Het is vandaag een hoogdag voor BMW M-fanaten. Want voor het eerst neemt de sportafdeling van het Duitse merk een M3 stationwagen in serieproductie. De M3 Touring is (eindelijk) geboren!
Maar liefst 6 generaties M3 lang vertikte BMW Motorsport het om een Touring-variant op de markt te brengen. Zij die wachten, zullen echter beloond worden. Met de 50ste verjaardag van BMW M besluit de sportafdeling haar gamma terug aan te vullen met een stationwagen.
M5 Touring achterna
Het is namelijk niet voor het eerst dat BMW M een stationwagen op de markt brengt. Zo vergreep de afdeling zich in 1988 en 2005 al aan een M5 Touring. Een M3 Touring is echter een compleet nieuw territorium. Of toch niet helemaal, want de voorbije jaren kon je tenslotte ook al bij het merk met de blauwe propeller terecht voor een M340i Touring. Deze M3 Touring lijkt dezelfde basis te gebruiken... maar draait het volume op elf.
Niet in het minst visueel. Want jawel, ook deze M3 Touring krijgt BMW's nieuwste gapende muil. Samen met de verbrede wielkasten zorgt dit voort een imposante aanblik. Standaard wordt het dak en spoiler uitgevoerd in hoogglans zwart, als optie kunnen die ook in carrosseriekleur worden uitgevoerd. Schuiven we tenslotte over het dak naar de achterkant, dan zien we - eindelijk - een 3 Reeks Touring met die geweldige vier einddempers. Dit is bruut, lekker bruut.
Koffer... niet onbelangrijk
Denk je aan de Mercedes-AMG C 63 of Audi RS 4 Avant, dan weet je dat die als geen anderen sportiviteit met een praktisch interieur weten te combineren. De M3 Touring tapt alvast uit datzelfde vaatje. Toegegeven, de M Carbon-sportstoelen (optioneel) zijn imposant maar vanaf de achterbank primeert echter het gebruiksgemak. Daardoor wordt er hoogstwaarschijnlijk voor het eerst in een persbericht van BMW M gesproken over een achterbank met 40:20:40 split en het koffervolume - 500 liter (max 1.510 liter) voor de liefhebbers.
Digisnobs zullen meteen opmerken dat de M3 Touring een eigenaardige feature aan boord heeft die je momenteel nog niet kan krijgen op de reguliere 3 Reeks Touring. Het gaat dan over het Curved Display vooraan dat een 12,3 inch informatiedisplay en een bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9 inch herbergt. Het informatiedisplay achter het stuurwiel presenteert alle relevante rij-informatie met graphics in een M-specifieke stijl. Op het startscherm van het controledisplay kunnen M-specifieke widgets met informatie over de afstelling van de wagen en de staat van de banden worden weergegeven. Een Head-Up Display met M specifieke inhoud wordt als optie aangeboden. Enfin, we zouden bijna vergeten dat de M3 Touring ook nog over een motor beschikt. Even onder de kap kijken?
Onder de kap
Geen grote verrassing alleszins voorin. Want uiteraard neemt deze M3 Touring de motor over van broeders M3 Berline en M4 Coupe/ Cabrio. Alhoewel; de M3 Touring verlaat de fabriek enkel als Competition. Waardoor we voluit moeten spreken over de M3 Competition M xDrive Touring. Juist ja, dat bekt natuurlijk niet zo lekker. Hoe dan ook, tijd voor de motor, een 3-liter zes-in-lijn turbobenzine met 510 pk en 650 Nm koppel.
Een hoogtoerige knaap die de M3 Touring in amper 3.6 seconden richting de honderd stuurt dankzij de vierwielaandrijving en laat doorvliegen tot 280 km/u als je voor het M Driver's Package gaat (standaard 250 km/u). Al is een auto meer dan zijn motor natuurlijk. BMW belooft namelijk dat het extensief aan het testen ging met deze M3 Touring om de ideale balans tussen sportieve prestaties en heerlijk rijcomfort, zowel in het dagelijks verkeer als op langeafstandsritten, te vinden. Daarvoor werden specifieke dempers en verstevigen aan het platform doorgevoerd.
Het resultaat van dit alles zullen we dit jaar nog op de weg kunnen tegenkomen. Er zijn slechtere manieren om je 50ste verjaardag te vieren, BMW M...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen