Officieel: Toyota Aygo (2012)

Ook de derde telg van de PSA/Toyota-drieling wordt vandaag bekend gemaakt, alvorens zijn wereldpremière op het autosalon in Brussel. De nieuwe Aygo zou er beter moeten uitzien, kwalitatiever moeten aanvoelen en zuiniger op de baan zijn.

Al in 2005 kwam Toyota met de Aygo op de proppen en in 2008 kreeg die zijn eerste facelift. Vandaag, zeven jaar later, staan we voor de nieuwe generatie Aygo. Die mag meteen uitpakken met de nieuwe designtaal van Toyota. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe bumperpartij die de motor meer koeling moet bieden. We merken ook nieuwe LED verlichting op vooraan de kleine stadscrosser.

De 15 millimeter langere Aygo krijgt de 1.0 driecilinder VVT-i benzinemotor onder de kap die na enkele updates nu nog zuiniger is. Het 67 kilogram zware blok is goed voor 68 pk bij 6000 rpm en heeft een maximum koppel van 93 Nm op 3.600 rpm. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,4 liter per 100 kilometer. De CO2 uitstoot zou niet meer dan 102 g/km mogen bedragen. Wie kiest voor de automatische versnellingsbak, de Multimode-overbrenging, moet rekenen op een gemiddeld verbruik van 4,5 liter en een CO2 uitstoot van 104 g/km.

Toyota Aygo 2012

De Aygo kan je ook bestellen in een ECO-variant. Die is dankzij een langere derde versnelling en lage rolweerstand banden iets zuiniger en duikt in zijn CO2 uitstoot tot 99 g/km. Verder werd technisch de voor- en achteras aangepast zodat de rij-ervaring opnieuw wat beter is. Een betere isolatie moet daar ook de nodige rust in brengen.

Binnenin werd het interieur vernieuwd en merken we vooral nieuwe kleurencombinaties op. Ook langsbuiten zijn er twee nieuwe tinten beschikbaar waardoor het totaal op acht komt. Je kan de Aygo grappig genoeg, mocht je hem met automaat wensen, ook met schakelflippers bestellen. Die zijn net zoals het stuur en versnellingspook in het leder te bestellen. Verder zijn de nodige Bluetooth- en USB-verbinding talrijk aanwezig.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Mesoerrie 18:56
afbeelding van Mesoerrie

Mooi kleurtje, en die A-segmenters worden toch ook maar steeds luxueuzer, bluetooth, usb, leren stuur en pook, schakelflippers,... tot voor kort was het nog ondenkbaar dat dit ooit in dergelijke brooddoosjes beschikbaar zou worden.

Yvesw 19:02
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Alleen blaast de eerste de beste vrachtwagen je nog altijd kilometers uit je rijbaan als ze voorbijkomen :p
Maar inderdaad, opvallend veel luxe beschikbaar. Alhoewel, luxe, een usb-verbinding is nu niet zoooh speciaal meer eh. Een cd-lezer is volgens mij technischer om te maken dan een USB aansluiting... :p

Mesoerrie 19:06
afbeelding van Mesoerrie

nee ja daar heb je wel gelijk in :p

Kenny 19:12
afbeelding van Kenny

De schakelflippers zijn wel een leuke toevoeging. Voor de rest inderdaad opvallend dat er zoveel luxe/comfort beschikbaar is op deze A-naar-B-autootjes.
Het is wel rillen bij een koppel van ocharme 93Nm, maar het zal wel voldoende zijn voor wat het dient, zeker :-).

Mesoerrie 19:17
afbeelding van Mesoerrie

@Kenny, de Yaris van ons ma heeft 68pk en 90Nm (wel 4cilinder), het is voldoende om hier wat lokaal rond te rijden, maar daar blijft het bij. Inhalen is over het algemeen terugschakelen (met wat tussengas) als het wat vooruit moet gaan.

Kenny 19:38
afbeelding van Kenny

@ Mesoerrie: dat vreesde ik al :-) Ik vind soms dat ik met m'n 160Nm al wat aan de krappe kant zit :-)

Techno Patat 14:10
afbeelding van Techno Patat

Thah, als ik flippers zie in een kleine auto moet ik altijd denken aan een vriendin van mij die een C2 heeft met automatische versnellingsbak!

Ik: WOW vet, gebt flippers ofwa?
Zij: Wat heb ik?
Ik: Flippers aan het stuur, om van versnelling te veranderen?????!!!!
Zij: Dient dat niet om de radio luider en stiller te zetten dan?
Ik: <a href="http://www.google.be/imgres?imgurl=http://25.media.tumblr.com/tumblr_lli... echt nee!</a>

Yvesw 14:20
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ergens had ze wel gelijk eh. Het zet inderdaad iets harder of stiller. Ze had gewoon het verkeerde apparaat voor. Motor, Radio... Voor vrouwen is dat allemaal hetzelfde :p

Techno Patat 14:20
afbeelding van Techno Patat

@Yves: In een AMG is de motor de radio! In een C2 nu niet echt hé :p!

Yvesw 14:22
afbeelding van Yvesw
Techno Patat 14:23
afbeelding van Techno Patat

@Yves: Het was een C2 die net iets minder gemotoriseerd was ;)!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws