Hyundai Vision FK maakt waterstoftoekomst spannend

Hyundai Vision FK 2021

Hyundai pakt uit met grootse waterstofplannen. Naast de ambitie om auto’s met een brandstofcel bereikbaar te maken voor iedereen stelt het ook de Vision FK voor, het prototype van een sportwagen op H2.

Als het op waterstoftechnologie aankomt is Hyundai niet aan zijn proefstuk toe. In zijn gamma vinden we tegenwoordig namelijk de Nexo met brandstofcel en ook voordien heeft het merk al een aantal pogingen ondernomen op basis van de Santa Fe en Tucson. Die ervaring passen de Koreanen nu toe om hun waterstofambities concreet te maken.

Waterstof alom

Zo wil Hyundai brandstofceltechnologie bereikbaar maken voor iedereen tegen 2040 en zal het in 2023 alvast een nieuwe aandrijflijn op H2 voorstellen. Die zal er in twee varianten komen: één met een vermogen van 100 kW (136 pk) en één met 200 kW (272 pk). Vervolgens is het merk van plan om tegen 2028 al zijn modellen ook op waterstof aan te bieden en hoopt het omstreeks 2030 een prijskaartje op die versies te kunnen kleven dat niet hoger is dan dat van een gelijkaardige elektrische auto.

Hyundai Hydrogen Vision 2040 nieuwe brandstofcellen

Als aandachtstrekkertje geeft Hyundai daartoe alvast een plaagplaatje vrij van de Vision FK, een concept car met een potente aandrijflijn op basis van een brandstofcel. Deze sportwagen produceert maar liefst 681 pk en stuurt die naar de achterwielen, goed voor een sprint naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. Verder lost Hyundai ook dat de Vision FK een hybride wordt tussen EV en waterstofauto en daarom ook een stekker krijgt. Het totale rijbereik zou uitkomen op zo’n 600 kilometer.

Auteur: Auteur: Joram
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws