Toyota, dan zeg je natuurlijk ook hybride. Of in het geval van de nieuwe Corolla: hybrides. Er vallen tegenwoordig namelijk 2 hybrideversies te rapen bij de C-segmenter. Aan de éne kant heb je de gekende 1.8 hybride die goed is voor 122 pk, aan de andere kant heb je voortaan ook een 2.0 hybride die het vermogen optrekt naar 180 stuks.

toyota corolla rijtest 2019

Hoge verwachtingen hadden we van die 2-liter "High Power" uitvoering van de Corolla. Omdat die rijplezier belooft te koppelen aan het ecologische voordeel van zo'n hybridemotor. In realiteit liet de 2-liter ons echter wat op onze honger zitten. Niet dat de set-up een teleurstelling is, wel is de opstap van 1.8 naar 2.0 niet groot genoeg om de opstap in prijs en het CO2-nadeel te verantwoorden. Bij gewoon dagdagelijks gebruik zal je in België amper een verschil voelen tussen beide motoren.

Soms is "gewoon" goed genoeg

De vertrouwde 1.8 dan maar, die 122 pk en 142 Nm koppelt aan een elektromotor van 71 pk en 163 Nm. Maak echter niet de fout door te denken dat deze uitvoering daardoor beschikt over zo'n 200 pk en 300 Nm koppel, want zowel verbrandings- als elektromotor zitten zo aan elkaar verweven dat ze elkaar eerder opvullen dan aanvullen. Zo zal de elektromotor over korte afstanden de aandrijving over kunnen nemen (lees: over enkele honderden meters) en duwt die motor ook wat bij tijdens forse acceleraties.

toyota corolla rijtest 2019

Die elektrokracht ten spijt blijft de CVT-automaat ook vandaag nog een serieuze herrie maken als je het onderste uit de kan vraagt. Alleen... ga je bijna nooit het onderste uit de kan vragen in ons Belgenland. Hoogstens bij de aanloop op een autostrade-oprit of bij een fors inhaalmanoeuvre. Voor de andere 99% van de tijd straalt de Corolla pure rust uit in het interieur. Gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 76 g/km (!) en een haalbaar verbruik van rond de 4,5 l/100 km. Zoek maar een C-segmenter die beter doet.

Gekende techniek, verfrissende rit

Of dat trouwens wil zeggen dat deze Corolla daardoor eigenlijk een Auris 1.8 Hybrid in een andere verpakking is? Hoegenaamd niet. Te beginnen met het feit dat de 1.8 een evolutie is op het blok uit die Auris én het feit dat ook deze Corolla op Toyota's TNGA-platform mag staan. Dat platform bleek eerder al bij de nieuwe Prius, CH-R, RAV4 en zelfs inzendingen van Lexus de moderne heilige graal te zijn voor Toyota. Want het tilt het rijplezier in de producten van het merk naar een serieus hoger plan.

toyota corolla rijtest 2019

De ophanging is vergevingsgezind, de carrosserie legt opvallend weinig rolneigingen voor en de gehele afstelling van het chassis straalt vertrouwen uit. Uiteraard is deze Corolla op het einde van de dag eerder afgesteld op comfort dan op sport maar daardoor hoeft het rijgedrag heus niet zompig te zijn. Dat bewijst deze Corolla ten volle.

Veilig, niet geconnecteerd

De Corolla is voortaan dus ook voor mensen onder de pensioengerechtigde leeftijd. Of dat imago wil Toyota haar twaalfde inzending alvast aanmeten. Het is dan ook gek dat Apple Carplay en Google Android niet present tekenen in deze C-segmenter. Een fout die de Japanners ondertussen ook zelf hebben ingezien waardoor ze tegen eind 2019 wel deze softwaremirakels zullen introduceren op de Corolla.

toyota corolla rijtest 2019

Daarnaast puilt deze Corolla wel uit van de veiligheidsnufjes. "Toyota Safety Sense" noemen de Japanners het en vanaf de basisversie krijg je al de beschikking over een noodremsysteem, adaptieve cruisecontrole, rijstrookassistent, automatische grootlichten en een rijstrookassistent. Dat je moet bijbetalen voor een dodehoekassistent is dan misschien wat knullig maar geen enkele concurrent verpakt zoveel veiligheid standaard in de schulp van haar C-segmenter.

Hybride, is dat niet duur?

Een hybride, dat kost waarschijnlijk wel aardig wat duiten? Wel, bij plug-inhybrides is dat zeker het geval maar vergeet niet dat je deze Corolla niet in de stekker kan steken. Waardoor de batterij-inhoud (en de prijs daarvan) eerder beperkt is. Minimaal 22.450 euro ben je kwijt voor de nieuwe Corolla Hatchback, voor de Touring Sports stationwagen leg je zo'n 900 euro bij (de sedan nemen we wel een andere keer onder handen). Opgelet, dan hebben we het wel over de Corolla met 1.2 turbobenzine en handbak. Want jawel, er is ook nog een non-hybride-versie.

toyota corolla rijtest 2019

Springen we op de hybride dan stijgt de prijs richting de 25.530 euro. Ook graag nog navigatie? Dan kruipt de Corolla 1.8 HYBRID net over de 26.000 euro. Opties verpakt Toyota onder uitvoeringen en packs waardoor je om pakweg over een head-updisplay of lederen zetels te kunnen beschikken plots voor de hoogste uitvoering moet gaan van zo'n 32.000 euro. Niet onbelangrijk in dat geval; bij de twee hoogste uitvoeringen stijgt de CO2-uitstoot door de extra elektronica, grotere velgen en het panoramisch dak. Lastig voor de kleine zelfstandige waar elke CO2 telt.

Eco-koning

Hoe de Corolla zich daardoor positioneert binnen het veeleisende C-segment? Verdomd sterk. Neem nu die CO2-uitstoot van 76 gram en het officiële normverbruik van 3,3 l/100 km. Geen enkele concurrent kan gelijkaardige waarden voor leggen binnen de prijsklasse. Kijken we richting de Duitsers dan moet je al gaan vergelijken met een Volkswagen Golf TGI op aardgas. Die is vlot enkele duizenden euro's duurder.

toyota corolla rijtest 2019

Daarnaast dekken CNG-tanktstations niet heel België, waardoor CNG niet altijd een haalbare oplossing is. Een C-segmenter op diesel? Die zal zeker qua verbruik kunnen sparren met de Corolla maar moet op CO2-vlak de duimen leggen. Als we er vanuit gaan dat zowel particulier als op de bedrijfswagenmarkt CO2-uitstoot steeds belangrijker zal worden, dan zit Toyota de komende jaren goed met haar Corolla. Zelfs in pure WLTP-cijfers bedraagt de CO2-uitstoot amper 101 gram. Om je een idee te geven; diesels in pure WLTP-cijfers klimmen vaak naar de 130 g/km.

Conclusie

Het afstoffen van het Corolla-plaatje voor Europa zorgt niet voor een compleet nieuwe strategie bij Toyota. De focus bij deze C-segmenter blijft op hybridekracht liggen waardoor hij zich danig van de concurrentie weet te onderscheiden. Met een indrukwekkend lage CO2-uitstoot en al even indrukwekkend laag verbruik voorop en een tegenwoordig expressieve styling en overtuigende rit als bonus. (eco)Rationeel gezien dé hatchback en stationwagen van het moment in zijn segment.

toyota corolla rijtest 2019

Specificaties

Motor

1.8 benzine, vier-in-lijn hybrid

Vermogen

122pk

Koppel

142 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

180 km/u

0 tot 100 km/u

10.90 sec

CO2-uitstoot

76 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Roco 23:20
afbeelding van Roco

De Hyundai iconic, hybrid is niet met cvt, maar dubbele koppeling.
Die was, een tijd geleden, zuiniger dan Toyota volgens cijfers van spritmonitor

JL 17:10
afbeelding van JL

Auto-journalisten hebben echt iets tegen een CVT. Alleen vraag ik me af of iedereen er wel mee kan rijden? Als je versnelt, is het niet de bedoeling om het gaspedaal ineens tot tegen het vloerbord te stampen. Dan krijg je veel geloei, en naderhand pas actie. Gewoon het gaspedaal indrukken en geleidelijk aan verder indrukken. Dan blijft de motor verder in toerental klimmen terwijl de auto versnelt. In plaats van een motor die eerst hoog in toeren wil gaan vooraleer er iets van versnelling gebeurt.

theo 15:31
afbeelding van theo

Na de kennismaking toch enkele bedenkingen .
Het dashboard met de info zoals GPS is veel te demonstratief .
Vanuit een bepaald gezichtsveld doet het kontje me denken aan de eerste Nissan Leaf wat volgens de meesten geen streling voor het oog was.
De kofferinhoud is niet royaal te noemen en van een vlakke vloer is helemaal geen sprake als je de achterste zetels plat legt .
Bij de 2.0 zit de batterij in de koffer onder de vloerplaat en niet mooi weggewerkt maar ergens op goeddunken erin gezet .
Een volwaardig reserve wiel moet bij Toyota opnieuw worden uitgevonden en dan vooral de plaats om het te vervoeren .
Bij de 1.2 wordt de ruimte onder de achterste zetels voor niets gebruikt ( bij de hybrides zitten daar de batterijen ) en gaat er dus een belangrijke hoeveelheid ruimte verloren .
De 1.2 is niet verkrijgbaar in automaat of cvt

Jazzik 01:05
afbeelding van Jazzik

"De 1.2 is niet verkrijgbaar in automaat of cvt"
O? Dat is vreemd! Hier (in Polen) is de 1.2 Turbo zowel handgeschakeld als met CVT automaat (Multidrive S) verkrijgbaar:
1.2 Turbo D-4T 116 KM 6 M/T benzyna
en
1.2 Turbo D-4T 116 KM Multidrive S benzyna

Bart Paelinck 18:53
afbeelding van Bart Paelinck

Testrit gemaakt met 1.8 hybride. Vergeleken met mijn (2009)auris 1.6 vvti. Veel stiller, beter interieur. Wennen aan de aandrijving, rij toch liever met mijn manuele bak voor sportiever gevoel.

Uw reactie