Jaguar Land Rover maakt elektrische beloftes: Range Rover en Jaguar-GT op stroom tegen 2025

Jaguar Land Rover EV strategie 2023

Land Rover en Jaguar hinken misschien wat achterop als het op elektrificatie aankomt, maar daar moet snel verandering in komen. Zo beloven de Britten flink te gaan investeren in elektrische auto’s, en ze verklappen meteen ook waartoe dat zal leiden. Jawel: begin maar al te sparen voor je zuiver elektrische Range Rover.

In 2018 deed Jaguar eens gek en pakten ze met de I-Pace één van de eerste elektrische premium-SUV’s uit. Daar bleef het echter ook bij, want sindsdien heeft de constructeur letterlijk geen enkel gloednieuw model meer onthuld. Zo werden de Britten in de voorbije vijf jaar langs alle kanten ingehaald door de elektrische ambities van concurrenten, en hetzelfde geldt voor het al compleet EV-loze Land Rover. Hoog tijd dus om daar iets aan te gaan doen.

Bestel je e-Range Rover nog dit jaar

Jaguar Land Rover heeft namelijk doodleuk laten vallen dat ze in de komende vijf jaar maar liefst 17 miljard euro gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische modellen. Dat moet onder andere leiden tot een nagelnieuw platform, dat ‘Electrified Modular Architecture’ (EMA) zal gaan heten. De Britse bonzen spreken over een basis die uitsluitend elektrische auto’s zal toelaten, en bedoeld is voor de middelgrote SUV’s van het concern. Het ziet er met andere woorden naar uit dat toekomstige modellen van het Range Rover Velar-formaat enkel in zuiver elektrische vorm verkrijgbaar zullen worden, en de eerste komt er omstreeks 2025. We vermoeden dat die ons al toelacht in de vage teaserplaat die bij het persbericht gevoegd werd, al rept het concern daarover verder met geen woord.

Jaguar Land Rover EV strategie 2023

Daarnaast houdt JLR ook nog even vast aan het MLA-platform van zijn grote Range Rover, al betekent dat niet dat die vrijgesteld is van elektro-ambities. Wel integendeel: Land Rover verklapt dat het nog dit jaar de orderboekjes zal openen voor een zuiver elektrische variant van de nieuwe Range Rover, al verwachten ze die wel pas te produceren vanaf 2025. Nog in dat jaar staat er een eerste van drie nieuwe Jaguars op het menu, die de vorm zal aannemen van een vierdeurs GT op stroom. Daarvoor ontwikkelt het concern dan weer een afzonderlijk platform, dat een rijbereik van zo’n 700 kilometer mogelijk moet maken.

JLR wordt 'House of Brands'

Om dat alles gerealiseerd te krijgen, zal Jaguar Land Rover een aantal van zijn fabrieken omscholen tot gespecialiseerde EV-sites. Dat begint al met hun ‘Engine Manufacturing Centre’ in Wolverhampton, waar er nu nog Ingenium-benzinemotoren ineen geschroefd worden maar binnenkort alleen nog elektrische aandrijflijnen buiten zullen rollen. Die gaan dan richting het eveneens Britse Halewood, dat een zuiver elektrische productievestiging zal worden.

Jaguar Land Rover EV strategie 2023

Daarnaast lijkt JLR ook een aantal opmerkelijke wijzigingen te plannen in zijn merkenstructuur. De Britten spreken namelijk over een aanpak die ze ‘House of Brands’ noemen, waarbij ze een aantal van hun iconische namen DS-gewijs zouden afscheuren tot afzonderlijke merken. Zo worden Range Rover, Defender, Discovery en Jaguar in één adem genoemd, terwijl de Land Rover-naam zelf wat in de achtergrond lijkt te verdwijnen. Meer informatie geeft het concern daarover echter nog niet vrij.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités