Officieel: Renault Scénic IV

renault-scenic-iv-2016-official

Op het salon van Genève ging alle aandacht op de Renault-stand naar de nieuwe Scénic. De monovolume die destijds een trendsetter werd, kiest nu voluit voor vernieuwing.

Geen blokkig busje meer, de ingenieurs gaven hem ook niet langer de rijkwaliteiten van dat type wagen. Renault wil deze nieuwe Scénic als hipper-dan-voordien in de markt plaatsen. Daarvoor verzorgen ze wat stijlkenmerken, zoals 20 inch grote velgen. Dat lees je goed, die dingen worden standaard geleverd op je nieuwe Scénic. Niet alleen visueel zijn ze handig, ze zouden dankzij hun 195/55R20-formaat ook minder rolweerstand genereren.

renault-scenic-iv-2016-official

Tegenover zijn voorganger wordt hij 4 cm langer, en slechts 1,4 cm hoger, hoewel hij een stuk hoger toont. Dat komt omdat hij 4 cm hoger van de grond staat, wat de proporties wijzigt. Met deze Scénic zijn intussen alle designs van de hand van Nederlander Laurens van den Acker.

kleine hybride hulp

Geen grote vernieuwingen in de motoren, bij deze Scénic, in die zin dat je de vermogensversies al uit andere Renaults kent. Bij de diesels loopt het vermogen van 95 pk over 110 en 130 tot 160 pk. De 110 pk- en 160 pk-versie krijgen in optie een EDC-versnellingsbak. Benzinerijden doe je met 115 of 130 pk.

renault-scenic-iv-2016-official

Optioneel biedt Renault vanaf eind dit jaar Hybrid Assist-technologie mee. Dat systeem recupereert de energie die vrijkomt bij het remmen en laat die via een elektrische hulpmotor helpen bij acceleraties in lage toeren. het systeem wordt beschikbaar op de dCi Energy 110, de versie die Renault het meest hoopt te gaan verkopen.

Technologisch gaat deze Scénic er ook alweer een stap op vooruit. Vermoeidheidsherkenning, rijbaanhulp, voetgangersdetectie en Active Emergency Braking worden beschikbaar, de laatste twee zelfs standaard. De Scénic neemt verder de Multi Sense-bediening voor de rij-instellingen over van de Espace, van wie hij ook de handschoenlade overneemt en zo het handschoenkastje ziet verdwijnen. Tenslotte maakt ook de tablet met het infotainmentsysteem zijn intrede in deze generatie Scénic.

renault-scenic-iv-2016-official

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
MAURICE VANDERSMISSEN 21:23
afbeelding van MAURICE VANDERSMISSEN

Vanaf wanneer is deze nieuwe scenic verkrijgbaar

maurice vandersmissen 22:35
afbeelding van maurice vandersmissen

Is er nog nieuws van prijs en vanaf wanneer hij te koop is ?

Hubert De Smet 09:44
afbeelding van Hubert De Smet

Ik had de nieuwe scenic toch liever gezien met een 1.6 motor,zoals mijn huidige scenic die ondertussen 10 jaar oud is en aan vervanging toe,maar nu er in de nieuwe scenic maar een 1.2 motor is geplaatst zal mijn nieuwe aankoop geen scenic meer zijn.

Waxweazel 10:53
afbeelding van Waxweazel

Die 1.2 motor heeft wel een turbo en heeft hierdoor een pak meer koppel dan de oude (sterk vervuilende) 1.6 atmosferische motor.
Hoe goed deze 1.6 ook was (heb er ook nog effe mee mogen rijden), deze kan niet op tegen de nieuwe 1.2 turbo dankzij het hoge koppel in lage toeren.
En deze 1.2 turbo is er in zowel 115pk als 130pk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws