
Bij Bentley werken ze aan hun eerste elektrische auto, en daarvoor bundelen ze natuurlijk de krachten met de rest van het VW-concern. De Britten laten nu echter weten dat ze achter zitten op schema, en dat net nadat er problemen met de software-ontwikkeling bij Volkswagen aan het licht kwamen. Toeval? Volgens de CEO alvast wel…
Je hebt de gewoonlijke intro intussen al genoeg gehoord: iedereen aan de stekker, alles elektrisch tegen 2035, geen uitzonderingen… Ook bij Bentley zijn ze dus druk in de weer om hun eerste zuiver elektrische auto op poten te zetten, en die had tegen 2025 op de weg moeten verschijnen. Bentley-CEO Adrian Hallmark laat nu echter weten dat die deadline niet gehaald zal worden, maar hij blijft verdacht vaag over het hoe en waarom.
Software-saga
De topman loste namelijk tegenover Automotive News Europe dat de lancering van de EV uitgesteld werd naar 2026. Hij nuanceert dat jaartal wel door aan te geven dat het niet zozeer om een heel jaar vertraging gaat, maar eerder om een aantal maanden. De eerste elektrische Bentley zou volgens de laatste geruchten een tweedeurs GT worden, die zijn ontwerp zou inspireren op de EXP 100 GT die het merk al in 2019 toonde. Nadien zouden er snel andere modellen moeten volgen, want tegen 2030 wil Bentley volgens zijn ‘Beyond 100’-strategie een volledig uitstootloos gamma hebben. Daarvoor maakten ze eerder dit jaar nog 3 miljard euro vrij.

Bij de eerste zet van die strategie loopt het dus al mis, maar Hallmark maakt niet meteen duidelijk hoe dat komt. Hij ontkende enkel dat het iets te maken zou hebben met de softwareproblemen die zopas binnen het VW-concern aan het licht kwamen, al lijkt dat wel de meest waarschijnlijke oorzaak. Bentley’s EV wordt namelijk ontwikkeld binnen het Artemis-project, waar ook de toekomstige vlaggenschepen van Audi en Porsche deel van uitmaken. De software voor dat project wordt ontwikkeld door de CARIAD-afdeling, en het is die afdeling die eerder in het nieuws kwam omdat ze achter op schema zit. De kans zit er dus dik in dat we op alle modellen van het Artemis-project wat langer moeten wachten, en dat heel deze software-saga nog een staartje zal krijgen.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 15 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 20 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden