Vraag: liever een elektrische SUV of een elektrische break?

Volkswagen ID.7 Tourer 2024

Koning SUV blijft aan de macht in autoland, maar de break bereidt zich voor op een comeback. Met een elektrische aandrijflijn blijkt het lage ruimtewonder namelijk des te meer steek te houden en ook flink wat harten voor zich te winnen. Behoort jouw hart daar ook toe, of hou je toch vast aan de SUV voor je EV?

Met de opmars van de elektrische auto wordt één ding misschien wel belangrijker dan ooit: aerodynamica. Zo is de meest gestroomlijnde auto van het moment een zuiver elektrische berline maar we hoeven het je vast niet meer te vertellen: een berline is niet meteen de handigste carrosserievorm om mee naar het containerpark te gaan. Heel wat kopers verkiezen dan ook de SUV maar door zijn extra hoogte moeten fabrikanten vaak gekke toeren uithalen om daar de aerodynamica te optimaliseren — kijk maar de gekartelde wielspoilertjes van de Mercedes EQE SUV… En daardoor komt een oude bekende terug in het vizier.

Sedan-range en SUV-ruimte

Steeds meer merken pakken namelijk uit met zuiver elektrische stationwagons, en dat terwijl de carrosserievorm de laatste jaren aan populariteit moest inboeten. De reden is dan ook niet ver te zoeken: een break is lager dan een SUV en daardoor efficiënter op aerodynamisch vlak. Een efficiëntere aerodynamica staat in elektroland dan weer gelijk met een groter rijbereik en zo weet de break vaak het beste van twee werelden te bieden: de range van een elektrische sedan en de ruimte van een SUV… Of in veel gevallen zelfs ronduit méér ruimte.

Opel Astra Sports Tourer Electric 2024

Zo vinden we vandaag de dag al elektrische breaks in de vorm van de Volkswagen ID.7 Tourer, de BMW i5 Touring, de Opel Astra Sports Tourer Electric, de Peugeot e-308 SW, de MG 5 en met een beetje verbeelding de Porsche Taycan Turismo. Binnenkort moet daar zelfs nog een elektrische Audi A6 Avant bij komen.
Genoeg om de elektrische SUV links te laten liggen? Laat het ons weten in de comments!

Derniers articles publiés

Commentaires (8)

Laisser un commentaire
dirk dierickx 16:06
Portrait de dirk dierickx

zowiezo liever een station wagon!

Edison 07:38
Portrait de Edison

Gezien de Belgische infrastructuur liever een SUV.

Adriaan 16:04
Portrait de Adriaan

Dat begrijp ik niet helemaal. Wat heeft een hogere carrosserie te maken met de belgische infrastructuur? Je banden, dat begrijp ik, een laagprofielband is veel gevoeliger dan een ballonband. Maar hoe juist ben je beter af op de belgische wegen als je 15cm hoger zit?

this 10:50
Portrait de this

Veel mensen denken dat een SUV beter rijdt over drempels en putten en dergelijke.
Maar dat hangt vooral van je onderstel af.

Luc Stroobants 06:34
Portrait de Luc Stroobants

Toch maar een break. De grote koffer vind ik net iets belangrijker van de hoge poten van de suv. Ik heb bovendien het gevoel dat een lagere wagen zoals een break iets "beter" rijdt dan een suv, maar ik weet niet of dat ook echt klopt.

kevin 03:12
Portrait de kevin

Break!
Maar in die omgebouwde ICE met pietlullige accu's zal je me zeker niet tegen komen.
Pure schande en voor die prijs koop je een veel betere achte EV maar dan wel een SUV.

Dus liever een break maar uit gebrek aan echte ground up breaks dan toch maar een SUV

Raspoetin 14:09
Portrait de Raspoetin

Een SUV zeker bij last van onderrug, is het veel makkelijker in en uitstappen.

Bert 12:53
Portrait de Bert

Sowieso break. Ik begrijp de hype SUV echt niet.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités