Oeps: De Bugatti Veyron valt stiekem uit elkaar...

veyron-kaput

Een astronomisch hoog bedrag moest je neertellen voor de Veyron, een wonderlijk stuk techniek. Toch is alles niet kaviaar en kwartelei. Want zelfs de überhypercar heeft last van enkele productiefouten. Zoals carrosseriepanelen die er af kunnen vallen en een benzinemeter die kaduuk gaat...

Tot op vandaag is de Veyron een technologisch meesterwerk. Echter lijkt het erop dat 'ie de bouwkwaliteit van een Volvo of Mercedes uit de jaren 80 niet kan evenaren. Zo is het een publiek geheim dat de componenten van de actieve spoiler achteraan wel eens aan het roesten durven gaan. Al blijft het daar niet bij, want het Franse dochtermerk van Volkswagen roept maar liefst 173 exemplaren (bijna 1/3de van de totale productie) terug voor drie verschillende bouwfouten.

Zo moeten 72 exemplaren gebouwd tussen 2006 en 2011 terug naar de dealer omdat de brandstofmeter mettertijd een foute weergave toont. Simpeler gezegd: Het metertje toont dat er nog brandstof aanwezig is, maar de 8-liter W16 slurpt terwijl aan de laatste druppeltjes benzine. Niet handig natuurlijk, stilvallen in Monaco...

Sterkere lijm voor Chiron?

Een ander probleem is kleinschaliger en heeft betrekken op maar 13 exemplaren tussen 2006 en 2008. Bij die Veyrons bestaat de kans dat de metalen kabel tussen batterij en alternator corrodeert en oververhit. Niet echt brandveilig natuurlijk.

Tenslotte nog de meest frappante reden voor de terugroepactie. Bij maar liefst 87 exemplaren (2006 tot 2012) kan een aluminium plaat onderaan de wagen door corrosie losschieten tijdens het rijden. Niet echt veilig als je +400 km/u aan het boenderen bent. Volgens Bugatti rijdt het merendeel van de betrokken Veyrons rond in de Verenigde Staten. Hopelijk leren ze uit hun fouten bij de bouw van de Chiron.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws