Rijtest: Opel Astra GSe (2023)

Opel Astra GSE rijtest

Met de komst van de nieuwe GSe-modellen gaat Opel zowel de retro- als moderne toer op. Want deze keer verwijst de "e" niet naar injectie, maar wel naar elektriciteit. Jep, de sportiefste modellen van Opel zijn nu plug-inhybrides. We doen de test met de Astra GSe.

Je moet al geboren zijn ver voor de komst van het internet - of een échte Opelfan zijn - om de GSe-badge van Opel nog te kennen. Het Duitse merk gebruikte deze badge in de jaren '70 en '80 om zijn sportmodellen aan te duiden. In die tijd stond de afkorting GSE voor "Grand Sport Einspritzung". Jep, in die tijd was "brandstofinjectie" een compleet exotische technologie. Of hoe technologie genadeloos evolueert.

hothatch-recept

Want tegenwoordig is Opel de voortrekker van elektrificatie binnen de Stellantis-groep. Injectie maakt dus plaats voor elektro. Zo hebben ze bij Opel al een volstrekt elektrische Astra, maar gaan ze met de Astra GSe de plug-intoer op. Die moet meteen ook dienen als het sportiefste derivaat en ons OPC doen vergeten. Daarvoor grijpt Opel naar een 180 pk sterke 1.6-liter viercilinder benzine voorin die samen mag werken met een 108 pk sterke elektromotor en een 8-trapsautomaat. Het resultaat? Een systeemvermogen van 225 pk en 360 Nm koppel.

Premier essai Opel Astra GSE 2023

Maar wacht, Opel heeft toch ook een GSe met 300 pk en vierwielaandrijving? Jep, maar die versie die je wel op de Grandland kan krijgen rijdt de Astra voorbij (boehoeh!). Dat heeft waarschijnlijk niet zozeer een boekhoudkundige reden, maar wel omdat er onder het karkas van de Astra geen plaats is voor een extra (elektro)motor achterop. De Astra GSe is dus een volstrekte voorwielaandrijver. Zoals enkele van de meest mythische hothatches, zeg maar.

Subtiele upgrades

Een vlottere versie zonder sportieve opsmuk? Dat is uiteraard onmogelijk in de autowereld. Opel volgt de regels, maar houdt het bescheiden. Geen knoert van een spoiler en Remus achterop, wel een voorbumper met zwarte accenten en een setje 18-duims velgen met diamanteffect. Spot her en der nog de GSe-badges en je hebt het wel gehad. Niet dat de Astra het an sich nodig heeft, want de nieuwe generatie straalt in zijn standaardvorm al een bepaalde dynamiek uit.

Premier essai Opel Astra GSE 2023

Sportiviteit trekt Opel door in het interieur met exclusieve sportstoelen voor de GSe. Geen paniek, het zijn geen plankharde exemplaren die je zegenen met nierstenen. Opel is er namelijk fier op dat het stoelen aanbiedt die een duimpje omhoog krijgen van de Duitse liga tegen rugpijn (AGR). Daardoor zijn de sportstoelen in deze Astra GSe... zowaar comfortabel! De kanttekening? Bij het betere bochtenwerk missen ze misschien wat steun.

Dankjewel, Koni

Ach, gelukkig heeft Opel een trucje achter de hand, want de GSe pakt uit met adaptief instelbare dempers van Koni. Daarnaast keken de ingenieurs van Opel nog eens kritisch naar de ophanging en de stuurinrichting. Het resultaat is een auto die niet door de mand valt qua chassis. Zo voegen de Koni's een vleugje scherpte toe die we nog niet vaak gezien hebben bij Opel. Daardoor biedt de Astra GSe een dynamisch rijgedrag zonder aan comfort in te boeten. Kan de plug-inhybridemotor die in essentie afgesteld is op efficiëntie het chassis volgen?

Premier essai Opel Astra GSE 2023

Wel, nee. De plug-in hybride is stil, efficiënt en krachtig, maar de automatische versnellingsbak fnuikt de dynamische rijervaring. Zoals een steentje in de schoen is dit euvel altijd aanwezig en voelbaar bij het uitkomen van bochten. Het is nog erger wanneer de accu leeg raakt. De transmissie aarzelt bij het schakelen en doet er een paar seconden over om terug te schakelen. Een smet op een verder dynamische rijervaring.

Duurder dan puur elektrisch

Dan is er nog de netelige kwestie van de prijs. De Opel Astra GSe kost €48.900. Toegegeven, daarmee is je Astra plug-in zo goed als full-option maar een Astra Electric in GS-uitvoering kost met 43.700 euro simpelweg een stuk minder! De vraag is dus of je het fiscale voordeel, gebrek aan inschrijvingstaks en rijtaks op wil geven voor adaptieve dempers van Koni en een hybridemotor die pittigheid mankeert. Iets zegt ons dat we jouw antwoord al weten.

Premier essai Opel Astra GSE 2023

Conclusie

Opel stoft de GSe-badge terug vanonder het stof. Gelukkig is het merk niet in de val getrapt om gewoon een hoop vermogen in een standaard Astra te dumpen, want het onderstel in samenwerking met de Koni-schockdempers zorgen voor een dynamische en consistente auto. Alleen mist de motor het pit om dat onderstel te ondersteunen.

Premier essai Opel Astra GSE 2023

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
John 16:19
afbeelding van John

Hoelang is deze "nieuwe" astra al op de markt? Want ik zie ze bitterweinig rondrijden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws