Aui SQ5 krijgt 354 pk, komt niet naar Europa

Audi SQ5 (USA)

Hij moest er komen, nadat Audi de SQ5 TDI lanceerde was de vraag waar de benzinevariant bleef overal aanwezig. In Detroit wordt hij nu voorgesteld, al komt hij niet naar het Oude Continent.

De SQ5 is immers bedoeld om klanten in de USA, Canada, Rusland, China, Japan, Singapore, Zuid-Korea, Zuid-Afrika, Mexico, Brazilië, Argentinië, Chili and the Oekraine te plezieren, wij (en andere Europese landen) hebben immers al de dieselversie gekregen. De benzine SQ5 is goed voor 354 pk en 470 Nm. Dat vermogen puurt hij uit een 3.0 V6 TFSI. Elektronisch begrensd op 250 km/u haalt hij de 0-100 km/u in slechts 5,3 seconden. Tegelijk weet Audi dat de wagen slechts 8,5l/100 km verbruikt.

Uiterlijk herken je deze SQ5 aan zijn aangepaste grille met twee horizontale aluminium latjes, andere bumpers en dakspoiler, side skirts en de aluminium accenten op de zijspiegels. Hij wordt ook beschikbaar in twee exclusieve kleuren: Estoril Blue en Panther Black.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yvesw 15:50
afbeelding van Yvesw

Van waar komt dat concept "nee, jullie niet" eigenlijk? Die wagens (SQ5 TFSI en SQ5 TDI) worden waarschijnlijk toch in dezelfde fabriek gebouwd.
Is het dan zo moeilijk om een SQ5 TFSI mee op de trein naar hier te zetten? Kost Audi 0% meer.

Op deze manier schieten ze in hun eigen been. Stel dat er hier wel klanten zijn die er één willen (al zijn het maar 500 in heel Europa), die worden gewoon gepest door het merk en gaan - wie had dat zien aankomen - wel iets leuk bij de concurrentie halen.

De daadwerkelijke tijden van "exclusief voor één land of continent" zijn ergens gestorven toen alle landsgrenzen opengingen en de vrije markteconomie van start ging. Enkel bedrijven proberen het bestaan ervan nog - op een bijna communistische manier - te propaganderen...

Yvesw 16:41
afbeelding van Yvesw

Mijn inziens kost het Audi amper iets. Elke automan heeft er online toch al over gelezen. Er is een verschil tussen "geen markt voor" vanuit een bedrijfsstandpunt en een "geen markt voor" vanuit een reëel standpunt. Er is genoeg markt voor in Europa om er winst op te maken. Geen grote winst, maar wel winst. Dus dan vind ik het een schande dat ze een continent - dat nota bene de hunne is - in de kou laten staan.

Extra: Met "continent dat de hunne is" refereer ik naar het continent waar Audi/ VAG gevestigd is. Ik doelde op geen enkele manier naar een tijdsperiode (1914 --> 1945) waarin de Duitsers het soms wat groot zagen...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws