Na vijf jaar lang de batterij zo goed als ongemoeid te laten besluit Nissan de MY16 Leaf uit te rusten met een krachtigere batterijenset waardoor het rijbereik stijgt met 26 procent. De Leaf 30 kWh is geboren.
Bestel je een standaard Leaf, dan doe je nog altijd beroep op de batterij van 24 kWh. Vanaf de Acenta- en Tekna-uitvoeringen krijg je de 30 kWh-batterij onder de kap. Het overwegen waard, want daardoor stijg het rijbereik met maar eventjes 26 procent tot 250 kilometer. Het gewicht neemt daarbij toe met maar 21 kilogram. Omdat Nissan zoveel vertrouwen heeft in haar nieuwe batterij geeft het Japanse merk acht jaar of (160.000 km) garantie.
Laadpunten zoeken
Het NissanConnect EV-systeem, zowat het infotainmentsysteem aangedikt met elektrogoodies, toont voortaan oplaadpunten op de gps en kan zeggen of die al dan wel of niet in gebruik zijn.
Visueel merk je niet echt verschillen tussen de 'reguliere' Leaf of de 30 kWH-variant. Wel is er een nieuwe antenne op het dak, hertekende lichten voor- en achteraan en nieuwe wielemblemen. Tenslotte kan je voortaan brons krijgen als lakkleur. Wat zo'n straffere Leaf moet kosten is op moment van schrijven nog niet geweten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden