De Mercedes EQE gaat aan de SUV, want wie neemt er in premiumland tegenwoordig nog genoegen met een sedan? Zij die zuinig willen zijn misschien wel, al doet deze elektrische kolos toch flink zijn best om het verbruik te drukken. Wij voelden de EQE SUV aan de tand om te zien of hem dat lukt, in vierwielaangedreven 350 4MATIC-vorm.
Een tweetal jaar geleden toonde Mercedes zijn allereerste EQE, en die had een probleem. Zo kwam de elektrische nieuwkomer er enkel als sedan – en met sedan bedoelen we ook écht sedan want in tegenstelling tot de EQS beschikte de EQE gewoon over een traditionele, laag openende achterklep. Zij die er met andere woorden hun tuinafval, hun nieuwe wasdroger of gewoon hun hond mee wensen te verplaatsen, zaten dan waarschijnlijk te hopen op iets als een EQE Estate maar op wat loze geruchten na lijken ze die niet te gaan krijgen. We bevinden ons namelijk in de 2020’s en wie in de 2020’s iets van ruimte zoekt, vindt die doorgaans achterin een SUV.
Aerodynamici vs. ontwerpers
Maak dus kennis met de Mercedes EQE SUV, een auto die zowel zijn ontwerpers als zijn aerodynamici flink wat kopzorgen moet bezorgd hebben. Zo is de kolos een dikke 15 centimeter hoger dan de reguliere EQE, maar gaat hij wel nog gekleed in hetzelfde aalgladde One Bow-jasje dat de andere Mercedes-EV’s – en ook de grotere EQS SUV – typeert. Het resultaat is een SUV met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25, waardoor zijn afdruk in de atmosfeer zowat dezelfde is als die van een E-Klasse sedan van twee generaties terug. Combineer dat met zijn ietwat smaakgevoelige looks en je krijgt de indruk dat de aerodynamici het van de ontwerpers gewonnen hebben, maar goed: niks dat een donker laklaagje niet kan oplossen.
Binnenin mochten die laatsten dan wel helemaal hun ding doen, of toch met de middelen die al beschikbaar waren in het Mercedes-EQ-gamma. Zo krijgt de EQE SUV nagenoeg dezelfde cockpit aangemeten als de reguliere EQE, en die haalt zijn inspiratie dan weer bij de EQS. Daar is echter niks mis mee, of toch niet indien je van aanrakingen houdt. Zo hield onze EQE SUV het op een centraal touch screen van een mooie 12,4 inch groot, maar kan je het hele dashboard naar wens laten voorzien van drie grote schermen die samen het befaamde ‘Hyperscreen’ vormen. Dan vervalt echter ook het rijtje aanraakgevoelige sneltoetsen waar onze standaardcabine nog over beschikt en nu we het daar toch over hebben: ook de knoppen op het stuur bedien je tegenwoordig op de tast. Dat vraagt dus allemaal wat gewenning, maar hoogtechnologisch is het wel.
Vliegend tapijt met kleine draaicirkel
Net zo hoogtechnologisch is de aandrijflijn van deze Mercedes want we moeten het je vast niet meer vertellen: deze EQE SUV is zuiver elektrisch. Zo schuilen er in het geval van onze EQE 350 4MATIC twee elektromotoren op de assen, goed voor in totaal 292 pk aan vermogen. Dat is precies hetzelfde als de achterwielaangedreven 350+ uit één elektromotor haalt, maar de 4MATIC schroeft de trekkracht wel op met 200 Nm’s voor in totaal een machtige 765 Nm koppel. Daardoor snelt deze vierwielaangedreven variant naar de 100 km/u in 6,6 seconden in de plaats van de 6,7 die een 350+ daarvoor nodig heeft, ondanks het feit dat zo’n 350 4MATIC met zijn 2.580 kilogram leeggewicht nog eens 150 kilogram meer weegt.
Daarmee is een EQE SUV als deze dus best vlot, al is sportiviteit niet hetgene waar hij in uitblinkt. Wel integendeel: je hoeft het vergevingsgezinde gaspedaal en het boterzachte stuurgevoel van deze EV maar even te proeven om tot rust te komen alsof je in de ligstoel van je psycholoog had gelegen. Vooral indien je Mercedes wat extra poen toesteekt om hun AIRMATIC-luchtvering achter de wielen te monteren, lijk je wel op een vliegend tapijt te zitten. Vink je ook nog eens de tot 10 graden meesturende achteras aan, dan is dat een vliegend tapijt met een kleinere draaicirkel dan een Volkswagen Golf. Het enige dat dan roet in het eten kan gooien is de nogal overenthousiaste actieve remregeneratie, die je op basis van eventuele voorliggers of aankomende bochten verrast met hoe hard je EQE SUV deze keer gaat remmen wanneer je het gas lost. Die kan je gelukkig afzetten, en dan beschik je over een opmerkelijk intuïtieve aandrijflijn.
Richting de 500 kilometer
Die laatste functie heeft natuurlijk als doel om je zo zuinig mogelijk te laten rijden, en dat is niet het enige trucje waarmee de EQE SUV probeert te besparen. Zo debuteert dit model als eerste van het EQ-gamma met een voorste elektromotor die zich laat loskoppelen wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt. Daardoor zou deze 4MATIC in ideale omstandigheden maar een fractie meer verbruiken dan een achterwielaangedreven model, al maakt dat er nog geen heilige van. Zo toonde de boordcomputer van ons exemplaar een gemiddelde van 21,2 kWh/100 km aan, waarbij het wel voornamelijk ging om snelwegkilometers. Aan dat tempo beloofde onze EQE SUV dus zo’n 430 kilometer te halen uit zijn accu van 90,6 kWh, maar wie vaker in de stad rijdt moet dichter bij de 500 uitkomen. Nadien kan je snelladen tot 170 kW, waarmee je weer voor 80% opgeladen bent na een dik half uur.
Veel zorgen hoef je je dus niet te maken over het rijbereik van deze EV, en dat geldt ook voor de rest van het gebruiksgemak. Zo zit je voorin de EQE SUV als een vorst, en achterin kan je eigenlijk evenmin klagen. Er is bijvoorbeeld aanzienlijk meer hoofdruimte dan in een lage EQE, en ondanks zijn 9 centimeter kortere wielbasis heb je ook niet het gevoel dat je qua beenruimte moet onderdoen in deze SUV. Bovendien is de kofferruimte niet alleen toegankelijker dankzij die grote achterklep, maar ook een stukje groter. Waar een EQE-zonder-SUV het namelijk houdt op 430 liter koffervolume, krijg je in de hoogpotige variant tot 580 liter als je de rugleuning van de achterbank een fractie naar voor kantelt. Een deel van die liters bevindt zich dan wel onder de best hoge laadvloer, dus misschien wordt het toch nog wat puzzelen voor je op reis kan vertrekken.
Meer waar, meer geld
Je betaalt echter wel een flinke duit meer voor die extra ruimte en dat hogere ontwerp. Zo geeft Mercedes je een lage EQE mee vanaf 72.600 euro, maar moet je doorsparen tot je maar liefst 90.508 euro verzameld hebt indien je een SUV-variant wil. Dat is dan wel meteen een sterker exemplaar aangezien de reguliere EQE beschikt over een 245 pk sterke ‘300’-instapversie, maar voor dat geld beschikt de EQE SUV 350+ die je dan meekrijgt ook maar gewoon over achterwielaandrijving… En dat is misschien wat tegenstrijdig, aangezien Mercedes het stoere karakter van heel wat van zijn SUV’s met verbrandingsmotoren – zoals de GLC – tegenwoordig benadrukt door ze standaard uit te rusten met vierwielaandrijving.
Wil je dus dat je EQE SUV zijn vermogen wel richting alle vier de wielen stuurt, dan is een 350 4MATIC zoals ons testexemplaar je meest budgetbewuste keuze. Daarvoor betaal je minstens 97.647 euro, al krijg je die gelukkig wel standaard mee als ‘Luxury Line’. Kies je die, dan beschik je eigenlijk over alle luxe die je ooit kan wensen met bijvoorbeeld lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorzetels, adaptieve cruise control, keyless entry en go, parkeersensoren rondom en ga zo maar door.
Conclusie
Wil je een Mercedes EQE met een handigere koffer, dan is deze EQE SUV tegenwoordig je enige alternatief. Daar komt dan wel bij dat deze hoogpotige variant wat meer stroom lust, al krijg je daar ook nog meer luxe en comfort voor in ruil. Zijn grootste pijnpunt is echter zijn prijs, al toont die pas echt aan hoe slim deze EQE SUV door Mercedes gepositioneerd is. Voor een breakversie van de lage EQE hadden ze namelijk nooit zomaar 18.000 euro meer kunnen vragen, maar deze SUV komt er wonderwel mee weg.
Spécifications
Puissance | 292 pk |
---|---|
Transmission | Automaat (vaste verhouding) |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 2 580 kg |
Vitesse maximale | 210 km/h |
Prix du modèle de base | € 90 508 |
0 à 100 km/h | 6.60 sec |
Capacité minimale du coffre | 580 L |
Capacité maximale du coffre | 1 675 L |
Taxe routière | 0 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter