Peugeot RCZ R: 270 pk sterke leeuw onder de kap

Peugeot RCZ-R

Hoewel de Peugeot RCZ R pas op het salon van Frankfurt wordt voorgesteld zal hij eerst een acte de presence geven op Goodwood. 270 pk, 330 Nm en een topsnelheid van 250 km/u. De Fransen menen het serieus.

Peugeot is het blijkbaar meer dan beu dat het geassocieerd wordt met "saaie bakken" en " wagens voor bejaarden". Hun eerste aanval dateert al weer van 2010 met de RCZ. Dit jaar kwamen ze naar buiten met de 208 GTI - die eindelijk terug het Hot Hatch gevoel geeft - en nu dus ook met een gepeperde versie van die RCZ.

Krachtigste productie Peugeot ooit

De sterkste RCZ die je momenteel uit de Franse garage kan rijden - en die momenteel tevens in de Autofansgarage staat - is de 1.6 THP met 200 pk en 275 Nm. Samen met de extra R in de typenaam krijgt de RCZ R nog eens een extra 70 pk en 55 Nm koppel uit die 1.6 THP. Dit brengt het totaal op een niet misselijke 270 pk en 330 Nm. Hiermee is de RCZ R de sterkste Peugeot die ooit voor de openbare weg is gebouwd. Een sprintje naar de honderd kan hij afleggen in 5,9 seconden. Topsnelheid is begrenst op een Duitse 250 km/u.

Peugeot RCZ-R

Aangepast onderstel

Om al die kracht kwijt te geraken op de voorwielen monteert Peugeot een Torsen limited slip differentieel, een hardere ophanging en wordt de carrosserie enkele centimeters dichter bij moeder aarde gebracht. Hopelijk is dit genoeg om die 330 Nm in bedwang te kunnen houden want de huidige RCZ met 275 Nm heeft al serieus neiging tot torque steer op onze Belgische wegen.

Peugeot RCZ-R

Stijlvolle Fransoos

Van de looks zijn ze gelukkig grotendeels afgebleven. Het enige verschil dat we opmerken met de reguliere versie vindt aan de derrière plaats. Daar krijgt de RCZ een vaste spoiler op de koffer en eindelijk een dubbele uitlaat - rechts links. Verder kan je de RCZ R herkennen aan het logo in de grille en op de koffer, de - die wil je niet tegen een stoeprand parkeren - 19" velgen en grotere remschijven met rode remklauwen. Die moeten, samen met de 17 kg winst, de RCZ R een betere handeling geven tegenover de reguliere RCZ.

Binnenin krijg je stoelen die niet zouden misstaan in een Lamborghini, rode stiksels, een korter pookje en een - op het 1ste gezicht - kleiner stuurtje.

Peugeot RCZ-R

Prijzen zijn nog niet bekend al zullen die later dit jaar wel verschijnen. Een RCZ THP met 200 pk en alle leuke goodies kost zo'n 40.000 euro. Dus mik voor deze R maar rond die prijs. Peugeot zelf zegt trouwens dat de RCZ R moet toekomen met 6,3 liter per honderd kilometer. Neem het echter van ons aan en tel daar maar minimaal 1,5 liter bij op.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adolf Van Oostende 13:20
afbeelding van Adolf Van Oostende

Nu nog achterwielaandrijving inbouwen voor leuker weggedrag ipv FWD en ze hebben echte sportwagentje

Wim 13:38
afbeelding van Wim

zolang de prijs mee zit, kan dit werken

gumbo 21:22
afbeelding van gumbo

Heb nu een rcz 156 pk van 1 jaar oud. Indien nog waardevol wil ik wel ruilen

Yvesw 22:06
afbeelding van Yvesw

Ja, de RCZ heeft behoefte aan iets meer kracht. Al vrees ik voor 270 pk. De huidige 200 pk in de topversie laat de voorwielen al stevig werken. :-)

Adriaan 08:53
afbeelding van Adriaan

Ik vind het verre van de mooieste auto, maar ik moet wel toegeven dat peugeot op zen minst geprobeert heeft (al hebben ze soms iets te veel naar de tt gekeken vind ik). Maar zoals Adolf zegt, maak hem in achterwiel aangedreven versie, en ik zou het een cool bakske vinden. Maar nu is het maar een zware kloeffer die zijn vermogen amper kan overbrengen op de baan. Of ten minste 4*4. Desnoods met hun psa hybride systeem, een elektro motor op de achteras.

Patrick 20:25
afbeelding van Patrick

Heb 2 dagen test gereden met de R en moet toegeven heeft mij verrast in positieve zin heb tot hiertoe altijd BMW gehad maar deze R moet niet onderdoen en de 270PK wordt perfect overgebracht op de voorwielen ben van plan een te kopen omdat ik zo een goed gevoel heb gehad in die 2 dagen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws