De Franse constructeur Renault heeft een inkijk gegeven in zijn toekomstplannen. Het merk wil vanaf 2024 zijn eigen EV-batterijen produceren, de komende jaren 10 nieuwe elektrische modellen lanceren, én naast de Renault 5 nog een elektrische “4ever” lanceren. Leuk extraatje: die twee retromodellen zullen betaalbaar zijn, zo beloven de Fransen.
Steeds meer merken willen tegen 2030 alleen nog elektrisch door het leven, maar de Franse Renault-groep hoort daar voorlopig niet bij. Dat betekent niet dat de Fransen geen elektrische ambitie hebben, integendeel: in 2030 moet 90 procent van de modellen binnen de groep volledig elektrisch zijn, maar de komende jaren mikt Renault vooral op betaalbaarheid.
Eigen productie
Dat hoopt het vanaf 2022 te doen door een samenwerking met de Franse start-up Verkor, om een lokaal geproduceerde krachtige batterij te ontwikkelen. Vanaf 2024 moet daar een heuse “gigafactory” bijkomen, in het Noord-Franse Douai. Twee laar later wil ook Verkor een gigafabriek bouwen voor krachtige batterijen.
Door niet alleen de batterijontwikkeling en –productie maar ook de rest van de elektrische aandrijflijn zoveel mogelijk binnenshuis te ontwikkelen en produceren, wil Renault de kost van een elektrische auto flink drukken. Ook platforms worden gretig gedeeld: zo zal het CMF-EV-platform van de Nissan Ariya gebruikt worden voor de nieuwe generatie Mégane. Dat wordt een van de tien elektrische modellen die de Renault-groep tegen 2025 wil lanceren, waarvan er zeven voor het merk Renault zelf zijn.
Betaalbaar platform
Andere modellen zijn onder meer de Renault 5 en de 4ever. De 5 kondigden de Fransen onlangs aan, en zal het CMF-B EV-platform gebruiken. De kosten voor dat platform zouden volgens Renault tot 33 procent lager moeten liggen dan de huidige Zoé, waardoor de elektrische Renault 5 betaalbaar moet worden. Op hetzelfde platform kondigt Renault nu ook de “4ever” aan, een model dat een moderne elektrische crossoverinterpretatie lijkt te worden van de Renault 4. En jawel, ook dat moet een betaalbare EV worden.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 15 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 18 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden