Rijtest: Peugeot 3008 HYbrid 225 (2021)

Sinds de facelift van de 3008 zit er ook een plug-in hybride in het gamma met wat minder vermogen. Wij voelden de leeuw-met-stekker aan de tand.

De Peugeot 3008 crossover krijgt in navolging van de 508 PHEV ook een plug-in hybride aandrijving onder de kap. De cijfers doen de roofdieren hier watertanden, want 225 pk in een middenklasser is niet niks. Dat Peugeot dat vermogen bekomt door de 1.6 turbo benzinemotor met een elektromotor van 81 kW. Daarin verschilt deze 3008 HYbrid van zijn HYbrid4-broeder die ook op de achterwielen nog eens een elektromotor van 83 kW krijgt en zo zijn vermogen naar 300 pk ziet stijgen.

rustige vastheid

Niet dat de 225 stuks van de Hybrid te weinig zijn voor deze 3008, integendeel. Een 0-100 nummertje haspelt hij af in een nette 8,7 seconden en met een volle 13,2 kWh grote accu kan de wagen zowat 45 kilometer ver elektrisch rijden. Gaan we wat met de remenergierecuperatie spelen dan doen we daar nog een kilometertje of vijf bij. Opladen van de accu kan via een 7,4 kW-lader in je buurt in minder dan 2 uur, aan het gewone stopcontact duurt het dan weer dubbel zo lang.

grotere aanraking

Peugeot lanceert deze motor samen met de tussentijdse facelift van het model. Bij die facelift worden de grote lijnen van de Peugeot 3008 behouden en zorgt Peugeot voor het bekende nummertje door de grille strakker te trekken en het nummer van de wagen midden op de neus te posteren. Achteraan werden de lichtblokken nog iets verfijnder waardoor de 3008 wat moderner oogt dan voor de facelift. In het interieur krijgen we een groter touch screen, waarbij de infotainment tegenwoordig kan gekoppeld worden aan Apple Carplay of Android Auto. Het kleinere, sportiever aanvoelend stuurwiel blijft behouden en draagt bij aan de scherpere rijervaring van de huidige Peugeot-modellen. Al is dat niet tot iedereens blijdschap.

Vast staat wel dat de batterijtoevoeging in de 3008 HYbrid weinig of geen invloed heeft op het rijgedrag. Het EMP2-platform dat we onder de 3008 terugvinden was al van bij het begin ontwikkeld voor een eventuele extra accu en daarom lijkt het weggedrag zowat even scherp te zijn als bij zijn benzine- of dieselbroeders.

Ook op de bravere wegen is de 3008 Hybrid een trouwe compagnon, met de mogelijkheid om op de snelweg tot 135 km/u volledig elektrisch over de weg te zoemen. Peugeot slaagt er wel niet in om de overgang tussen elektrisch en hybride volledig geruisloos te laten verlopen, al is de omschakeling het niet storend voor de inzittenden. Wel storend is de EMT8-versnellingsbak die nog altijd wat in slaap lijkt gesust tot we het gaspedaal diep intrappen, waarbij de bak wat tijd nodig heeft om te reageren. Net voldoende tijd om ons meer dan eens te laten beslissen tóch maar niet de weg op te draaien in dat gaatje tussen twee auto's in.

conclusie

Met het aanbieden van een plug-in hybride in twee vermogensversies speelt Peugeot mooi op twee verschillende markten. Enerzijds is er de hybriderijder die graag op het verbruik let, anderzijds laten de Fransen ook de flukser rijdende chauffeur niet in de kou staan. Natuurlijk betaalt die wat meer centen voor zijn Peugeot waardoor we alvast gokken dat deze 225 pk sterke variant de best verkochte versie zal worden.

Specificaties

Motor

1.6 THP turbo benzine + elektromotor

Vermogen

225pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 735 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs basismodel

€ 43 457.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

2.50 L/100km

Min. kofferinhoud

395 L

Max. kofferinhoud

1 357 L

CO2-uitstoot

29 g/km

BIV

€ 46.00

Rijtaks

€ 145.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Mathieu 14:25
afbeelding van Mathieu

Wel storend is de EMT8-versnellingsbak die nog altijd wat in slaap lijkt gesust tot we het gaspedaal diep intrappen, waarbij de bak wat tijd nodig heeft om te reageren. => dit vind ik dan wel weer een gemiste kans. Maar, om het zeker te weten of het storend is, moet men daar zelf eens de wagen voor proefrijden. Voor een rustiger en afwachtendere chauffeur zal dit geen issue zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws