Nio heeft onze aandacht maar weer eens te pakken, ook al zijn ze niet actief in België. Het merk heeft namelijk het doek getrokken van ’s werelds eerste elektrische break in het D-segment: de ET5 Touring. En alsof dat nog niet pijnlijk genoeg was, moesten ze het ding ook nog eens bloedmooi maken.
De naam ‘Nio’ zegt ons Belgen misschien niet bijster veel, maar ver moet je niet reizen om hun auto’s tegen te komen. In theorie tenminste, want het Chinese merk is ook pas sinds vorig jaar aanwezig op bijvoorbeeld de Nederlandse markt. Onze Noorderbuur kan er echter wel al terecht voor vier modelletjes: een elektrische SUV genaamd EL6, een groter exemplaar onder de noemer EL7, een forse sedan op stroom onder de noemer ET7 en de ET5, een heuse Tesla Model 3-rivaal… Al komt in dat laatste nu verandering, want de ET5 krijgt iets waar die Tesla alleen maar van kan dromen: een breakversie.
D-segmenter met Porsche-kont
Nio heeft namelijk het doek getrokken van de ET5 Touring en als je een beetje BMW-kenner bent, dan weet je meteen dat het om een flink ruimere versie gaat. Toch is Nio BMW daarmee voor, want de Duitsers hebben nog geen elektrische break in het D-segment. Dat heeft stiekem zelfs gewoon nog niemand want onze MG 5 is net als de Opel Astra Sports Tourer Electric en Peugeot e-308 SW een C-segmenter. Van achteren gezien doet de Nio ons echter vooral denken aan een Porsche Taycan Sport Turismo, maar dan nog net iets handiger. Zo is de koffer — toegegeven: een beetje — groter met zijn 450 liter, wat misschien niet enorm is voor een break maar wel 64 liter meer dan de ET5 sedan. De rest van zijn design neemt deze Touring trouwens wel gewoon daarvan over, en daar is eveneens niks mis mee.
Dat geldt ook onderhuids, waar deze ET5 Touring lekker leefbare cijfers weet voor te schotelen. Reken bijvoorbeeld op 483 pk en 700 Nm koppel uit twee elektromotoren, die de Nio dan ook van vierwielaandrijving voorzien. Op accuvlak krijgt de Nio-koper dan weer de keuze uit twee capaciteiten: een batterijpakket van 75 kWh met een rijbereik van 435 kilometer of eentje van 100 kWh, goed voor 560 kilometer. De snellaadcapaciteit is 125 kW, maar nog sneller is het om de accu gewoon te wisselen voor een nieuw exemplaar. Nio is namelijk bezig met de uitrol van een netwerk aan wisselstations, die je op een paar minuutjes gewoon terug je volledige rijbereik moeten geven… Inderdaad: de toekomst is hier — of toch bij onze buren.
Commentaires
par John
par John
par Peter
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter