Actualités: Varia

Bijna alle luxemerken braken verkooprecords vorig jaar… behalve Bentley (2024)

Luxe is in en je zal het geweten hebben. Zo boekt het ene na het andere exclusieve merk tegenwoordig jaar na jaar recordwinst, van Rolls-Royce tot Lamborghini… Op één luxemerk na, wel te verstaan, want de vraag naar Bentley’s blijkt vorig jaar aanzienlijk gedaald te zijn ten opzichte van het jaar voordien.

We nemen je even mee in de wereld van de kleine oplages, want het is er aangenaam vertoeven. De merken die in de meest exclusieve uithoek van de autowereld opereren, breken namelijk bijna elk jaar stuk voor stuk hun verkooprecords. Bij Lamborghini gingen er in 2023 bijvoorbeeld voor het eerst meer dan 10.000 auto’s over de toonbank terwijl Mercedes-Maybach zijn verkoop met bijna 20 procent zag stijgen en Rolls-Royce welgeteld 11 auto’s meer verkocht — maar aan hun prijzen betekent ook dat een mooie winst. Ferrari communiceerde nog geen officiële cijfers, maar ook zij lijken een recordjaar achter de rug te hebben. Kortom: luxe zit in de lift, maar dat geldt blijkbaar toch net niet voor elke fabrikant.

Moeilijke markt of verouderde modellen?

Bentley heeft namelijk zijn eindafrekening voor boekjaar 2023 bekendgemaakt, en dat doen ze met enige vorm van tegenzin. Terwijl vrijwel al hun concurrenten namelijk hun eigen records braken, moeten de Britten melden dat ze minder auto’s dan het jaar voordien hebben verkocht. Dat is ook nog geen klein beetje minder, want het verschil bedraagt de volle 11 procent. Zo gingen er in 2022 nog 15.174 Bentley’s over de toonbank maar in 2023 zakte dat cijfer naar 13.560. Topman Adrian Hallmark steekt de schuld op de moeilijke omstandigheden in de autosector op dit moment, al is het natuurlijk opmerkelijk dat de concurrentie daar blijkbaar minder last mee gehad heeft.

Image
Bentley verkoopcijfers 2023

Het antwoord moet dus elders te zoeken zijn, en dat brengt ons bij het gamma van Bentley. Kijk je namelijk naar al die goed boerende concurrenten, dan hebben die in het de afgelopen jaren allemaal wel iets innovatiefs aan hun aanbod toegevoegd. Rolls-Royce startte vorig jaar bijvoorbeeld de verkoop van zijn eerste EV, de Spectre, en hetzelfde geldt voor Mercedes-Maybach met de EQS 680 SUV. Bij Ferrari was 2023 dan weer het eerste volledige verkoopjaar voor SUV Purosangue en Lamborghini opende de orderboekjes voor de Revuelto. Bentley moest het daarentegen stellen met een meer niche versie van zijn Bentayga die zelf alweer een paar jaartjes mee gaat, terwijl de lancering van hun eerste EV vertraging opliep en de populairste motor van de Continental genadeloos geschapt werd… Dus het ziet ernaar uit dat Bentley vooral wat vernieuwing in zijn gamma kan gebruiken.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter