Rijtest: Jaguar I-Pace EV400 (2018)

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Met de snelle inburgeringscursus van Tesla zou je denken dat de Duitsers al lang een premium antwoord klaar zouden hebben op Model S en co. Toch is het Jaguar die met een eerste rechtstreekse rivaal op de proppen komt. Een revelatie in EV-land?

De elektrische auto, hét hot topic in autoland. Deels gestuwd door automerken die inzien dat EV's kunnen dienen als nieuwe prestigemodellen. Want het is niet meer impressionant genoeg om een vorstelijke zakenlimousine op de weg neer te zetten, tegenwoordig moet je kunnen uitpakken met een indrukwekkende elektrische auto. Jaguar, die laten het allemaal niet te lang aanslepen en schuiven deze I-Pace naar voor.

Zeker geen Golf

Het moet meteen ook de meest markant gestileerde auto zijn die Jaguar ooit creëerde. Want tot op de dag van schrijven kunnen we niet zeggen wat deze I-Pace juist hoort te zijn. Voor een SUV is 'ie te laag, voor een sedan loopt de daklijn te ver door en voor een hatchback... sja... laten we stellen dat niemand gaat zeggen dat deze I-Pace vergelijkbaar is met een VW Golf. Het is net die designkeuze - de ultieme crossover? - die we moeten vieren.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Want de I-Pace toont ons dat elektrische auto's van de toekomst er heus niet uit moeten zien alsof ze werden gepend door iemand die de Millennium Falcon in autovorm probeert te visualiseren. Dynamisch, strak, langgerekt en met wielen die ver naar de uithoeken worden geduwd. De mooiste EV van het moment? Over geuren en kleuren mag je niet discussiëren maar de I-Pace maakt toch een sterk punt.

Vakkennis loont

Een punt dat de Brit ook binnenin verder zet. Zijn we gewend aan de afwerking van luxelimousines en aan de kracht van elektrische auto's, dan werden die twee tot nog toe niet gecombineerd. Nee, ook niet bij Tesla. De I-Pace is daardoor de eerste dure elektrische auto die je ook echt het gevoel geeft dat het allemaal wat gekost heeft. De afwerkingsnaden en gebruikte materialen tonen dat Jaguar al langer dan tien jaar auto's in elkaar schroeft.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Als Jaguar dit al lukt, dan kijken we nu al uit naar de Duitse EV-inzendingen. Want de Duitsers hebben het vlekkeloos afwerken van interieurs verheven tot een kunst. Tot dan voel je je zeker niet bekocht in de I-Pace. Het is comfortabel, rustgevend en - vooral - ruim vertoeven binnenin de I-Pace. Met dank aan het ontbreken van een grote verbrandingsmotor. Waardoor de wielen van de I-Pace zo ver mogelijk naar de uiteindes konden worden gezet. In mensentaal; deze I-Pace is korter dan een BMW X3 maar heeft een langere wielbasis dan een X5.

Royaal zitten

We durven dan ook pretenderen dat je achterin deze I-Pace even ruim zit als in een Mercedes S-Klasse of - als het Brits moet zijn - Jaguar XJ. Zelfs de koffer is daar de dupe niet van, want met 656 liter doet hij niet onder voor SUV's die een serieuze maat groter zijn. Je kan dus zonder problemen met vier personen en een grob bagage op reis vertrekken.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Alleen begint daar het schoentje te knellen natuurlijk, want zo'n elektrische auto, is dat eigenlijk gemaakt om verre afstanden te overbruggen? Of iets rechter voor de raap; hoe ver kan je nu bollen met deze I-Pace?

90 kWh: Vloek en zegen

470 kilometer als je Jaguar moet geloven. Wij klokten echter af op 280 à 290 kilometer. Haal je alles uit eco-kast (lees: een dikke jas zodat de airco uit kan), dan geloven we dat je de I-Pace ten noorden van de 300 kilometer krijgt. Maar waarom ligt die range zo laag? Je hebt tenslotte toch 90 kWh aan batterij onderin deze Jag zitten? Wel, laat die batterij meteen ook deel van het probleem zijn.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Batterijen blijven namelijk ontiegelijk zwaar. Dus des te meer kWh's je in een auto steekt, des te zwaarder die auto wordt. Deze I-Pace legt vlot 2.2 ton in de weegschaal. Waardoor hij er misschien wel zo gestroomlijnd uitziet als een pluimpje maar in realiteit een zak stenen op de weegschaal zet. Een Renault Zoë weegt bijvoorbeeld maar liefst 800 (!) kilogram minder met zijn batterij van 40 kWh. Waardoor die met een range van ruwweg 240 kilometer amper hoeft onder te doen voor dit imagomodel van Jaguar.

Compleet ontzaglijk

Mistast je dus niet in heel het eco-verhaal dat automerken proberen te pinnen op hun EV's. Deze I-Pace is even goed voor het milieu als een liter Red Bull voor je lichaam is. Wat een Range Rover Sport SVR voor het segment van de SUV's is, is deze I-Pace voor het EV-segment. Een sportwagen zou je bijna kunnen zeggen.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Een plaats waar deze Brit trouwens goed gedijt. Want met 400 pk en 696 Nm koppel is deze I-Pace pijlsnel. Indrukwekkend vanuit de startblokken (4,5 seconden naar de honderd) en compleet ontzaglijk bij hernemingen. Een simpel inhaalmanoeuvre op de openbare weg laat je al snel flirten met snelheden waarvoor je drie eenheden nodig hebt. Allemaal fluisterstil en met een knip van het pedaal. Levensgevaarlijk voor je rijbewijs, buitenaards voor de gemiddelde chauffeur van een auto met verbrandingsmotor. Ja jongens, dit kan de toekomst zijn.

Britse achilleshiel

Is deze I-Pace dan zonder zonde? Helaas niet. Want we hebben enkele bedenkingen bij onze rode rakker. Te beginnen met de elektronica. Het infotainmentsysteem dat Jaguar tegenwoordig hanteert blijft een - excuus voor het woordgebruik - clusterfuck van jewelste. Nodeloos gecompliceerd doordat Jaguar informatie verspreidt over drie schermpjes. Een auto hoort het summum van efficiëntie te zijn, geen raadsel vanuit een Escape Room.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Komt nog eens bij dat het systeem meermaals het werk neerlegde. 5 minuten lang een Jaguar-logo op het centrale scherm is niet zo handig als je nood hebt aan de achteruitkijkcamera en één keer gaf zelfs het volledige audiosysteem er de brui aan. Nee letterlijk; heel het audiosysteem. Tot en met het geluid van de richtingaanwijzer die niet meer de cabine binnen kwam. Dat kan beter, Jaguar.

EV-oorlog

En dan is er nog de kroniek van deze I-Pace die vraagtekens opwerpt; een dure elektrische auto met een zware batterij, zwaar gewicht, een set überpotente elektromotoren en een weinig indrukwekkend range. Toegeven; Tesla kan geen ander verhaal schetsen met haar modellen. Eveneens een puntje dat we de I-Pace moeten geven is het feit dat hij met zijn instapprijs van net geen 79.000 euro maar liefst 10.000 tot 20.000 euro goedkoper is dan de instap-modellen van Tesla die het met een batterij doen van 75 kWh. Waardoor we niet anders kunnen stellen dan: Ja, deze I-Pace doet prijs/kwaliteit de Model S en Model X in het stof bijten.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Alleen... is dat misschien een antwoord op de verkeerde vraag. De vraag die je moet stellen is; Is deze I-pace nu zo veel beter dan een Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Niro EV of Hyundai Kona EV die het met een kleinere batterij doen en maar een fractie van de prijs kosten? Vanuit een ecologisch en reikwijdte standpunt absoluut niet. Een elektrische dreamcar dus deze I-Pace. Die in onze First Edition-uitvoering trouwens 103.000 euro kost. Ruwweg vijf keer meer dan wat Renault vraagt voor een Zoe.

Conclusie

Een indrukwekkende showcase van het technisch kunnen van een elektrische auto verpakt in een imposante en comfortabele verschijning voor een prijs waar een niet nader genoemd Amerikaans automerk nog een puntje aan kan zuigen. Vergis je echter niet, dit is geen eco-ridder. Wel een statement. Een fiscaal interessant imagomodel dat hoofden doet draaien. Tot nadere orde de luxeauto onder de elektrische auto's, zonder discussie.

Rijtest Jaguar I-Pace EV400 2018

Specificaties

Motor

Elektromotor 2x

Vermogen

400pk

Koppel

696 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 133 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 103 440.00

Prijs basismodel

€ 78 990.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Min. kofferinhoud

656 L

Max. kofferinhoud

1 453 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
R155M 22:09
afbeelding van R155M

Toch ook effe dit eerst lezen voor je alle ev's over een kam scheert en ze technisch als evenwaardig beschouwt https://www.google.be/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjJ5vKm-_LeAhWJY...

Matt Casters 08:55
afbeelding van Matt Casters

Wat milieu nu met gewicht en bereik te maken hebben weet ik echt niet. De meeste van de elektrische auto laden thuis 's nachts op als er toch massaal overschot op het net zit.
Maar dat traag laden is inderdaad een probleem voor de i-Pace, iets wat Tesla opgelost heeft door Superchargers doorheen heel Europa te zetten maar de concurrentie niet.

Yvesw 09:37
afbeelding van Yvesw

Matt: Geen directe link maar ze hangen wel allemaal samen. Ter verduidelijking; om een batterij van 90 à 100 kWh te produceren heb je al vlot 17 ton CO2 nodig, voor eentje van 40 kWh zo'n 7 ton. Een verschil van maar liefst 10 ton CO2 voor een rangeverschil van ruwweg 40 kilometer. Waardoor het voordeel van de grotere batterij - lees: range - wordt gefnuikt door het hogere gewicht.

Energie tappen uit het net is daarenboven geen CO2-neutrale-opdracht. Want ook energie opwekken wekt CO2 op. Dankzij jaarrapporten van Engie kunnen we grofweg bereken dat deze I-Pace daardoor zo'n 50 g/km CO2 uitstoot. Een Renault Zoe landt op zowat 30 g/km.

Kort door de bocht - met een onderzoek dat we momenteel aan het uitwerken zijn als leidraad: Je moet in België minstens 20 jaar met een Tesla Model S P100D rijden voor die minder CO2 heeft uitgestoten dan de gemiddelde nieuwe auto met verbrandingsmotor in België. Voor een Renault Zoe ben je na 6 jaar al CO2-vriendelijker bezig.

Waardoor ja, gewicht en bereik een belangrijke impact hebben op het milieu.

Justin_Beemer 08:43
afbeelding van Justin_Beemer

Het gehele 'elektrisch rijden' is toch een farce? België kan zijn elektriciteitsnet amper stabiel houden in de winter en dan zou iedereen elektrisch moeten rijden?
Een elektrische auto is misschien interessant voor de gelukkigen onder ons met een groot budget en zonnepanelen en dan nog.
Binnenkort zijn de waterstof auto's daar, ik gok binnen een 5tal jaar betaalbaar voor iedereen en dan sta je daar met je shiny EV die niets meer waard is.
Je kan hem dan ook parkeren naast de diesels die niemand nog wil. Als je wil groen rijden de dag van vandaag dan kan je beter voor een lichte auto gaan met een goede benzine motor.
En ja het gewicht maakt wel degelijk veel uit voor de CO2 uitstoot en fijn stof. Zeker als je ook de uitstoot van de banden en remblokken in overweging neemt.
Als ik me niet vergis houdt Nederland rekening met het gewicht van het voertuig om de auto-taks te berekenen. Dat is goed bekeken aangezien zwaardere voertuigen de weg meer belasten en gevaarlijker zijn in het verkeer.
Liever een auto van 1200kg die tegen me aanrijdt dan eentje van 2200kg zoals de I-Pace :)

andre123 17:20
afbeelding van andre123

de vergelijking zoe- model s is er een van uitersten,maar bewijst wel dat groter-zwaarder ook veel nadelen heeft.
nadenkertje heren.

GLENN 13:12
afbeelding van GLENN

Daar heb je een punt. Bvb een Zoe weegt gemakkelijk 250 á 350 kg meer dan een vergelijkbare b-segmenter met dezelfde afmetingen. Stel je de range, prestaties en efficiëntie voor met 300kg minder mee te sleuren. Er is nog werk aan de winkel met die EV’s.

andre123 14:14
afbeelding van andre123

dat geld niet alleen voor ev he glenn,
trekken we het door weegt een 4wiel aandrijving altijd meer,
weegt een diesel altijd meer dan een benzine,
weegt een viercilinder altijd meer dan een driecilinder...
enz enz
waarmee ik alleen wil zeggen,hebben we dat altijd wel nodig,groter,zwaarder,sneller
duurder,vervuilender.........................................

GLENN 07:28
afbeelding van GLENN

Vandaar dat ik het ook over een vergelijkbare (Fwd, 5 deurs, ongeveer 4 meter lang) auto had. Appels met appels vergelijken. In dat geval heeft een EV altijd een overgewicht probleem.

Neemt idd niet weg dat quasi alle moderne wagens te veel gewicht meesleuren.

andre123 09:34
afbeelding van andre123

dat klopt,en al dat gewicht moet ook betaald worden.
vandaar dat ik regelmatig op de nagel klop,en ik zal dat blijven doen
geen kwaad woord over de jaguar audi of tesla,maar maak nu eindelijk eens werk van iets betaalbaars,PRIJZEN VAN 100000 HEBBEN WE AL GENOEG GEZIEN,of moeten eerst de chinezen weer de kaas van hun boterham komen halen?om dan te komen klagen dat de europeanen teveel oosters kopen?

Fred 18:14
afbeelding van Fred

Best een special rijbewijs invoeren,voor deze rappe ev cars,iedereen is niet gewoon om aan 4,8 sec.op te trekken???of doos pampers bij leveren,voor die rijke nerds,die dat kunnen betalen....

WDC 20:23
afbeelding van WDC

Velen kunnen nog steeds geen onderscheid maken tussen luchtvervuiling en CO2 uitstoot. Diesels zijn rijdende vergifbakken, elektrische wagens stinken niet. CO2 is namelijk onschadelijk voor de gezondheid.

Mathieu 12:45
afbeelding van Mathieu

CO2 maakt alleen maar het gat in de ozonlaag groter, zorgt voor een snellere opwarming van de aarde (meer doden door de hitte in de zomer weet je wel, polen smelten, ...), men kapt steeds meer en meer bomen die helpen tegen de CO2, enz... Maar nee, CO2 in niet ongezond meneer.
Even verder kijken dan dat zou ik zeggen.

andre123 12:52
afbeelding van andre123

typisch voorbeeld van 'ver van men bedshow'
zolang het mij niet raakt is er geen probleem,zeker een trumpfan.

Bernie 13:47
afbeelding van Bernie

Beste Mathieu. CO2 maakt het gat in de ozonlaag absoluut niet groter, het zijn de zogenaamde CFK's die daarvoor zorgen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gat_in_de_ozonlaag) U slaat verschillende dingen door elkaar. CO2 is zeker niet ongezond an sich, het is geen gif bvb. CO2 is wel een broeikasgas en zorgt dus voor de opwarming van het klimaat.

Mathieu 14:48
afbeelding van Mathieu

Bernie, u heeft gelijk. Maar mijn punt was dat de opwarming van de aarde op lange termijn even ongezond is.
Diesel werkt met zijn fijn stof rechtstreeks in op de gezondheid, benzine doet dat onrechtstreeks. En neen, ik ben gene "groene" ;-)

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Gisteren toevallig achter en naast één gereden. Een purperen dan nog wel. Wat een lelijk gedrocht is me dat. En buiten proportie!

Uw reactie