Officieel: Rolls-Royce Spectre zet luxesegment onder stroom (2022)

Rolls-Royce Spectre 2022

Rolls-Royce heeft zijn EV, of liever: de wereld van de EV’s heeft zijn Rolls-Royce. Dit is namelijk de Spectre, naar eigen zeggen de stilste Rolls-Royce in tijden. Dat dankt hij allemaal aan zijn zuiver elektrische aandrijflijn, terwijl de looks toch lekker iconisch blijven.

De autowereld moet aan de stekker, en dat geldt ook voor de iconen in de sector. Daarom moeten ze bij Rolls-Royce stilaan afscheid nemen van hun geliefde 6.75-literblokken en iets véél milieubewusters — en toevallig ook veel stillers — in de boeg van hun luxesloepen gaan monteren. Deze Spectre is het eerste product van die omschakeling, al bewijst zijn design meteen dat een Rolls’ best gewoon elektrisch kan zijn.

Accu als isolatie

De Spectre ziet er op het eerste gezicht namelijk gewoon uit als de moderne opvolger van de Phantom Coupé die in 2016 afzwaaide. Zelfs de iconische grille is nog van de partij, al kreeg die samen met de Spirit of Ecstasy wel een aerodynamische opfrisser. Zo is de Spectre met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 de meest aerodynamische Rolls-Royce ooit, en dat dankt hij waarschijnlijk ook aan zijn heerlijk schuin aflopende achterpartij. Dat maakt er dus een coupé van, maar dan wel eentje van formaat: hij meet net geen 5,5 meter lang. Bovendien zet de Spectre bijna 3 ton op de weegschaal. Nog een beetje zwaarder, en je mag dus de prijs van een vrachtwagenrijbewijs gaan optellen bij het kostenplaatje van je Roller.

Rolls-Royce Spectre 2022

Dat zal je er misschien wel voor over hebben wanneer je het interieur ziet, want daar verhuist de gewoonlijke weelde gewoon mee naar de wereld van de EV. Eigenlijk gaat de Spectre zelfs nog net wat verder, want voor het eerst loopt het iconische Starlight-motief met zijn sterrenhemel aan LED's ook over in de deuren. Vink je die optie aan, dan monteren de Britten welgeteld 4.796 extra lampjes in je cabine. Verder kan je die ook grenzeloos laten personaliseren, getuige de nogal smaakgevoelige kleurencombo op de persplaatjes... Hoe dan ook belooft de rijervaring de meest rustgevende ooit te worden dankzij een ongeziene — of is het dan ongehoorde — stilte in het interieur. Om dat te bereiken verklapte Rolls-Royce eerder al dat het zijn accupakket gebruikt als een extra isolatielaag tussen jou en de buitenwereld. Het aangename aan het nuttige koppelen, noemen ze dat.

Kaarten onder tafel

De gelijkenis met een soort Phantom Coupé is trouwens niet toevallig want zij die dachten dat deze EV een gloednieuw platform inwijdde, mogen bij deze opnieuw denken. De Spectre deelt namelijk gewoon zijn Architecture of Luxury-basis met de huidige Phantom. Verder houden de Britten hun kaarten nog stevig onder de tafel, al lossen ze wel een paar smaakmakende cijfertjes. Zo zou de Spectre 585 pk en 900 Nm koppel naar het asfalt brengen, en houdt hij het hoogstens 520 kilometer vol op één acculading. Hoe groot die accu is weten we nog niet, en het is ook nog niet duidelijk hoeveel elektromotoren hoeveel wielen aandrijven. Die zaken belooft Rolls-Royce pas vrij te geven nadat al het testwerk is afgerond.

Rolls-Royce Spectre 2022

Dat is trouwens ongezien veel testwerk, want met naar eigen zeggen 2,5 miljoen proefkilometers is dit de meest uitvoerig geteste Rolls’ ooit. Er hangt dan ook veel af van deze automobiel want tegen 2030 moet elk model dat in Goodwood van de band rijdt, dat zuiver elektrisch doen. Reken in de komende jaren dus ook maar op equivalenten van de Phantom en de Cullinan onder stroom. Het begint echter allemaal met deze Spectre, die omstreeks eind 2023 zijn eerste klanten moet bereiken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
this 20:56
afbeelding van this

Ik ben benieuwd of we meer Rolls Royces in het straatbeeld gaan zien.
Want los van de forse kostprijs, ben je wel een fortuin aan taks kwijt bij de Rolls Royce.
Wat dus helemaal anders ligt bij een EV.

Wim 08:27
afbeelding van Wim

idd, ik vind hem wel geslaagd

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws