Vernieuwde Porsche Taycan krijgt aanzienlijk groter rijbereik, belooft Porsche

Porsche Taycan facelift teaser 2024

De Porsche Taycan staat aan de vooravond van zijn facelift, maar dat wordt niet zomaar een facelift. Als we het merk mogen geloven, mogen we namelijk bijna spreken van een nieuwe generatie voor de EV. Die pronkt straks niet alleen met meer vermogen, maar ook met een groter rijbereik én kortere laadtijden.

Amper een paar weken geleden eiste Porsche nog onze nieuwspagina op met de lancering van zijn tweede elektrische model: de Macan EV. Die neemt straks de fakkel over van de verbrandings-Macan en dat doet hij na een ontwikkelingsperiode die aanzienlijk langer heeft geduurd dan verwacht. Toch is Porsche in de tussentijd ook zijn andere elektrische model niet vergeten, wel integendeel.

587 echte kilometers

Die Taycan krijgt binnenkort namelijk een facelift, en om ons tot dan bezig te houden deelt Porsche er alvast een paar beelden van. Daarop zien we de EV aan het werk tijdens zijn preproductietests en dat doet hij met eigenlijk amper nog camouflage over zijn panelen. Zo zien we nu al dat we mogen rekenen op licht hertekende bumpers die met name vooraan pronken met andere luchtgeleiding. De rest blijft echter meteen herkenbaar, in die mate dat de kans groot is dat we deze preproductie-exemplaren gewoon hadden afgeschreven als een willekeurige zwarte Taycan indien we hem in ’t wild waren tegengekomen.

Porsche Taycan facelift teaser 2024

De kans is in ons geval echter klein dat we deze specifieke Taycans waren tegengekomen, want Porsche heeft ermee zitten testen de VS. Daar hebben ze het rijbereik van het vernieuwde model op de proef gesteld op het traject van Los Angeles naar San Diego en daaruit blijkt we straks mogen rekenen op een aanzienlijk groter rijbereik. Zo haalden ze 587 kilometer met een achterwielaangedreven Taycan met de grotere ‘Performance Battery Plus’ en die versie haalt in zijn huidige, pre-facelift vorm hoogstens 484 kilometer. Dat zijn ook nog eens klinische WLTP-kilometers terwijl Porsche zijn nieuwe rangetest voornamelijk op de snelweg en in de echte wereld uitvoerde, al moet gezegd dat het in die echte wereld wel gemiddeld 26 graden was buiten.

Sneller laden én rijden

Ook bij lagere temperaturen moet de Taycan echter beter tot zijn recht komen na de facelift, vooral wanneer het op laadtijden aankomt. Zo moet de EV meer van zijn snellaadvermogen behouden in de vrieskou en wordt dat vermogen ook over de hele lijn vergroot. Straks kan de Taycan namelijk tot 300 kW snelladen terwijl hij nu nog op 270 kW blijft steken — wat ook al allesbehalve verkeerd was. Dat is trouwens niet het enige aspect waarin de elektrische Porsche sneller wordt, want hij krijgt er ook een nieuwe topversie bij. Die zou naar verluidt uitpakken met rond de 1.000 pk en dat zouden we bijna gaan geloven, want hij knipte zomaar even 26 seconden van de rondetijd van de snelste ‘oude’ Taycan af op de Nürburgring.

Porsche Taycan facelift teaser 2024

Hoewel het design met andere woorden herkenbaar blijft, lijkt er toch flink wat te zijn om naar uit te kijken. Lang zou dat uitkijken ook niet meer mogen duren, want Porsche belooft dat het doek al van de gefacelifte Taycan gaat in de komende dagen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités