Waar de BMW X1 destijds als echte crossover gepositioneerd werd, wordt deze generatie als SUV in de markt gezet. En de looks van deze nieuwe BMW X1 verraden dat snel. Hij krijgt meer trekjes mee van de X3 en X5 en past zo mooi in het huidige SUV-aanbod van de Duitse constructeur. De X1 wordt ook korter, maar wel breder en 5,3 centimeter hoger. Meer SUV dus. Die extra ruimte vertaalt zich in meer ruimte binnenin. De kofferruimte groeit van 420 liter naar 505 liter met de achterbank recht en van 1350 liter tot 1550 liter met de achterbank plat.
Betere en scherpere looks die plaats maken voor meer ruimte binnenin. Alleen daarmee zal BMW heel wat potentiële kopers kunnen overtuigen.
Voor- of achteraan
Technisch is de strafste update inzake aandrijving. Waar de uittredende generatie over achterwiel- en vierwielaandrijving beschikt, zal de huidige enkel over voor- en vierwielaandrijving. Wie dus voor de achtertractie een BMW X1 wou kopen, wat sowieso al vreemd zou zijn, is er nu helemaal aan voor de moeite. Zelfs de vierwielaangedreven variant zou zijn aandrijving vooral naar voren sturen en indien nodig verdelen over alle vier de wielen.
17% zuiniger
Onder de kap enkel viercilinders die twee liter longinhoud hebben. Wie voor benzine kiest heeft de keuze uit een 20i met 192 pk of de 25i met 231 pk. De eerste is er met voor- en achterwielaandrijving, de 25i is er vandaag enkel met vierwielaandrijving. De dieselaar, en die zijn er in België veel, heeft één keuze meer. Daar telt het gamma een 150 pk sterke sDrive18d, 190 pk sterke xDrive20d en een 231 pk sterke xDrive25d. Binnenkort wordt dat motorenaanbod nog aangevuld met een sDrive 16d (116 pk/160 Nm) en een sDrive 18i (136 pk/220 Nm).
Verbruikscijfers geeft BMW nog niet mee. Maar ze zeggen zelf dat deze X1 tot 17 procent zuiniger is geworden.
De verkoop van de BMW X1 start dit jaar nog, in oktober.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen