De BMW M2 is eindelijk los, en het wachten lijkt geloond te hebben. De kleinste M zou namelijk wel eens het puurste rijplezier kunnen bieden met zijn machtige zes-in-lijn, zijn achterwielaandrijving en zijn handgeschakelde versnellingsbak. Nog pro’s voor de purist? Jazeker: een grille met geruststellend kleine niertjes.
We moeten het je vast niet meer vertellen, maar BMW’s M-divisie viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Daarom beloven de sportievelingen ons al sinds vorig jaar een stortvloed aan nieuwe modellen. Zo passeerden al de revue: de handigste M3 in de geschiedenis van M3’s, een extra spannende CSL-versie van de M4 en het eerste specifieke M-model sinds de M1: de XM. Tussen die hommages aan de M1’s, -3’s en -4’en ontbreekt nog één belangrijk cijfertje: een gloednieuwe BMW M2.
Inclusief knuppel
Die krijgen we nu voor het eerst in vol ornaat te zien, al zijn de looks niet het meest verrassende aan het model. We weten namelijk al langer dat de M2 bouwt op de beginselen die de 2 Reeks Coupé een dik jaar geleden al liet zien, al pompt de M-afdeling hem wel op tot een nieuw niveau. Zo is de M2 lager en breder, en wordt hij voorzien van zijn eigen bumperwerk om alles mooi te doen passen. Dat bumperwerk is trouwens opvallend klassiek, want dankzij heel wat eenvoudige, rechte lijnen landt het totaalplaatje misschien wel zachter op het netvlies dan het design van de reguliere 2 Reeks Coupé.
Binnenin is alles evenzeer herkenbaar, al hebben we het dan niet meteen over die 2 Reeks Coupé. De M2 krijgt namelijk een nagelnieuw interieur, dat onder andere het curved display overneemt van recent gelanceerde modellen zoals de 7 Reeks. Dat scherm krijgt voor de gelegenheid ook zijn eigen retro-graphics, compleet met een blokkig M1’tje om je rijstatistieken op weer te geven. Daarnaast is natuurlijk het nodige kuipstoelengeweld van de partij, maar het opvallendste moet toch die rare knuppel in de middenconsole met een soort leren hoes eromheen zijn…
Tien moeilijkheidsgraden
Tot groot jolijt van de lokale handbakkenvereniging kan je de M2 namelijk nog steeds bestellen met een manuele zesversnellingsbak, al moet je er dan wel specifiek naar vragen. Standaard wordt de auto uitgerust met de achttraps Steptronic-automaat die we al kennen uit de M3, en dat is niet de enige gelijkenis. Ook de 3.0-liter zes-in-lijnmotor met twee turbo’s deelt het merendeel van zijn componenten met de blokken uit broertjes 3 en 4, al wordt het vermogen hier wel licht teruggeschroefd. Desondanks schopt de M2 het nog steeds tot 460 pk en 550 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-sprint van 4,1 seconden — of 4,3 seconden indien je zelf in de zesbak roert. Daarna gaat de kleine M standaard door tot 250 km/u en optioneel zelfs tot 285 km/u.
Nog puristisch nieuws, want iedere M2 stuurt al zijn vermogen van de eerste tot de laatste pk naar de achterwielen. Om het daar wat binnen de perken te houden krijgt de auto standaard een actief sperdifferentieel mee, al geeft de tractiecontrole je wel de keuze uit tien moeilijkheidsgraden om je eigen grenzen op te zoeken. Toch belooft de M2 vooral een haarscherpe stuurmansmachine te zijn met dank aan zijn bijna perfecte 50/50-gewichtsverdeling, adaptieve vering met elektronisch gestuurde dempers en variabele stuurinrichting. Verder zouden elektronisch gestuurde kleppen in het uitlaatsysteem de M-ervaring compleet moeten maken.
Al verkocht? Dan mag je de eerste exemplaren bij de dealer opwachten vanaf april volgend jaar. Die komen er in vijf kleurtjes, van Zandvoort-blauw tot Toronto-rood, en worden standaard geleverd met velgen van vooraan 19 en achteraan 20 inch. Daarmee zijn ze elk een inch groter dan de sloffen die op de basis-M3 en -M4 gemonteerd worden. Lekker puh.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter