Prius, je hoeft er de merknaam niet eens bij te vertellen. Want sinds zijn lancering in 1997 is de ecobewuste Toyota uitgegroeid tot een icoon in de autogeschiedenis. Op zijn twintigste verjaardag verschijnt misschien wel de belangrijkste versie sinds de het origineel op de markt, de tweede generatie Prius plug-inhybrid.
Vorig jaar was bijna één op twee verkochte Toyota’s in België een hybride. Waardoor het wel duidelijk is welke richting het Japanse merk enkele jaren gelden heeft genomen. Het zal je dan ook niet verbazen dat in 2016 er drie Toyota’s in de top 5 stonden van best verkopende hybrides in ons land. Met de Auris HSD op één, de Yaris HSD op twee en de RAV4 hybrid op numéro 4. Enkel de Volvo XC90 T8 (stek 3) doorbreekt de Japanse overrompeling. Cru gezegd; allemaal voorbereidend werk voor wat er te komen staat...
Met de Mirai op waterstof heeft het merk een nieuw ecologisch segment aangeboord. Het succes daarvan is uiteraard afhankelijk van de aanwezig oplaadpunten. Waardoor je tot dan om compleet elektrische te rijden voor meer dan een kilometertje of twee bij Toyota aangewezen bent tot de nagelnieuwe Prius PHV, een plug-inhybride.
Echt wel nagelnieuw
Dat ‘nagelnieuwe’ mag je best letterlijk nemen. Want hoewel hij bouwt op de al gelanceerde Prius Hybrid zijn de veranderingen stevig. Beginnende visueel. Want werd het design van de vierde generatie Prius wat koeltjes ontvangen, dan ziet deze plug-in-versie er wel potig uit. Een voorsteven dat doet denken aan de Honda NSX - met accentstrook en uit vierkante blokken bestaande lichten – en een derrière die nog steeds wat hangt maar wel de druipers van lichten inruilt voor een zwierig signatuur dat tot over de raamspoiler loopt.
Daarenboven is deze plugger tien centimeter langer dan zijn broertje zonder stekker. Acht eenheden daarvan verstoppen zich achter de achteras. Waardoor de koffer er een stukje aangeplakt krijgt en de daarop klevende spoiler daardoor wat lager uitvalt. Het resultaat? Een weerstandscoëfficiënt van 0.25, de beste in zijn klasse. Of in mensentaal; deze Prius plug-in ziet er niet alleen beter uit, hij is ook hoogst aerodynamisch.
Onderschatte 50 kilometer
Die aerodynamica is nodig om het volle potentieel uit de 8.8 kWh batterij aan boord te halen. Het resultaat? Een opgegeven range van 50 kilometer op pure elektrokracht. Het dubbel van wat de vorige generatie Prius plug-inhybrid kon. Straffer nog, Toyota maakt er een erezaak van om een realistisch cijfer neer te zetten dat je altijd zal kunnen halen. Getuige ook tijdens ons testwerk, want we reden de Prius zoals elke andere wagen die we in handen krijgen en tikten na zo'n 160 kilometer af op 62 elektrisch gereden stuks. Waardoor het testverbruik over die afstand (met stukken autostrade) aftikte op 4,2 l/100 km.
Natuurlijk een stuk af van de 1 l/100 km die Toyota als normverbruik opgeeft maar de plugger werd uiteindelijk wel uit zijn comfortzone gehaald. Want laat ons eerlijk zijn; maal je veel kilometers autostrade, dan ben je beter af met een diesel. Rij je dagelijks zo'n 60 kilometer van en naar het werk... dan zou je in principe dus 0 l/100 km verbruiken. Begin je te begrijpen waarom dit zowat de belangrijkste Prius is sinds genesis?
Technologische krachttoer
Daarnaast is deze PHV-variant vooral een krachttoer van Toyota, tot op zo'n petieterige details dat we minstens nog drie rijtesten nodig zouden hebben om alles uitgelegd te krijgen. Zo doet de generator ook dienst als een tweede motor (door in omgekeerde richting te draaien) waardoor er meer elektrovermogen kan geleverd worden als er om gevraagd wordt. Een oplossing om de verbrandingsmotor nog langer het zwijgen op te kunnen leggen. Het maakt dat je ook op autostradesnelheden geen beroep moet doen op de 1.8-liter viercilinder benzine aan boord.
Of net wel, als je er voor kiest om de Prius in Charge-modus te dwingen. In die setting zal de benzinemotor niet enkel het rijden overnemen maar ook de batterij opladen. Waardoor je dus nadien een dorp- of standscentrum kan induiken op elektrokracht. Een andere oplaadgizmo is een zonnepaneel op het dak. In ideale omstandigheden is dat dakje goed voor dagelijks 5 extra kilometers of - ons Belgisch weer in acht genomen - zo'n 667 gratis zonnekilometers per jaar volgens Toyota. Al zal de batterij in de realiteit natuurlijk vooral peut krijgen via het stopcontact. Drie uur en wat minuten ben je kwijt aan je stopcontact thuis.
De benzinetank van 43 liter zorgt er dan weer voor dat je geen vrees moet hebben om ergens gestrand te geraken. Doe je puur beroep op de atmosferische benzine met atkinsoncyclus dan merk je vooral dat Toyota beter en beter haar E-CVT onder de knie krijgt. Om het nog maar eens boven water te halen; ja, hij zeurt nog maar niet zo fel als vroeger. Al kan dat te verklaren zijn door de extra isolatie die Toyota in deze PHV-variant stak ten opzichte van de reguliere hybride.
Op punt/ niet op punt
Rijden doet de Prius ook niet meer zoals de Prius van weleer. De koetswerkstijfheid zit snor en het TNGA-C-platform (waar ook de CH-R op staat) kan overtuigen met z'n kwaliteiten. Daarnaast heb je niet het gevoel dat deze plug-invariant 150 extra kilo's meezeult ten opzichte van de hybride. Natuurlijk moet je geen sportieve prestaties van de ecobandjes verwachten maar snedig uit de hoek komen vormt geen probleem. Soms zelfs snediger dan je zelf zou verwachten van hét ecosymbool op vier wielen bij uitstek... tot Tesla de boel overnam.
Geen kritiek dus? Wel, remmodulatie blijft een hit en miss bij (plug-in)hybrides. Spijtig genoeg neigt de Prius PHV naar die missende kant. Want de overgang van regeneratief naar fysiek remmen is vaak te abrupt waardoor het moeilijk wordt om een comfortabel remtraject in te schatten. Je zal er heus wel gewoon aan worden maar de ingenieurs hebben alvast iets om naar toe te werken voor de facelift.
Excuseer?
Is de Toyota Prius op zichzelf al een vrij prijzige hybride met z'n instapprijs van zo'n 31.000 euro, dan trek je voor de pluginvariant beter de portefeuille wat verder open. 41.980 euro vraagt Toyota er namelijk voor.
Excuseer?
Inderdaad, dik 10.000 euro meer voor een elektrische range van ruwweg 60 kilometer bovenop de hybride. Al mag je het eigenlijk zo niet zien, want extra isolatie, led-matrixkoplampen, groter infotainmentscherm en knappere styling doen dit aanvoelen als een model van een hogere klasse. Moest dat je niet overtuigen, dan is er ook nog de met koolstofvezel versterkte plastic kofferklep. jawel. Iets waar de BMW 330e iPerformance of Volkswagen Passat GTE niet mee kan uitpakken. Polariserende looks en een complete standaard uitrusting, daarmee rechtvaardigt de Prius PHV zijn prijs.
Conclusie
De Prius waarbij geen genoegen werd genomen met 'aanvaardbaar'. Want zowel technologisch als op comfortvlak op een hoger niveau dan zijn hybridebroertje. Al zal je daar wel een prijs voor moeten betalen. Letterlijk, want de Prius PHV is geen koopje. Wel is het een icoon die tegenwoordig diepere kwaliteiten kan bieden dan enkel zijn naam en imago. De beste Prius ooit? Jawel.
Specificaties
Vermogen | 122 pk |
---|---|
Overbrenging | E-CVT |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 530 kg |
Topsnelheid | 162 km/u |
0 tot 100 km/u | 11.10 sec |
Gemiddeld testverbruik | 4.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 360 L |
CO2-uitstoot | 22 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen