Rij-impressie: Toyota Prius PHV (2017)

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Prius, je hoeft er de merknaam niet eens bij te vertellen. Want sinds zijn lancering in 1997 is de ecobewuste Toyota uitgegroeid tot een icoon in de autogeschiedenis. Op zijn twintigste verjaardag verschijnt misschien wel de belangrijkste versie sinds de het origineel op de markt, de tweede generatie Prius plug-inhybrid.

Vorig jaar was bijna één op twee verkochte Toyota’s in België een hybride. Waardoor het wel duidelijk is welke richting het Japanse merk enkele jaren gelden heeft genomen. Het zal je dan ook niet verbazen dat in 2016 er drie Toyota’s in de top 5 stonden van best verkopende hybrides in ons land. Met de Auris HSD op één, de Yaris HSD op twee en de RAV4 hybrid op numéro 4. Enkel de Volvo XC90 T8 (stek 3) doorbreekt de Japanse overrompeling. Cru gezegd; allemaal voorbereidend werk voor wat er te komen staat...

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Met de Mirai op waterstof heeft het merk een nieuw ecologisch segment aangeboord. Het succes daarvan is uiteraard afhankelijk van de aanwezig oplaadpunten. Waardoor je tot dan om compleet elektrische te rijden voor meer dan een kilometertje of twee bij Toyota aangewezen bent tot de nagelnieuwe Prius PHV, een plug-inhybride.

Echt wel nagelnieuw

Dat ‘nagelnieuwe’ mag je best letterlijk nemen. Want hoewel hij bouwt op de al gelanceerde Prius Hybrid zijn de veranderingen stevig. Beginnende visueel. Want werd het design van de vierde generatie Prius wat koeltjes ontvangen, dan ziet deze plug-in-versie er wel potig uit. Een voorsteven dat doet denken aan de Honda NSX - met accentstrook en uit vierkante blokken bestaande lichten – en een derrière die nog steeds wat hangt maar wel de druipers van lichten inruilt voor een zwierig signatuur dat tot over de raamspoiler loopt.

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Daarenboven is deze plugger tien centimeter langer dan zijn broertje zonder stekker. Acht eenheden daarvan verstoppen zich achter de achteras. Waardoor de koffer er een stukje aangeplakt krijgt en de daarop klevende spoiler daardoor wat lager uitvalt. Het resultaat? Een weerstandscoëfficiënt van 0.25, de beste in zijn klasse. Of in mensentaal; deze Prius plug-in ziet er niet alleen beter uit, hij is ook hoogst aerodynamisch.

Onderschatte 50 kilometer

Die aerodynamica is nodig om het volle potentieel uit de 8.8 kWh batterij aan boord te halen. Het resultaat? Een opgegeven range van 50 kilometer op pure elektrokracht. Het dubbel van wat de vorige generatie Prius plug-inhybrid kon. Straffer nog, Toyota maakt er een erezaak van om een realistisch cijfer neer te zetten dat je altijd zal kunnen halen. Getuige ook tijdens ons testwerk, want we reden de Prius zoals elke andere wagen die we in handen krijgen en tikten na zo'n 160 kilometer af op 62 elektrisch gereden stuks. Waardoor het testverbruik over die afstand (met stukken autostrade) aftikte op 4,2 l/100 km.

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Natuurlijk een stuk af van de 1 l/100 km die Toyota als normverbruik opgeeft maar de plugger werd uiteindelijk wel uit zijn comfortzone gehaald. Want laat ons eerlijk zijn; maal je veel kilometers autostrade, dan ben je beter af met een diesel. Rij je dagelijks zo'n 60 kilometer van en naar het werk... dan zou je in principe dus 0 l/100 km verbruiken. Begin je te begrijpen waarom dit zowat de belangrijkste Prius is sinds genesis?

Technologische krachttoer

Daarnaast is deze PHV-variant vooral een krachttoer van Toyota, tot op zo'n petieterige details dat we minstens nog drie rijtesten nodig zouden hebben om alles uitgelegd te krijgen. Zo doet de generator ook dienst als een tweede motor (door in omgekeerde richting te draaien) waardoor er meer elektrovermogen kan geleverd worden als er om gevraagd wordt. Een oplossing om de verbrandingsmotor nog langer het zwijgen op te kunnen leggen. Het maakt dat je ook op autostradesnelheden geen beroep moet doen op de 1.8-liter viercilinder benzine aan boord.

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Of net wel, als je er voor kiest om de Prius in Charge-modus te dwingen. In die setting zal de benzinemotor niet enkel het rijden overnemen maar ook de batterij opladen. Waardoor je dus nadien een dorp- of standscentrum kan induiken op elektrokracht. Een andere oplaadgizmo is een zonnepaneel op het dak. In ideale omstandigheden is dat dakje goed voor dagelijks 5 extra kilometers of - ons Belgisch weer in acht genomen - zo'n 667 gratis zonnekilometers per jaar volgens Toyota. Al zal de batterij in de realiteit natuurlijk vooral peut krijgen via het stopcontact. Drie uur en wat minuten ben je kwijt aan je stopcontact thuis.

De benzinetank van 43 liter zorgt er dan weer voor dat je geen vrees moet hebben om ergens gestrand te geraken. Doe je puur beroep op de atmosferische benzine met atkinsoncyclus dan merk je vooral dat Toyota beter en beter haar E-CVT onder de knie krijgt. Om het nog maar eens boven water te halen; ja, hij zeurt nog maar niet zo fel als vroeger. Al kan dat te verklaren zijn door de extra isolatie die Toyota in deze PHV-variant stak ten opzichte van de reguliere hybride.

Op punt/ niet op punt

Rijden doet de Prius ook niet meer zoals de Prius van weleer. De koetswerkstijfheid zit snor en het TNGA-C-platform (waar ook de CH-R op staat) kan overtuigen met z'n kwaliteiten. Daarnaast heb je niet het gevoel dat deze plug-invariant 150 extra kilo's meezeult ten opzichte van de hybride. Natuurlijk moet je geen sportieve prestaties van de ecobandjes verwachten maar snedig uit de hoek komen vormt geen probleem. Soms zelfs snediger dan je zelf zou verwachten van hét ecosymbool op vier wielen bij uitstek... tot Tesla de boel overnam.

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Geen kritiek dus? Wel, remmodulatie blijft een hit en miss bij (plug-in)hybrides. Spijtig genoeg neigt de Prius PHV naar die missende kant. Want de overgang van regeneratief naar fysiek remmen is vaak te abrupt waardoor het moeilijk wordt om een comfortabel remtraject in te schatten. Je zal er heus wel gewoon aan worden maar de ingenieurs hebben alvast iets om naar toe te werken voor de facelift.

Excuseer?

Is de Toyota Prius op zichzelf al een vrij prijzige hybride met z'n instapprijs van zo'n 31.000 euro, dan trek je voor de pluginvariant beter de portefeuille wat verder open. 41.980 euro vraagt Toyota er namelijk voor.

Excuseer?

Inderdaad, dik 10.000 euro meer voor een elektrische range van ruwweg 60 kilometer bovenop de hybride. Al mag je het eigenlijk zo niet zien, want extra isolatie, led-matrixkoplampen, groter infotainmentscherm en knappere styling doen dit aanvoelen als een model van een hogere klasse. Moest dat je niet overtuigen, dan is er ook nog de met koolstofvezel versterkte plastic kofferklep. jawel. Iets waar de BMW 330e iPerformance of Volkswagen Passat GTE niet mee kan uitpakken. Polariserende looks en een complete standaard uitrusting, daarmee rechtvaardigt de Prius PHV zijn prijs.

rijtest-toyota-prius-phv-2017

Conclusie

De Prius waarbij geen genoegen werd genomen met 'aanvaardbaar'. Want zowel technologisch als op comfortvlak op een hoger niveau dan zijn hybridebroertje. Al zal je daar wel een prijs voor moeten betalen. Letterlijk, want de Prius PHV is geen koopje. Wel is het een icoon die tegenwoordig diepere kwaliteiten kan bieden dan enkel zijn naam en imago. De beste Prius ooit? Jawel.

Specificaties

Motor

1.8 VVT-I Plug-inhybrid

Vermogen

122pk

Overbrenging

E-CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 530 kg

Topsnelheid

162 km/u

0 tot 100 km/u

11.10 sec

Gemiddeld testverbruik

4.80 L/100km

Min. kofferinhoud

360 L

CO2-uitstoot

22 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Ron4u 20:14
afbeelding van Ron4u

Wat een technologie op 4 wielen! Vernieuwend, revolutionair maar net daarom ook niet allemansvriend.

Anon 10:39
afbeelding van Anon

Is een 330e niet vergelijkbaar in prijs? Toch een onvergelijkbaar betere auto denk ik dan?

GLENN 17:25
afbeelding van GLENN

Voor die prijs wil je toch echt een interieur dat iets deftiger is. Dit lijkt eerder iets voor een stadswagen van €10k. Kleine koffer ook, zeker voor een gezinswagen.

tony wouters 00:25
afbeelding van tony wouters

Echt lelijk.

Evo X 10:43
afbeelding van Evo X

Als je dan toch een 1.8i erin legt haal er dan ook uit wat 't blok er kan uithalen. Met 'n 1.4i haal je die cijfers ook en kan je ineens 1500 euro van de prijs doen. Interieurkleur 's wel is iets anders dan klassiek zwart ed. Qua prijsvorming stapt ook Toyota stillaan af van de Aziatische traditie, genre wil je meer betaal je meer is 'n keuze die je niet meer kan maken. (Waar is de tijd dat je er basic eentje kon hebben en, dezelfde techniek maar full option. Wat je wel kleine wagen meer kostte. Misschien tip om deze Auris toegankelijker te maken.)

Adriaan 11:57
afbeelding van Adriaan

Ik vermoed dat het prijs verschil van een 1.4 en 1.8 in de realiteit echt niet groot is, fabricanten gaan natuurlijk meer vragen voor meer, maar kijk naar de iphone, het prijs verschil tussen een 16gb en een 256gb is 220 euro, dat terwijl de productie kost van die 256gb en 16gb veel dichter bij elkaar gaan liggen dan je zou durven vermoeden.
En ik denk dat het stilaan wel duidelijk aan het worden is dat het downsizen van de motor enkel goed was voor de emitie en verbruiks testen, maar in de realiteit een grotere cilinder inhoud altijd te prefereren is (een usa big block is nu ook niet wat we allemaal nodig hebben, maar ik denk dat je mij wel begrijpt)

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

Hoe je het ook bekijkt, heb je geen recht op een bedrijfswagen, dan is en blijft dit een dure wagen voor een particulier. Snufjes of niet. Men geeft nu wel nog premies, maar deze dalen ook ieder jaar.

En het uiterlijk is altijd subjectief. Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht van de Juke hier zoveel te zien. Maar kijk...

andre 19:59
afbeelding van andre

ik vind het alvast een mooiere versie dan de oude,maar hybryde lijkt mij nog steeds nog boter nog vis ,ik wil wel maar ik kan niet..........
voor hetzelfde geld rij je volledig electrisch(premies) vooral nu de actieradius steeds meer wordt.
ik zie het meer als een tussenoplossing

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws