Officieel: BMW M4 CSL is tot 1.000 stuks gelimiteerd trackdayspeeltje (2022)

BMW M4 CSL info 2022

Als de M-afdeling bij BMW carte blanche krijgt om de ultieme M4 te creëren, hoe zou die er dan uit zien? Wel, we hoeven het ons tegenwoordig niet meer af te vragen. Want om 50 jaar M te vieren lanceert BMW M GmbH de M4 CSL, een hardcore trackdayspeeltje met goedkeuring voor de openbare weg.

CSL, je kan bijna geen belangrijkere afkorting achterop een sportieve BMW kleven. Want de 3.0 CSL is een absolute touringcarlegende van de jaren 70. Geinig genoeg werd die destijds ontwikkeld in samenwerking met Alpina, dat andere tuningsbedrijf dat tegenwoordig in handen is van BMW. Om 50 jaar M te vieren mochten de M-afdeling echter even met de naam (en veren) gaan lopen. De M4 CSL is geboren!... en ademt circuitkunde.

Meer pk's, minder gewicht

Laat ons alvast beginnen met het motorblok (het onderwerp aan elke cafétoog). In de basis gebruikt de M4 CSL het 3-liter zes-in-lijn motorblok vanuit de reguliere M4. De maximale turbodruk van de twee MonoScroll-turbo’s stijgt echter van 1.7 bar naar 2.1 bar. Samen met herschreven software produceert het blok voorin daardoor 550 pk en 650 Nm. Toegegeven, dat is amper 40 pk meer dan in een M4 Competition (het koppel blijft identiek)... maar vergeet niet dat deze CSL afgestemd is op circuitprestaties. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je met 500 pk vaak kracht te over hebt op circuit. Nee, de winst maak je via een lager gewicht en afstelling van het onderstel. En oh boy, mochten de dames en heren van ///M daar even compleet loos gaan.

BMW M4 CSL info 2022

Het gewicht dan maar? 1.625 kg. Een besparing van 75 kg tegenover de M4 Competition. Een pluimpje zouden we deze M4 CSL daardoor niet durven noemen (de M3 CSL van 20 jaar geleden woog nog geen 1.3 ton) maar M wist te besparen op belangrijke punten. Zullen we het waslijstje er even bij halen? Koolstofvezel kuipzetels: -24 kg. Verwijderen achterbank: -21 kg. Lichtmetalen velgen, veren en veerpoten en koolstofkeramische remmen: -21 kg. Minder isolatie: -15 kg. Motorkap, koffer en dak uit carbon: -11 kg. Titanium einddemper: -4kg. Aangepaste grille, achterlichten, airco en verwijderen vloermatten: - 4 kg. De slimme rekenaar zal evenwel opmerken dat de ingenieurs daarmee 100 kg wisten te besparen. Waardoor er ergens dus 25 kilogram terug in het geheel is geslopen.

10 traps tractiecontrole

Springen we even over naar de chassis en ophangingscomponenten, dan zien we dat BMW een volledig nieuw ontwikkelde veerpootbrug onder de motorkap installeert van aluminium. De wielvluchtafstelling, schokdempers, hulpveren en antirolstangen zijn allemaal CSL-specifiek. Bijkomende verlagen ze de M4 CSL met 8 mm tegenover een M4 Competition.

BMW M4 CSL info 2022

Ter assistentie installeert BMW eveneens het zogenaamde M Traction Control. In mensentaal is dat een systeem dat je toelaat om de tractiecontrole in 10 stappen in te stellen. Stap 1 tot 5 helpt de bestuurde om gecontroleerde drifts uit te voeren, stap 6 tot 10 zijn meer geënt op snelle rondetijden en laten het systeem gebruik maken van data dat het verzamelt over ondergrond en bandentemperatuur. Van hooligan tot volwaardige touringcar met een druk op de knop. Welkom in de toekomst.

Geen beest in vermomming

Visueel valt de M4 CSL ook meteen te herkennen. Niet in het minst omdat BMW bewust delen van de carrosserie in naakte koolstofvezel houdt en dat extra accentueert met rode strepen. Standaard is de M4 CSL getooid in de exclusieve metaalkleur Frozen Brooklyn Grey. Klanten kunnen er echter ook voor opteren om de auto te laten leveren in het Alpinweiß wit of Saphirschwarz metallic zwart. Uiterlijk installeert BMW een opvallend bodykit die voor een stuk meer downforce moet zorgen. Hoewel een knoert van een spoiler tot de mogelijkheden kon behoren besloten de Duitsers evenwel om een heerlijke ducktailspoiler te installeren. En er kunnen niet genoeg auto's met een ducktailspoiler op de wereld bestaan.

BMW M4 CSL info 2022

Op de flank vallen meteen de unieke velgen met kruisspaakdesign op. Velgen in maatje 19" (op de vooras) en 20" (op de achteras). De 285 mm brede achterbanden zorgen zonder twijfel voor een serieuze grob extra grip. Al meet ook de voorkant met 275 mm riant. Leggen we tenslotte nog even onze blik op de voorkant, dan zullen je zonder twijfel de gele lichten opvallen. Een mooie knipoog naar de racerij... maar wel een optionele knipoog. Want klanten zullen moeten bijbetalen voor deze Laserlight-koplampen. Beetje sneu op een auto die gelimiteerd is op 1.000 stuks, niet? Prijzen? Wel, die communiceert BMW niet. Al zegt iets ons dat elk van de 1.000 exemplaren al lang een eigenaar heeft gevonden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws