Alle details: BMW 5 Reeks (G30)

bmw-5-series-g30-2016-official_1

Na een kleine zes jaar dienst vindt BMW het tijd om de BMW 5 Reeks F10 te laten opvolgen door een bijdehandser model, de zevende generatie intussen.

Zeven lijkt een beetje een strak nummer, want de nieuwe 5 Reeks neemt wat trekjes over van diens grotere broer 7 Reeks. Eerst komt de berline, geruchten doen de ronde dat de Touring op het autosalon van Brussel zal staan. Op de berline zien we alvast de looks van het huidige BMW-gamma, met koplampen die tegen de niertjes aanschurken en voorzien zijn van standaard LED-lampen.

vier, zes of acht

Was de vorige generatie een stijlbreuk met Bangle's E60, dan is de nieuwe generatie een zachte evolutie van zijn voorganger. Hij groeit een klein beetje, en trainde er ook ongeveer 100 kilogram overgewicht af. Dat brengt de mogelijkheid mee om een hele reeks viercilinders in de motorruimte te planten, zodat de zescilinder ook hier weer wat terrein verliest. In eerste instantie biedt BMW de 5 Reeks aan als 530i, 540i en 520d of 530d. Het vermogen strekt daarbij tussen 190 pk voor de 520d en 340 pk voor de 540i. De 530i viercilinder komt er ter vervanging van de 528i met 245 pk, net als bij de 3 Reeks dus. Afhankelijk van de motorvariant en het uitrustingsniveau zijn de uitlaatpijpen rond, trapeziumvormig of rechthoekig. Voer voor kenners dus.

Maar daar blijft het niet bij, want volgende maand wil BMW de 530e op de markt gooien. Een hybride versie die de technische eigenschappen van de 330e overneemt en zo ook goed is voor 252 pk. BMW schat het verbruik in NEDC-cyclus op 2 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt daarbij 46 g/km. De 520d Efficient Dynamics komt zowat ter zelfder tijd op de markt, met een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km voor 190 pk.

Een M5 staat uiteraard op het programma, al komt voorlopig de M550i bovenaan te staan. Die krijgt 462 pk geperst uit een V8 krachtbron. Daarmee zet BMW zichzelf op hetzelfde niveau als Audi's S-modellen en de Mercedes-AMG E43. BMW jaagt de M550i wel in slechts 4 seconden van 0 naar 100. Der Wahnsinn.

breathe the air

BMW biedt nog wat technische innovatie door de 5 Reeks actieve luchtkleppen voor de koeling te geven. De Air Curtains zorgen samen met de Air Breathers voor minder luchtwervelingen in de wielkasten.

Binnenin borduurt BMW verder op de bestaande lijnen van hun interieurs. Het nieuwe scherm meet 10,25 inch diameter en kan je ofwel via de iDrive knop bedienen, ofwel door het aan te raken, een nieuwigheid. Autonoom rijden klinkt ook bij BMW als toekomstmuziek in de oren, al kan deze 5 Reeks zich net als de E-Klasse tot 210 km/u zelf tussen de lijnen van de Autobahn houden.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Deeboss 11:15
afbeelding van Deeboss

mja.... wat moeten we hier van denken. Ben een BMW adapt, maar moet eerlijk zijn dat het de laatste jaren toch maar wat 'saai' is. Ook hier weer. Mooie wagen, zeker niets op aan te merken, maar toch wel wat eenheidsworst. Jammer, gemiste kans. De tijd dat je vroeger nog echt veel onderscheid had tussen de verschillende modellen, niet alleen bij BMW, is blijkbaar ver achter ons. Spijtige evolutie.

PILL 08:34
afbeelding van PILL

Nieuw model ? Men kan amper spreken van een minor facelift !!! Duitse luiheid ? Gebrek aan creativiteit ? Zonder twijfel !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws