Rij-impressie: Toyota RAV4 AWD Hybrid (2019)

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

De Toyota RAV4 is de bestverkopende SUV ter wereld. De nieuwe generatie heeft dus serieuze schoentjes in te vullen. Vorige generatie kreeg halfweg zijn levensloop een hybrideversie, de nieuwe doet het al vanaf de start met hybridekracht. Of dat past in zo'n lijvige SUV?

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen; de RAV4 Hybrid die Toyota 3 jaar geleden op de markt bracht was een stomende hoop compost. Toyota's nieuwe familiegeneratie moet daar echter komaf mee maken. Geen saaie auto's meer!" dat is alvast het credo van opperbaas Akio Toyoda. Dat zien we al visueel bij de CH-R en Amerikanen zijn helemaal in de ban van de ook binnenkort bij ons verkrijgbare Camry. Maar wat met de RAV4, de best verkopende SUV ter wereld? Speel je dan op veilig bij de nieuwe generatie, of kleur je toch buiten de lijntjes?

Buiten de lijntjes

Visueel doet de 5de generatie RAV4 zijn generische voorgangers alvast meteen vergeten. Of je het tekenwerk van de nieuwe met de polygoon als leidraad (hoeken overal!) nu mooi of lelijk vindt, het daagt tenminste uit tot een mening. Dat op zich is al een overwinning voor Toyota dat de voorbij decennia naam en faam verwierf door zo anoniem mogelijke modellen op de markt te brengen. Deze RAV4 heeft ballen, of je overweg kan met die ballen, dat is een persoonlijke mening.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Wij vieren alvast de proporties van de nieuwe. Net iets korter dan de vorige maar de wielen staan voortaan een stuk verder naar de uithoeken. Daarnaast staat hij 15 millimeter hoger op zijn pootjes maar werd de daklijn verlaagd met 10 eenheden. Die 10 millimeters komen er dan weer bij in de breedte. Kortom; hij staat zelfverzekerd op zijn pootjes. Niet meer als een stationwagen op hoge voet maar wel als een échte SUV. Met zijn totaallengte van 4,6 meter vecht deze RAV4 trouwens eerder een robbertje met de Audi Q5 dan met de Volkswagen Tiguan. Een volwaardige SUV dus, deze rakker.

Het is dan ook 5 voor 2020

Mengen we ons niet in de meningen over het uiterlijk, dan moeten we wel kleur bekennen bij het interieur. Toyota, proficiat. Want het interieur van de RAV4 staat op een niveau dat we eigenlijk niet gewoon zijn bij het merk. Strakke lijnen, kwaliteitsvolle materialen en stoute designdetails. Eerder Europees dan Japanees. Het is dan ook leuk om te zien dat Toyota eindelijk door heeft dat een klant niet meer zoekt naar een interieurvormgeving vanuit de jaren 90. We zijn bijna 2020 en awel, deze RAV4 straalt binnen helemaal 2020 uit.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

De stevige met gegroefde rubber uitgevoerde draaiknoppen voor de verwarming knipogen dan misschien wel naar de klassieke Land Cruiser, de rest is een strak festijn met oog voor de inzittenden. Denk aan de middenconsole met brede stalplaats voor smartphone, strak dashboard met boven het handschoenkastje nog een kleine gleuf voor prullaria en genoeg USB-oplaadpunten om iedereen het zwijgen op te leggen. Nee, het oude gepixelde blauwe klokje dat Toyota tot voor kort in al haar modellen stak hebben we geen seconde gemist.

Koffer vol

Daarmee is onze lofzang trouwens nog niet ten einde, want niet enkel is het interieur van de RAV4 aangenaam om naar te kijken, het is ook aangenaam om in te vertoeven. Met dank aan de uitermate comfortabele zetels en het ruimtegevoel in de cabine. Toyota is trouwens niet vergeten dat veel klanten deze RAV4 zullen kopen als werkbeest. De koffer van de hybrideversie hoeft voortaan de batterijen niet meer te verbergen (die zitten nu onder de achterbank) waardoor de stockageruimte groeit tot 580 liter. Met de achterbank naar beneden wordt die ruimte nog fors groter waardoor je zonder problemen een mountainbike achterin krijgt zonder te moeten prutsen met de wielen ervan.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Stouw je liever kleerkasten dan fietsen in de koffer? Dan heeft Toyota ook nog een eigenaardig snufje voor je. Want zit de koffer tot de nok gevuld, dan kan je met een trek aan het stokje onder de achteruitkijkspiegel die spiegel omvormen van klassieke kijker naar digitaal exemplaar. Die maakt dan gebruik van een camera die vlak achter het glas van de koffer zit waardoor je een perfect zicht naar achteren krijgt, ook al komt de bagage tot tegen het plafond. Momenteel voelen die digitale spiegels (zowel zij- als achter-exemplaren) wat onwennig aan, op termijn worden ze zonder twijfel de norm. Audi e-tron en Lexus ES kan je al met digitale zijspiegels krijgen, de nieuwe Range Rover Evoque kan je dan weer net zoals deze RAV4 krijgen met digitale achterspiegel.

Nieuwe bouwstenen

Zowel visueel als praktisch een Toyota van de nieuwe generatie dus, deze RAV4. Maar wat met de rijdynamiek? Bij de vorige generatie was dat tenslotte de doodsteek voor de hybrideversie. Wel, de vijfde generatie RAV4 gaat met compleet nieuwe bouwstenen te werk. Zo is er het TNGA-platform, een nieuw modulair platform van Toyota/Lexus dat haar vruchten al meermaals heeft afgeworpen (Prius PHEV, CH-R, Camry,...) en ook hier grote ogen weet te trekken. Met dank aan het lage zwaartepunt, lager heuppunt voor de chauffeur, lager gewicht en handige stockageplaats voor hybride-aandrijvingen.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Daarnaast is er de motor, een 2.5-liter benzine met elektrohulp. Die mag dan wel identiek klinken aan de motor die Toyota voordien gebruikte maar vergis je niet, dit is een compleet nieuwe generatie. Een generatie met meer koppel onderin en nieuwe vermogenscurve voor de verbrandingsmotor en een beter samenspel met de elektromotor. Het resultaat is een aandrijving die over meer kracht beschikt over de gehele loop en daardoor minder moet "CVT-zeuren" om vort te maken. Al zeker als je voor de AWD-i-versie gaat. Die krijgt namelijk nog een extra motor op de achteras en tilt het totaalvermogen naar 222 pk.

Hogedrukreiniger

Het rijgedrag van de vijfde generatie RAV4 verschilt dan ook danig met zijn voorganger. Van natte dweil naar Kärcher K7 Full Control hogedrukreiniger, zoiets. Dankzij een uitermate stabiel chassis dat rolbewegingen tot een minimum herleidt (Hoezé, niet meer wagenziek!), een stuurinrichting die consistentie uitstraalt (niet te vergissen met feedback) en een ophanging die oneffenheden vreet zonder lomp aan te voelen. Natuurlijk is het geen sportieveling maar voor het eerst in een RAV4 heb je het gevoel dat je input daadwerkelijk een impact heeft op de koers die het geheel uitvaart.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Let wel, dit is van toepassing op de RAV4 Hybrid AWD, de versie met elektromotor achterin. Die motor is namelijk van ontiegelijk belang voor de dynamiek omdat 'ie continu subtiele stootjes bij geeft om de RAV4 een bepaalde lichtvoetigheid te geven rond zijn middelpunt. Daarnaast is zijn extra koppel van 121 Nm duidelijk aanwezig bij hernemingen (in samenspraak met de 221 Nm van de benzinemotor en 202 Nm van elektromotor vooraan). De reguliere voorwielaangedreven hybride verliest een stuk van die charme en lijkt wel de schulp van de RAV4 achter zich aan te slepen. Met meer CVT-gezeur dan bij de AWD en een minder waarderend rijgedrag.

Diesel?

Of we daarmee willen zeggen dat je resoluut voor de "AWD-i"-versie moet gaan? Inderdaad! Al houden we nog een verrassing achter de hand want de AWD-versie legt buiten een beter rijgedrag ook nog betere ecowaardes voor. In cijfers: een normverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 g/km. De voorwielaangedreven versie moet het doen met 4,5 l/100 km en 102 g/km. Waarom vierwiel zuiniger is dan voorwiel? Enerzijds omdat de elektromotor achter uit hetzelfde vaatje van +/- 1.5 kWh tapt als de elektromotor voorin (dus geen meerverbruik, wel deelverbruik), anderzijds omdat die elektromotor achter wordt beschermd door een vlakkere bodem onder de RAV4 die de luchtstroom ten goede komt.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Nu zou je kunnen zeggen dat 0,1 l/100 km en 2 gram CO2 verschil nihil zijn maar vergeet niet dat er situaties zijn waar elke druppel en gram telt (#Leasing). Geven we ook nog even mee ter info: de nieuwe generatie RAV4 neemt afscheid van de dieselversie, naast de hybride staat er wel nog een klassieke 2-liter viercilinder benzinemotor met 175 pk in de rangen. Toyota verwacht echter dat het vlot 85% hybrides zal slijten in België, waardoor die 2-liter een zeldzame (en dorstige) verschijning zal zijn.

Bedrijfswagen

Leuk natuurlijk, de tip om voor de AWD-versie te gaan. Maar wie gaat dat allemaal betalen? Dat is natuurlijk de vraag, want Toyota lijkt met de nieuwe RAV4 in een wat eigenzinnig areaal te zijn beland. Zo vraag het merk minstens 42.250 euro voor haar AWD-i Hybrid (Dynamic Plus uitvoering), de versie die wij reden (Style-uitvoering) kwam neer op 45.860 euro. Een bedrag dat niet zo maar elke particulier stuk kan slaan op een nieuwe gezinswagen. Zelfs de absolute instapprijs voor de 2WD Hybride is met 36.020 euro geen klein geld. Of zijn we dan wat streng? Want een Volkswagen Tiguan diesel klimt ook al snel naar die cijfers en een Honda CR-V Hybrid is marginaal goedkoper.

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Nee, het succes van de RAV4 in België zal hoogstwaarschijnlijk deels afhangen van de bedrijfswagenmarkt. Een markt die momenteel in chaos ligt door de nieuwe berekening die vanaf 2020 van kracht gaat. Kort door de bocht is zo'n RAV4 AWD-i hybride vanaf 2020 nog 72,5% aftrekbaar en door de relatief lage catalogusprijs is ook het VAA betaalbaar voor werknemers. In theorie is deze RAV4 hybride dus een interessant alternatief voor wie het gehad heeft met de diesel op de leasingmarkt. De particulier, die kan evenwel beter wachten op de meer betaalbare Corolla Hybrid.

Conclusie

Met meer dan 2 decennia aan ervaring is het geen verrassing dat Toyota er in slaagt om de meest vooruitstrevende hybride tot nog toe op de markt te brengen. Een ruime, comfortabele SUV met pittige motor die benzine nipt en gezien zijn prestatiecijfers een impressionant lage CO2-uitstoot voor kan leggen. Hoe teleurstellend de vorige generatie RAV4 Hybrid, zo indrukwekkend de huidige. De bestverkopende SUV ter wereld ook op z'n best als hybride? Welkom in de nieuwe generatie van de automobiel...

Rijtest Toyota Rav4 HYBRID AWD 2019

Specificaties

Motor

2.5 hybride (benzine)

Vermogen

222pk

Koppel

221 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 650 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 45 860.00

Prijs basismodel

€ 30 650.00

0 tot 100 km/u

8.10 sec

Min. kofferinhoud

580 L

Max. kofferinhoud

1 690 L

CO2-uitstoot

100 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie