Officieel: Volkswagen ID.7 Tourer is bijna een elektrische Passat break (2024)

Volkswagen ID.7 Tourer 2024

Wil je een elektrisch alternatief voor een Volkswagen Passat, dan moet je bij de ID.7 zijn. Er is echter één probleem: terwijl de nieuwe Passat er enkel als break komt, was de ID.7 alleen te krijgen als berline. Daar komt nu een einde aan want dit is de Volkswagen ID.7 Variant — excuseer — Tourer.

Geloof het of niet, maar er is nog hoop voor de break. Terwijl heel wat modellen met verbrandingsmotoren namelijk afstappen van de carrosserievorm, stijgt het aantal elektrische stationwagons dan weer zienderogen. De reden is niet ver te zoeken: een break is minstens zo ruim als een SUV maar pronkt in de meeste gevallen met een lagere luchtweerstand… En dat luchtweerstand een groot deel van het mooie weer maakt bij EV’s, weten ze ook bij Volkswagen.

Tussen Passat en Arteon

Dit is namelijk hun allereerste elektrische break: de ID.7 Tourer… En dat lees je goed: daar staat niet ‘ID.7 Variant’. Volgens de Duitsers kiest deze breakversie van de ID.7 namelijk het midden tussen een traditionele stationwagon à la Passat Variant en een shooting brake zoals de Arteon — Jep — Shooting Brake. Kijk maar eens naar die licht aflopende daklijn, die er natuurlijk is om de lucht zo efficiënt mogelijk over de hogere achterklep van de ID.7 Tourer te laten stromen. Centraal over die achterklep vind je trouwens een doorlopende LED-balk die zo van de gewone ID.7 geplukt lijkt en ook de achterbumper ziet er gelijkaardig uit… En het zou zomaar kunnen dat die onderdelen identiek zijn, want net als de fastback is de break 4,96 meter lang.

Volkswagen ID.7 Tourer 2024

Toch mag je rekenen op aanzienlijk meer ruimte indien je de ID.7 als Tourer bestelt. Zo belooft Volkswagen tot 605 liter aan koffervolume voor de break, wat 73 liter meer is dan je in het lagere model mag verwachten. Daarmee evenaart de EV trouwens nog net geen Passat Variant, al scheelt het eigenlijk niet zo bizar veel aangezien die 690 liter kofferruimte laat optekenen. Daarbij gaat het trouwens enkel over de ruimte tot aan de hoedenplank want leg je de achterbank plat, dan krijg je 1.714 liter volume achterin. Dat is dan wel een dikke 200 liter minder dan wat een Passat Variant weet te bieden maar goed: je kan niet alles willen.

Tot 685 kilometer range

Die kofferruimte is echter niet het enige vlak waarop Volkswagen beweert dat de ID.7 Tourer in de buurt komt van een Passat Variant — en hou je vast, want hier wagen de Duitsers zich even op glad ijs. Zo is ook het rijbereik volgens hen gelijkaardig aan dat van een model met een benzinemotor en inderdaad: bestel je de ID.7 Tourer als Pro S, dan biedt zijn 86 kWh-accu tot 685 kilometer range. De overige modellen houden het dan weer op 77 kWh aan batterij in de bodemplaat, maar een rijbereik geeft het merk daarvoor nog niet mee. Voorlopig wordt de ID.7 Tourer in alle gevallen aangedreven door Volkswagens nieuwe APP550-elektromotor, die 286 pk en 545 Nm koppel op de achterwielen zet.

Volkswagen ID.7 Tourer 2024

Dat rijbereik is dus mooi, maar tussendoor moet je natuurlijk nog steeds laden. Dat doet de ID.7 Tourer net als zijn lagere broertje aan snelheden tot 175 kW indien die voorzien is van de 77 kWh-accu. Kies je daarentegen voor het batterijpakket van 86 kWh, dan kan je snelladen tot 200 kW. In beide gevallen moet je daardoor van 10 naar 80 procent laadtoestand kunnen gaan in minder dan 30 minuten, ongeacht de temperaturen. Zo kan de accu zich al op voorhand op ideale temperatuur brengen wanneer er een laadstop in het navigatiesysteem ingegeven wordt, waardoor het opladen vrijwel meteen op volle kracht kan beginnen.

Volkswagen geeft mee dat de ID.7 Tourer gewoon zij-aan-zij met de reguliere ID.7 gebouwd zal worden in de fabriek in Emden. Wanneer de productie van start gaat of wat een exemplaar moet kosten, weten we nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws