Officieel: Bentley Bentayga (2015)

bentley-bentayga-2015_01

'De snelste, krachtigste, meest exclusieve en meest luxueuze SUV', zo omschrijft Bentley haar gloednieuwe Bentayga. Die moet Bentley-cliënteel het hogerop laten zoeken. Letterlijk dan, want met de komst van de Bentayga heeft het merk uit Crewe nu ook een SUV in de rangen.

Geheel verrassend is de komst van een Bentley SUV niet. Buiten dat het SUV-segment zienderogen groeit, was er in 2012 al de EXP 9 F concept van Bentley, een conceptuele SUV waarvan het uiterlijk niet door iedereen gesmaakt werd.

Bentley heeft er dan ook werk van gemaakt, want het uiteindelijk productiemodel, deze Bentayga, valt een stuk zachter op het netvlies. Met een stevig gegrilde voorkant die recht van een Flying Spur lijkt te komen en een corpulente achterkant met twee stevige langgerekte einddempers. Aluminium dakdragers en 20-duims velgen (die kunnen groeien tot 22-duims) maken het plaatje af.

bentley-bentayga-2015

7 zitplaatsen

Binnenin een zee van luxe zoals we die van Bentley gewend zijn. Visueel toont het alvast klassiek met moderne invloeden. Noemenswaardige spullen zijn de stoelen die zowel voor- als achteraan verwarmd en geventileerd zijn en over een massagefunctie beschikken. Een 1950 watt audiosysteem is optioneel, het infotainmentsysteem met 8-duims scherm is standaard. Ook optioneel is de ombouw naar een variant met zeven zitplaatsen. Een Bentley voor de grote families dus. Liever egoïstisch? Dan kan je opteren voor vier aparte zitplaatsen.

bentley-bentayga-2015

Diesel voor het plebs

Onder de kap van deze Bentayga bij introductie (nog) geen diesel. Wel een knoert van een 6.0-liter twinturbo W12 benzine. Goed voor 608 pk en 900 Nm die via een automaat van ZF met acht trappen naar de vier wielen worden gesluisd. De sprint naar de honderd leg je daardoor met deze luxesloep af in 4,1 seconden terwijl de topsnelheid piekt op 301 km/u. Alvast genoeg oomph om te flaneren door de straten van Londen. Het ietwat ongroene normverbruik van 12,8 l/100 km en CO2-uitstoot van 292 g/km moet je er dan wel bij nemen.

bentley-bentayga-2015

De kans is echter groot dat op termijn de motorbaai gevuld zal worden met een kleinere V8, een plug-inhybride en - jawel hoor - een diesel. Vanaf begin volgend jaar zal je alvast een W12 Bentayga kunnen bestellen. Prijzen in het Verenigd Koninkrijk starten vanaf £ 160.200, een slordige 220.557 euro.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 7 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Carlos 10:39
afbeelding van Carlos

Ligt het aan mij of zie ik daar Q7 lijnen in?
Of eigenlijk gewoon een Q7 van een nog hogere klasse :-p

Techno Patat 10:58
afbeelding van Techno Patat

Dat was ook het eerste dat ik dacht... Ik ben nu normaal niet iemand die in een auto een beetje van dit en een beetje van dat herkent maar dit is nu gewoon een Q7 met bentley lampen en logo's :(!

Pieter A. 11:07
afbeelding van Pieter A.

De basis hiervan is een Q7, dus dat je dat erin ziet is niet verwonderlijk.

Jos D. 17:39
afbeelding van Jos D.

Duidelijk een Q7 van een hogere klasse. Maar ook van een nog lelijkere klasse.

Wim 11:29
afbeelding van Wim

VAG kennende zal Bentley wel genoeg zijn eigen touch er aan hebben gegeven.

YPRS 11:37
afbeelding van YPRS

Mijn C klasse heeft hetzelfde stuur als de Bentley, zou hij nu meer waard zijn ;-)

Kevin De Smet 13:02
afbeelding van Kevin De Smet

Toch triestig, maar in realiteit zonder VAG was Bentley er waarschijnlijk helemaal niet meer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws