Ook bij Jeep zullen ze willens nillens de overstap moeten maken naar elektrisch auto's. Deze Wrangler Magneto tast het water af voor een die-hard elektrische offroader. Met 70 kWh aan accu om de woeste wereld te bedwingen.
Stellantis - het nieuwe Fiat Chrysler - beseft zonder twijfel dat een tak van haar familie dringend nood heeft aan een elektrische injectie. Want kan je bij Peugeot, Opel en Citroën tegenwoordig terecht voor een elektrische auto, dan is dat verre van het geval voor Alfa Romeo, Ram, Maserati en Jeep. Met de Wrangler Magneto doet Jeep nu een eerste gooi naar zo'n full EV.
Trail Rated EV
De Wrangler Magneto maakt alvast deel uit van een viertal conceptauto's die Jeep bouwde voor haar jaarlijkse Easter Safari in Moab, Utah. Zo kon je de voorbijgaande jaren staan gapen op een Wrangler met hellcat-motor. Dit jaar gaat Jeep dus de groene kant op, met deze Magneto. Die Wrangler Magneto gebruikt de reguliere Wrangler als basis maar sloopt de gehele aandrijflijn er uit. In de plaats komt er een 285 pk (370 Nm koppel) sterke elektromotor te liggen. Van wat we begrijpen drijft die niet rechtstreeks de as aan maar stuurt de elektromotor via een zesbak zijn vermogen naar de vier wielen. Een keuze die zonder twijfel de prestaties van deze Wrangler op het onverharde ten goede komen maar niet de efficiëntie.
Desalniettemin mag de - moeilijk woord alarm - axial flux-motor energie tappen uit vier batterijen die gezamenlijk voor 70 kWh zorgen. Eén van de batterijen zit onder de motorkap, ééntje in de koffer en twee kleinere op de plaats waar vroeger de benzinetank zou zitten. Wederom wordt hier pijnlijk duidelijk gemaakt dat de Wrangler allerminst gebouwd is om door het leven te gaan als EV. Buiten wat "elektrische marketing" heeft Jeep zonder twijfel weinig plannen om iets te doen met deze concept. Het is dus maar de vraag of we ooit een elektrische Wrangler in productie zullen zien.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 1 dag geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 2 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden