
Bentley heeft zijn naar eigen zeggen langverwachte topmodel onthuld. Tegen onze verwachtingen in wordt dat geen gloednieuwe auto, maar wel een verlengde versie van de Bentayga. Die ‘Extended Wheel Base’-versie belooft echter wel ongeëvenaard comfort te bieden — vooral achterin dan.
De marketingafdeling van Bentley heeft ons toch weer mooi bij ons motorkapornament gehad. Vorige week kwamen ze namelijk met een op zijn zachtst gezegd subtiele teaser naar buiten, die vermoedelijk een strookje deurbekleding toonde van een naar eigen zeggen “langverwacht vijfde model". Onze gedachtegang dwaalde dus al af naar droombeelden van een gloednieuwe Mulsanne-opvolger, die misschien zelfs een bepaalde mate van terreincapaciteiten aangemeten zou krijgen. De anticlimax kon dan ook niet groter zijn wanneer de Britten ‘gewoon’ een iets langere versie van de Bentayga presenteerden, al hoeft dat helemaal geen teleurstelling te zijn voor zij die wel eens achterin een auto vertoeven.
Bentley Airlines
Deze Bentayga EWB — kort voor Extended Wheel Base — biedt namelijk 18 centimeter meer wielbasis, en die wordt integraal doorgesluisd naar de achterste passagiers. Die krijgen niet alleen meer beenruimte maar ook elk een gloednieuw ontwikkelde, individuele stoel die bedenkers ‘Bentley Airline Seat’ doopten. Die is op maar liefst 22 manieren verstelbaar, en in de oppervlakken zitten 177 drukpunten die je onderweg subtiel masseren. In de deurbekleding zit trouwens diamantvormige LED-verlichting verwerkt voor een extravagant sfeertje. Van buitenaf herken je de EWB dan weer aan zijn nieuwe grille met Rolls-Royce-gewijs verticale lamellen, en natuurlijk aan zijn aanzienlijk langere achterportieren die zich elektrisch laten sluiten.

De verlengde Bentayga wordt verkrijgbaar in drie smaakjes: als 'Azure', als 'V8' of als gelimiteerde 'Azure First Edition'. Op motorisch vlak is er echter geen keuze: enkel de 4.0-liter V8-motor met 550 pk mag dit apparaat voortbewegen. Elk exemplaar krijgt bovendien vierwielsturing mee, die ervoor zorgt dat de EWB ondanks zijn extra lengte toch een 7 procent kleinere draaicirkel biedt dan de ‘korte’ Bentayga’s. Bentley hoopt trouwens de nagel op zijn kop te slaan met deze EWB, want het schat dat dit model uiteindelijk goed zal zijn voor 45% van de Bentayga-bestellingen. We zullen al voor het einde van dit jaar weten of ze daarin geslaagd zijn, want de Bentayga EWB moet nog in 2022 de dealers bereiken.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 14 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 19 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden