Vier generaties lang het schattig karretje van het segment, nummer vijf gooit het over een compleet andere boeg. Want de nieuwe Micra trekt de kaart van het futurisme. Of oma en opoe daar mee kunnen leven?
Ze waren een beetje de richting kwijt met de Micra bij Nissan, want de laatste in lijn was een wereldauto die de herkenbare ronde vormen inruilde voor een generische styling. Met nummertje vijf staat de Micra er echter helemaal terug, want hij werd specifiek voor Europa ontwikkeld en lijkt te zijn vergeten wat zijn geschiedenis is. Het aaibaar uiterlijk is namelijk vergeten tijd, scherpe lijnen nemen de overhand.
Het resultaat gelijkt daardoor stevig op de SWAY conceptwagen die Nissan eerder toonde. Een designkeuze die wij op de redactie alvast kunnen smaken. Al oogt het front wat raar met de relatief kleine toegespitste grille.
Luidsprekers naast je oor
Uiterlijk expressief, binnenin iets braver. Al kan je natuurlijk maar zo ver gaan in het B-segment. Nissan pocht alvast met de interieurruimte en een Bose-geluidsysteem waarbij er luidspekers in de hoofdsteunen zitten (een trucje vanuit de Mazda MX-5).
Al zet de Japanners ook hard in op veiligheid, want Lane Departure Prevention (primeur in dit segment) en Intelligent Emergency Braking met voetgangerssignalering tekenen present. Daarnaast beschikt de nieuwe Micra over belangrijke bouwstenen om autonoom rijden verder uit te werken. 't Is maar dat je het weet.
Geen botsbal
Dat Nissan een jonger publiek probeert aan te spreken blijkt niet enkel uit de styling, want ook onderhuids verlegt Nissan de focus op rijplezier. Active Ride Control zorgt voor minder deinen wanneer je over hobbels rijdt terwijl Active Trace Control onderstuur fnuikt. Een ideale combinatie van meer rijcomfort en vlotter rijgedrag dus.
Voor de voortuitgang hebben de Japanners twee blokken in de rekken liggen. Een 0.9 driecilinder benzine met 90 pk en een 1.5 viercilinder diesel met eveneens 90 pk. Op termijn komt Nissan nog met een instapper van 73 pk dankzij een atmosferische 1-liter benzine. Al laat je die misschien best links liggen.
In het eerste deel van 2017 start Nissan met de verkoop van haar nieuwe Micra.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden