Mazda schuift BMW opzij, ziet Toyota als benchmark qua rijdynamiek

mazda6-wagon-2018-facelift_01

Mazda heeft nieuw benchmarkgerief om haar toekomstige modellen tegen te zetten. Nee, geen nieuwe BMW, wel een... Toyota?!

Het is een publiek geheim dat Mazda al jarenlang sterk kijkt naar wat BMW aan het doen is op vlak van rijdynamiek. En hoewel Mazda's - de MX-5 buiten beschouwing gelaten - geen achterwielaandrijving hebben, hanteren beide merken een gelijke filosofie; die van het rijplezier. Al kunnen we misschien beter 'hanteerden' zeggen, want Mazda stapt stilaan af van het idee dat BMW een gelijk pad bewandelt.

Tijdens een kleine voorstelling van de nieuwe SkyActiv-X-motor lieten enkele ingenieurs namelijk ontvallen dat ze het zonde vinden dat BMW steeds minder chauffeurs weet vast te pakken bij hun nekvel. BMW's worden comfortabeler... maar daardoor ook anoniemer om te rijden.

Waar ze dan wel over zijn te spreken, de ingenieurs van Mazda? De nieuwe Toyota Camry. Er kan zelfs nog een mopje vanaf bij de Japanners; 'Als de Camry al goed verkocht terwijl hij saai was om te rijden, dan hebben we oprecht schrik nu de nieuwe wel leuk is om te rijden.'

Sinds enkele jaren werkt Toyota/Lexus aan een line-up die weer terug het hart van klanten weet te vinden. Op stylingvlak zijn ze er, nu komt ook de rijdynamiek stilaan op orde. Geloof ons niet, wel de ingenieurs van Mazda. Zo blijkt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws