Stellantis geeft Alfa Romeo, DS en Lancia nog 10 jaar tijd

Alfa Romeo DS Lancia

Nieuwe bazen, nieuwe wetten. En nu Stellantis opgetreden is als nieuwe grootmacht boven Alfa Romeo, DS en Lancia krijgen de drie merken 10 jaar de tijd om Stellantis' premium favorietje te worden. Of dat voor gezonde rivaliteit dan wel voor bitterharde oorlog gaat zorgen?

Na een succesvolle doortocht bij Nissan, Renault en PSA is Carlos Tavares tegenwoordig de grootmeester van Stellantis, het gigantische concern met merken zoals Peugeot, Citroën, DS, Fiat, Opel, Maserati, Jeep, Alfa Romeo, Dodge, Chrysler en Lancia in handen. Dat er bij zo'n samengesteld gezin kinderen zitten met dezelfde doelen spreekt voor zich. Zo vindt Tavares dat Alfa Romeo, Lancia en DS kunnen dienen als premium-merken binnen de portefeuille. Het drietal krijgt 10 jaar de tijd en middelen om te bewijzen dat ze van nut kunnen zijn binnen het consortium. Geen druk...

Git gud

Om dat te bereiken is er momenteel al een serieuze stoelendans aan de gang. Lancia heeft tegenwoordig een rist nieuw hooggeplaatsten die van bij Alfa Romeo, PSA en zelfs Lamborghini komen, Jean-Philippe Imparato sprong van Peugeot naar Alfa Romeo als CEO en Béatrice Foucher is sinds vorig jaar CEO van DS. Het drietal merken krijgt nu de taak om een duurzame strategie uit te werken die gebruik maakt van de synergieën van Stellantis. Of anders gezegd: zorg dat je groene cijfers schrijft door technologie te delen.

Daarvoor krijgen Alfa Romeo, DS en Lancia 10 jaar de tijd. Tien jaar om een line-up te bedenken én uit te brengen waar klanten op zitten te wachten. Zonder twijfel staat elektrificatie daarbij bovenaan de agenda. DS is al op de goede weg met plug-inhybrides en full EV's, Alfa Romeo belooft spoedig te volgen met twee compacte SUV's. Lancia? Die verkopen momenteel een hoogbejaarde Ypsilon op thuismarkt Italië. Al kan het merk veel halen uit de nieuwe synergie. Een elektrische Lancia Delta op het platform van de Peugeot 308? Waarom niet!

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 14:46
afbeelding van JL

Is er nog plaats voor al die aparte merken binnen een groep? Zeker gezien veel Chinese merken dingen naar een plaats op onze markten.

Een EV merk afscheiden is nog wel te begrijpen, ALS je geen ellenlange historiek meesleept (cfr. Kia). Maar daarbuiten?

Zelf zie ik enkel ruimte voor een merk met een sportiever imago ALS je die echt een ander design wil geven. Idem wat "adventure"-modellen betreft. Anders vallen die modellen beter onder het hoofdmerk.

En dan heb je het hoofdmerk met enerzijds de gewone modellen en daarnaast enkele varianten met extra luxe en comfort (cfr. de Vignale reeks bij Ford).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws