Rij-impressie: Ford Fiesta ST Edition (2021)

Ford Fiesta ST Edition 2021

Dat de Ford Fiesta ST een van de leukst sturende hot hatches in het B-segment is, heeft hij al lang bewezen. Dat hij de hardcore enthousiastelingen kan blijven bekoren, wil Ford nu bewijzen met deze Fiesta ST Edition.

Toen Ford in 2018 de nieuwe generatie van de Fiesta ST aankondigde met een driecilinder, hielden liefhebbers van de betere hot hatch hun hart vast. Niet nodig, zo bleek, want zelfs met de 1.5-Ecoboost-driepitter van 200 pk verloor de speelse stuurmansauto amper wat van zijn pluimen. Meer zelfs: hij won wat aan dagelijkse bruikbaarheid door een iets toegeeflijkere ophanging.

Ford Fiesta ST Edition 2021

Verlengd wegens succes

Ons hart maakte een sprongetje toen Ford de Fiesta ST Edition aankondigde. Een tot 500 stuks beperkte speciale reeks van de Fiesta ST met instelbare dempers die het samen met specialist KW ontwikkelde. Tof: 50 van die 500 exemplaren waren voor ons land bestemd. Nog toffer: wegens succes hebben we er nog 40 bijgekregen, waardoor de totale teller voor België op 90 stuks komt te staan.

En da’s goed nieuws, want de Fiesta ST Edition is er ongetwijfeld gekomen op vraag van landen die geen Fiesta ST Performance Edition kregen. Dat was een knalgele Fiesta ST met Performance Pack (lees: mechanisch Quaife-sperdifferentieel tussen de voorwielen) en met instelbare dempers. Maar de 600 exemplaren van die Performance Edition waren alleen bestemd voor het Verenigd Koninkrijk, waar dit soort aangepaste hot hatches razend populair blijkt. De UK mag ook bij deze Fiesta ST Edition weer op zo’n 300 stuks rekenen.

Ford Fiesta ST Edition 2021

Blauw herkenningspunt

Waaraan je deze nieuwe Fiesta ST Edition nu herkent? In de eerste plaats aan zijn azuurblauwe koetswerkkleur, die treffend ‘Azura Blue’ wordt genoemd. Daarnaast krijgen inzetstukken, dakspoilers en spiegels een glanzend zwarte kleur mee. Ook de omkadering van de rode ST-logo's is zwart. Ford monteerde daarnaast lichter tienspakig lichtmetaal met zwarte afwerking, waarbij elke velg zo’n 2 kilogram bespaart ten opzichte van de standaardexemplaren. De rijhoogte komt vooraan 15 millimeter lager te liggen, achteraan 10 millimeter.

Binnenin nam Ford de ST Ultimate-uitvoering van de Fiesta ST als vertrekpunt. De startknop krijgt rode belettering en inzetstukken in koolstofvezellook moeten de boel wat opfleuren. De stevige Recaro-sportzetels en het afgeplatte stuur zijn nog steeds van de partij. De rijpositie is dus nog wat aan de hoge kant, maar de pedalen en versnellingspook vallen prima op de voet en in de hand.

Ford Fiesta ST Edition 2021

Op naar Lommel

Leuk weetje over deze Fiesta ST Edition: hij werd op de testterreinen in Lommel afgesteld door ingenieurs uit eigen streek. De nieuwe ophangingsset komt van specialist KW, en die werkten samen met de Limburgers enkele setups uit die in de Lommelse bossen werden gefinetuned, maar ook op de Nürburgring. Koop je zo’n Edition, dan krijg je er de nodige sleutels bij en uitvoerige documentatie over verschillende afstelmogelijkheden.

Voor de aanpassingen moet je de auto wel op een brug zetten, maar het idee is dat je bijvoorbeeld even langs de dealer passeert als je een uitstapje richting circuit plant. Er zijn twaalf ‘clicks’ voor de compressie van de demper en zestien voor de rebound. Ford werkte vier verschillende setups uit: de standaardsetup ‘road’, een setup voor de Nürburgring, een specifieke tracksetup en een setup voor B-wegen. In theorie kun je ook nog sleutelen aan de wielvlucht, maar dan moet je echt wel weten waar je mee bezig bent.

Ford Fiesta ST Edition 2021

Merkbaar verschil

Wij konden deze Edition op de testterreinen van Lommel aan de tand voelen. Eerst in de ‘road’-setup, en na wat sleutelen ook in de ‘track’-setup. Al bij de eerste meters in die eerste setup is de meerwaarde van een ‘complexere’ ophanging duidelijk: de Fiesta ST Edition lijkt oneffenheden wat meer vergevingsgezind te verteren dan de standaard-ST, terwijl hij zijn koetswerk nog steeds strak in balans houdt. De wat stuggere afstelling van de achteras zorgt er bovendien voor dat de Fiesta even speels en tail-happy blijft als altijd.

De ‘track’-setup ruilt het speelsere karakter in voor een aangescherpte focus, maar vereist wel effectief het gladde asfalt van een circuit. Oneffenheden en putten worden veel minder gefilterd, maar beide setups laten wel zien hoe inherent goed deze Fiesta ST blijft rijden. Tel daar een directe stuurrespons, prima schakelende versnellingsbak en koppelrijke driecilinder bij en de Fiesta ST hoeft maar weinig concurrenten te vrezen. En dan hoef je zelfs nog niet aan de slag met de nieuwe knoppen op het stuur die je tussen de verschillende rijmodi laten kiezen.

Ford Fiesta ST Edition 2021

Prijzen

Hoeveel je nu precies betaalt voor zo’n Ford Fiesta ST Edition? 32.975 euro. Een flinke som, maar zoals gezegd vertrekt Ford wel van de ST Ultimate-uitvoering en krijg je het Performance Pack met het Quaife-differentieel er standaard bij, waardoor je eigenlijk ‘maar’ zo’n 3.000 euro extra betaalt voor de aangepaste ophanging en de knowhow voor de afstelling die Ford met je deelt. Deze Edition is er trouwens alleen als driedeurs.

Ford beschouwt hem wel als een halve categorie hoger, maar denk je aan driedeurs-hot hatches met een driecilinder, dan kun je haast niet om de Toyota GR Yaris heen. De voorziene exemplaren voor ons land zijn allemaal de deur uit, maar met een vanafprijs van 36.940 euro zit hij dichter in het vaarwater van de Fiesta ST Edition dan je denkt. Met een cilinder meer, maar voorlopig nog zonder prijs, zijn we ook heel benieuwd hoe de Hyundai i20 N het ervan af gaat brengen.

Ford Fiesta ST Edition 2021

Conclusie

Moet je nu deze Edition boven een gewone Fiesta ST kiezen? Als je makkelijk toegang hebt tot een werkplek zodat je optimaal gebruik kunt maken van de verschillende dempersettings: absoluut. Is dat moeilijker, dan mag je deze Edition zonder veel spijt links laten liggen. De gewone Fiesta ST blijft immers nog een van de beste hot hatches in het B-segment.

Specificaties

Motor

1.5 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

290 Nm

Overbrenging

6-bak, manueel

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

232 km/u

Prijs basismodel

€ 32 975.00

0 tot 100 km/u

6.50 sec

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws