‘t Is gedaan met lachen bij Citroën. Hun ruimste SUV, de C5 Aircross, gooit zijn eigenwijze vormgeving namelijk overboord en kiest sinds de facelift voor een serieuzere snoet. Die gaat gepaard met een grotere accu voor de plug-inhybride topversie dus wat denk je: moeten de Duitsers zich zorgen gaan maken?
Er was een tijd waarin Citroën schijnbaar meer bezig was met lol trappen in zijn designs dan met het observeren van de concurrentie, en neem het ze eigenlijk maar eens kwalijk. Terwijl de ene na de andere constructeur namelijk overstapte op agressief ogende ontwerpen, schopte de sympathieke Citroën C3 het een paar jaar lang met Airbumps en al tot bovenaan de toplijst van bestverkochte auto’s in ons Belgenlandje. Daar komt echter steeds meer een einde aan want niet alleen de nieuwe C3 is zichzelf een stuk serieuzer gaan nemen, maar ook aan de andere kant van het gamma wordt de designtaal steeds minder vrolijk.
Dosis ernst
Dit is namelijk de Citroën C5 Aircross in gefacelifte vorm, en dat laatste mag je letterlijk nemen. Zo kreeg de SUV een gloednieuwe neus aangemeten en daarin blijft ook geen enkel stukje meer van het oude ontwerp overeind. De afgeronde, tweelagige verlichting van voorheen moet bijvoorbeeld wijken voor een koppel scherpe koplampen. Daarvan sluit de dagrijverlichting aan met de twee lamellen van de grille en die komen op hun beurt voort uit de dubbele chevrons van het Citroën-logo. Achteraan komt de extra ernst van een setje strakkere achterlichten maar zij die toch nog een vleugje van het oude Citroën verlangen, vinden nog steeds een rij subtiele Airbumps op de flanken.
Binnenin zijn de verschillen wat minder talrijk maar die die er wel zijn, kunnen toch tellen. Centraal in het dashboard verhuizen de ventilatieroosters bijvoorbeeld een trapje naar beneden, waardoor het petieterige infotainmentschermpje van voorheen plaats kan maken voor een 10-inch aanraakscherm. Qua gebruiksgemak is het systeem erachter nog steeds geen hoogvlieger, maar moderner oogt het zeker. Verder belooft Citroën dat ze nog meer schuim in de zetels verstopt hebben en inderdaad: zo zacht zat je zelden in een auto. Tussen de twee voorste stoelen vind je dan weer een opgeruimde middenconsole met een nieuw tuimelschakelaartje voor de transmissie, of toch indien je auto voorzien is van een automaat.
Gekende motoren, grotere accu
Dat is alvast het geval indien het gaat om een plug-inhybride, zoals ons testexemplaar. Daar krijg je de keuze uit twee varianten: de Hybrid 180 met een systeemvermogen van 180 pk en de Hybrid 225 met – inderdaad – 225 pk op de voorwielen. Die laatste stelden wij op de proef en die haalt zijn 225 pk en 360 Nm koppel uit de combinatie van een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor tegen de versnellingsbak. De eerste is daarbij goed voor 180 pk terwijl de elektromotor op zich hoogstens 110 pk kan ophoesten. Werken de twee optimaal samen, dan tikt je Citroën de 100 km/u aan in 8,7 seconden.
Deze aandrijflijn kennen we dus al langer van de producten van Citroën – en Peugeot, Opel, DS en ga zo maar door – maar iets na de facelift voegden de Fransen toch nog één iets toe: extra accucapaciteit. Zo groeide het batterijpakket naar 14,2 kWh en dat geldt énkel voor de Hybrid 225, want de Hybrid 180 beschikt nog gewoon over 12,4 kWh. Het resultaat zou een elektrisch rijbereik van 64 kilometer moeten zijn tegenover hoogstens 58 kilometer voor de zwakkere plug-inhybride, al moet je nog steeds voorzichtig met het gas omspringen om daar zelfs maar bij in de buurt te komen. Zo haalden wij hoogstens 40 kilometer op stroom en reden we nadien door tot we 100 kilometer achter ons hadden, dan verscheen er een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km op de boordcomputer.
Opladen voor optimaal comfort
Dat “voorzichtig met het gas omspringen” doe je trouwens spontaan al want zoals dat extra poepschuim in de zetels al deed vermoeden, zet de C5 Aircross al zijn kaarten in op comfort. Zo is het stuurgevoel boterzacht en compleet gevoelloos en had je ons dat in pakweg een Duitse auto voorgeschoteld, dan hadden we geklaagd wegens een gebrek aan dynamiek. In deze Citroën kan dynamiek je echter gestolen worden, want in combinatie met zijn hydraulische bumpstops in de ophanging rij je eigenlijk nergens comfortabeler in dit segment. Alleen de automaat verstoort de rust wel eens want zonder stroom om de gaten op te vullen, gaat het getreuzel van die versnellingsbak op de zenuwen werken. Laden is dus de boodschap, voor je eigen comfort!
Op vlak van binnenruimte doe je daarentegen wel toegevingen met de plug-inhybride. Zo beschik je over 580 liter koffervolume wanneer je de C5 Aircross met een benzine- of dieselmotor bestelt, en dat valt zelfs nog uit te breiden tot een ronduit enorme 720 liter indien je de achterbank zo ver naar voren schuift dat enkel peuters er nog passen. De Hybrids 180 en 225 moeten het daarentegen stellen met 460 tot 600 liter maar hoewel dat in beide gevallen 120 liter minder is, kan je toch moeilijk klagen over het plaatsaanbod in deze SUV. Ook op de achterbank vinden de meeste volwassenen bijvoorbeeld meer dan voldoende plek.
Meteen bruikbaar uitgerust
Dat laatste geldt al helemaal wanneer je zijn prijs bekijkt, want eigenlijk is de Citroën C5 Aircross niet eens zo’n dure auto. Zo krijg je er eentje mee vanaf 30.900 euro en daarmee is hij een paar duizenden euro's goedkoper dan zijn technische broertjes: de Opel Grandland en de Peugeot 3008. Voor dat geld is je C5 Aircross wel voorzien van een 1.2-liter driecilinder benzinemotortje, maar met 130 pk moet die toch sterk genoeg zijn om de SUV in beweging te brengen. Standaard beschikt die basisversie trouwens ook al over bijvoorbeeld 18-inchvelgen, cruise control, parkeersensoren achteraan, klimaatregeling in twee zones en een digitaal bestuurdersdisplay van 12 inch.
Moet het toch een plug-inhybride zijn, dan haal je een Hybrid 180 in huis vanaf 41.500 euro en een Hybrid 225 vanaf 44.800 euro. Dat prijsverschil gaat dan niet alleen naar die extra pk’s want de zwakkere van de twee kan je al als ‘You’-basisversie krijgen terwijl de Hybrid 225-motorisatie pas verkrijgbaar wordt vanaf het ‘Plus’-uitrustingsniveau. Daardoor mag je meteen ook rekenen op bijvoorbeeld getinte ruiten, knappere velgen, een parkeercamera en het grotere infotainmentscherm.
Conclusie
De Citroën C5 Aircross mag er dan serieuzer uitzien sinds zijn facelift, onderhuids blijft het merk trouw aan zichzelf. Reken dus op een comfort waarmee hij menig Duits premiummobiel het nakijken geeft, al leert die laatste onze Fransoos dan weer een lesje in rijdynamiek. Ook op vlak van plug-inhybride techniek merk je trouwens dat de C5 Aircross al even niet meer het neusje van de geëlektrificeerde zalm is maar dankzij wat extra accucapaciteit, kom je toch maar weer iets verder op een lading stroom.
Spécifications
Puissance | 225 pk |
---|---|
Transmission | 8-trapsautomaat |
Entraînement | voorwiel |
Poids | 1 845 kg |
Prix du véhicule d'essai | € 44 800 |
Prix du modèle de base | € 30 900 |
0 à 100 km/h | 8.70 sec |
Consommation moyenne en essai | 4.40L/100km |
Capacité minimale du coffre | 460 L |
Émissions de CO2 | 32 g/km |
Taxe routière | 0 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter