Ghost, Dawn, Wraith en Phantom krijgen er een broertje bij. Een uit de kluiten gewassen broer, want de Cullinan is de eerste SUV van het Britse Rolls-Royce. De Rolls onder de SUV's?
Cullinan, de grootste diamant die de mensheid ooit op onze aardbol heeft gevonden. Cullinan, voortaan ook de grootste Rolls-Royce die de mensheid ooit heeft mogen aanschouwen. Rolls gaat SUV, al noemen de Britten hem liever een 'voertuig met hoge carrosserie voor alle terreinen'. Nee, we maken geen grap. Meer nog, ergens hebben ze gelijk. Je moet namelijk toegeven dat dit wat op een verhoogde Phantom lijkt met uitgeklopte raampartijen. Een stijlkeuze die we ook al eerder bij de Maybach Vision Ultimate Luxury zagen en hier misschien net dat tikkeltje beter op het netvlies valt.

Sierlijk zoals een Rolls zouden we het evenwel niet durven noemen. Het blijkt wel vaker een moeilijke 'crossover', Britse charme en SUV-dimensies. Kijk maar naar de Bentley Bentayga.
adieu analoog
De Cullinan heeft alvast de taak om de Bentayga aan te doen voelen als een Dacia Duster, door een weelde aan luxueus materiaal over te gieten met nog wat extra weelde. Daarvoor gebruikt de Cullinan alvast de Architecture of Luxury, een nagelnieuwe aluminium platform van Rolls dat zijn debuut kende onder de nieuwe Phantom. Het maakt alvast dat de SUV kan beschikken over state of the art technologie. Denk aan een standaarduitrusting bestaande uit een nachtvisie-assistent, alle mogelijke detectiesystemen (aanrij, cross traffic, lane departure,...), een WIFI hotspot en een lijst die eindeloos doorgaat.

Die WIFI hotspot zal vooral handig zijn voor de achterste passagiers. Desgewenst twee of drie, want Rolls laat je de keuze uit twee captain chairs of de meer klassieke bank met plaats voor drie. Ga je voor de tweezitter, dan krijg je een gigantische middenconsole met uiteraard een drinkkabinet om je favoriete whisky of champagne te stockeren. Voorin dan weer een digitale instrumentencluster - adieu analoge tellerpartij - en een capacitief infotainmentscherm. Eveneens een nieuwigheid voor het merk. Al kan je nog steeds de iDrive-knop - sorry, Spirit of Ecstasy controller - op de middenconsole blijven gebruiken.
V12 SUV
Op motorisch vlak is het beste niet goed genoeg, waardoor Rolls haar gekende 6.75-liter grote V12 biturbo optrommelt. 563 pk sterk en dankzij het grote slagvolume weet de twaalfcilinder 850 Nm vanaf 1.600 opm op te roepen. Een koppelbeest dus dat topt op 250 km/u. 0 naar honderd tijd? Wat is dit, een Golf GTI? Dat cijfer zal je nooit bij Rolls te horen krijgen.

Het motorblok zal alvast zijn kracht naar de vier wielen mogen sturen dankzij een nagelnieuwe vierwielaandrijving met achterwielsturing. Dankzij een aangepaste luchtophanging moet deze Cullinan als een vliegend tapuit over de weg vliegen. Of die nu hard- of onverhard is. 2,7 ton weegt de Cullinan en we hebben het gevoel dat 'ie en stuk meer dan dat zal kosten. Als je het moet vragen...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen