Eindelijk officieel: Tesla Model X

tesla-model-x-official_3

Na heel wat teasers en geruchten stelt Tesla eindelijk de Model X voor in zijn definitieve vorm. De vleugeldeuren worden behouden en het ding heeft minder dan vier seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te zoemen. Goeiemorgen, welkom in de toekomst!

Het voordeel van de vleugeldeuren - Tesla noemt ze zelf Falcon-doors - is dat je in smalle parkeerplaatsen makkelijker in en uit kan stappen. De voorste deuren gaan dan weer automatisch open als je dichterbij de wagen komt, als je dat zo instelt uiteraard.

Tesla ziet de Model X als een SUV, en beweert dat het de eerste elektrische SUV ter wereld is, een bewering die wij niet direct kunnen weerleggen. Voor de lijnen keken ze bij Tesla goed naar de Model S, waar de voor- en achterzijde als twee druppels water op lijken.

tesla-model-x-official

Tesla geeft niet veel info vrij over de specificaties, wel dat hij in Ludicrous Speed-modus in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. De radius bedraagt zowat 410 km. De Model X komt er als P90 en P90 D, die laatste heeft 510 pk en vierwielaandrijving.

tesla-model-x-official

Opvallend is de Bio Weapon Defense Button. Dat is een instelling in het ventilatiesysteem die ervoor zorgt dat schadelijke bacteriën gedood worden voordat ze via de ventilatie het interieur kunnen binnendringen. Het gaat om een HEPA-filter die andere constructeurs ook inbouwen, alleen is deze bij Tesla zowat tienmaal groter. Ook de knop waarmee je het systeem activeert is opvallend,

 tesla-model-x-bio-defense-mode

De Tesla Model X wordt geproduceerd in de USA maar wordt geassembleerd in het Nederlandse Tilburg, net over de grens met België.

Porsche-Centre-Antwerpen

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Glenn 11:41
afbeelding van Glenn

Volgens mij heeft Toyota bijna 20 jaar geleden al een electrische RAV4 te koop aangeboden in de VS. Geen grootschalige productie, maar wel eerst :-)

BertR. 12:36
afbeelding van BertR.

Waar zit het verschil tussen de assemblage en de productie?

Sven 13:14
afbeelding van Sven

De productie gaat echt om het maken van alle onderdelen. Het assembleren is het samenstellen van de onderdelen tot een auto. Feitelijk gaat het hier om re-assemblage.

Zo wordt een Tesla in Amerika gebouwd en in elkaar gezet zodat alles getest kan worden, om dan uit elkaar gehaald te worden en per container naar Europa gebracht te worden, waar hij in Tilburg in elkaar gezet wordt. Dat gebeurt om belastingtechnische redenen. Het importeren van onderdelen is anders belast dan het importeren van een voertuig.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws