Rijtest

Rijtest: Jaguar I-Pace EV400 (2018)

Met de snelle inburgeringscursus van Tesla zou je denken dat de Duitsers al lang een premium antwoord klaar zouden hebben op Model S en co. Toch is het Jaguar die met een eerste rechtstreekse rivaal op de proppen komt. Een revelatie in EV-land?

De elektrische auto, hét hot topic in autoland. Deels gestuwd door automerken die inzien dat EV's kunnen dienen als nieuwe prestigemodellen. Want het is niet meer impressionant genoeg om een vorstelijke zakenlimousine op de weg neer te zetten, tegenwoordig moet je kunnen uitpakken met een indrukwekkende elektrische auto. Jaguar, die laten het allemaal niet te lang aanslepen en schuiven deze I-Pace naar voor.

Zeker geen Golf

Het moet meteen ook de meest markant gestileerde auto zijn die Jaguar ooit creëerde. Want tot op de dag van schrijven kunnen we niet zeggen wat deze I-Pace juist hoort te zijn. Voor een SUV is 'ie te laag, voor een sedan loopt de daklijn te ver door en voor een hatchback... sja... laten we stellen dat niemand gaat zeggen dat deze I-Pace vergelijkbaar is met een VW Golf. Het is net die designkeuze - de ultieme crossover? - die we moeten vieren.

Image

Want de I-Pace toont ons dat elektrische auto's van de toekomst er heus niet uit moeten zien alsof ze werden gepend door iemand die de Millennium Falcon in autovorm probeert te visualiseren. Dynamisch, strak, langgerekt en met wielen die ver naar de uithoeken worden geduwd. De mooiste EV van het moment? Over geuren en kleuren mag je niet discussiëren maar de I-Pace maakt toch een sterk punt.

Vakkennis loont

Een punt dat de Brit ook binnenin verder zet. Zijn we gewend aan de afwerking van luxelimousines en aan de kracht van elektrische auto's, dan werden die twee tot nog toe niet gecombineerd. Nee, ook niet bij Tesla. De I-Pace is daardoor de eerste dure elektrische auto die je ook echt het gevoel geeft dat het allemaal wat gekost heeft. De afwerkingsnaden en gebruikte materialen tonen dat Jaguar al langer dan tien jaar auto's in elkaar schroeft.

Image

Als Jaguar dit al lukt, dan kijken we nu al uit naar de Duitse EV-inzendingen. Want de Duitsers hebben het vlekkeloos afwerken van interieurs verheven tot een kunst. Tot dan voel je je zeker niet bekocht in de I-Pace. Het is comfortabel, rustgevend en - vooral - ruim vertoeven binnenin de I-Pace. Met dank aan het ontbreken van een grote verbrandingsmotor. Waardoor de wielen van de I-Pace zo ver mogelijk naar de uiteindes konden worden gezet. In mensentaal; deze I-Pace is korter dan een BMW X3 maar heeft een langere wielbasis dan een X5.

Royaal zitten

We durven dan ook pretenderen dat je achterin deze I-Pace even ruim zit als in een Mercedes S-Klasse of - als het Brits moet zijn - Jaguar XJ. Zelfs de koffer is daar de dupe niet van, want met 656 liter doet hij niet onder voor SUV's die een serieuze maat groter zijn. Je kan dus zonder problemen met vier personen en een grob bagage op reis vertrekken.

Image

Alleen begint daar het schoentje te knellen natuurlijk, want zo'n elektrische auto, is dat eigenlijk gemaakt om verre afstanden te overbruggen? Of iets rechter voor de raap; hoe ver kan je nu bollen met deze I-Pace?

90 kWh: Vloek en zegen

470 kilometer als je Jaguar moet geloven. Wij klokten echter af op 280 à 290 kilometer. Haal je alles uit eco-kast (lees: een dikke jas zodat de airco uit kan), dan geloven we dat je de I-Pace ten noorden van de 300 kilometer krijgt. Maar waarom ligt die range zo laag? Je hebt tenslotte toch 90 kWh aan batterij onderin deze Jag zitten? Wel, laat die batterij meteen ook deel van het probleem zijn.

Image

Batterijen blijven namelijk ontiegelijk zwaar. Dus des te meer kWh's je in een auto steekt, des te zwaarder die auto wordt. Deze I-Pace legt vlot 2.2 ton in de weegschaal. Waardoor hij er misschien wel zo gestroomlijnd uitziet als een pluimpje maar in realiteit een zak stenen op de weegschaal zet. Een Renault Zoë weegt bijvoorbeeld maar liefst 800 (!) kilogram minder met zijn batterij van 40 kWh. Waardoor die met een range van ruwweg 240 kilometer amper hoeft onder te doen voor dit imagomodel van Jaguar.

Compleet ontzaglijk

Mistast je dus niet in heel het eco-verhaal dat automerken proberen te pinnen op hun EV's. Deze I-Pace is even goed voor het milieu als een liter Red Bull voor je lichaam is. Wat een Range Rover Sport SVR voor het segment van de SUV's is, is deze I-Pace voor het EV-segment. Een sportwagen zou je bijna kunnen zeggen.

Image

Een plaats waar deze Brit trouwens goed gedijt. Want met 400 pk en 696 Nm koppel is deze I-Pace pijlsnel. Indrukwekkend vanuit de startblokken (4,5 seconden naar de honderd) en compleet ontzaglijk bij hernemingen. Een simpel inhaalmanoeuvre op de openbare weg laat je al snel flirten met snelheden waarvoor je drie eenheden nodig hebt. Allemaal fluisterstil en met een knip van het pedaal. Levensgevaarlijk voor je rijbewijs, buitenaards voor de gemiddelde chauffeur van een auto met verbrandingsmotor. Ja jongens, dit kan de toekomst zijn.

Britse achilleshiel

Is deze I-Pace dan zonder zonde? Helaas niet. Want we hebben enkele bedenkingen bij onze rode rakker. Te beginnen met de elektronica. Het infotainmentsysteem dat Jaguar tegenwoordig hanteert blijft een - excuus voor het woordgebruik - clusterfuck van jewelste. Nodeloos gecompliceerd doordat Jaguar informatie verspreidt over drie schermpjes. Een auto hoort het summum van efficiëntie te zijn, geen raadsel vanuit een Escape Room.

Image

Komt nog eens bij dat het systeem meermaals het werk neerlegde. 5 minuten lang een Jaguar-logo op het centrale scherm is niet zo handig als je nood hebt aan de achteruitkijkcamera en één keer gaf zelfs het volledige audiosysteem er de brui aan. Nee letterlijk; heel het audiosysteem. Tot en met het geluid van de richtingaanwijzer die niet meer de cabine binnen kwam. Dat kan beter, Jaguar.

EV-oorlog

En dan is er nog de kroniek van deze I-Pace die vraagtekens opwerpt; een dure elektrische auto met een zware batterij, zwaar gewicht, een set überpotente elektromotoren en een weinig indrukwekkend range. Toegeven; Tesla kan geen ander verhaal schetsen met haar modellen. Eveneens een puntje dat we de I-Pace moeten geven is het feit dat hij met zijn instapprijs van net geen 79.000 euro maar liefst 10.000 tot 20.000 euro goedkoper is dan de instap-modellen van Tesla die het met een batterij doen van 75 kWh. Waardoor we niet anders kunnen stellen dan: Ja, deze I-Pace doet prijs/kwaliteit de Model S en Model X in het stof bijten.

Image

Alleen... is dat misschien een antwoord op de verkeerde vraag. De vraag die je moet stellen is; Is deze I-pace nu zo veel beter dan een Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Niro EV of Hyundai Kona EV die het met een kleinere batterij doen en maar een fractie van de prijs kosten? Vanuit een ecologisch en reikwijdte standpunt absoluut niet. Een elektrische dreamcar dus deze I-Pace. Die in onze First Edition-uitvoering trouwens 103.000 euro kost. Ruwweg vijf keer meer dan wat Renault vraagt voor een Zoe.

Conclusie

Een indrukwekkende showcase van het technisch kunnen van een elektrische auto verpakt in een imposante en comfortabele verschijning voor een prijs waar een niet nader genoemd Amerikaans automerk nog een puntje aan kan zuigen. Vergis je echter niet, dit is geen eco-ridder. Wel een statement. Een fiscaal interessant imagomodel dat hoofden doet draaien. Tot nadere orde de luxeauto onder de elektrische auto's, zonder discussie.

Image

Specificaties

Vermogen400 pk
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 133 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 103 440
Prijs basismodel€ 78 990
0 tot 100 km/u4.80 sec
Min. kofferinhoud656 L
Max. kofferinhoud1 453 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen