Officieel: Range Rover Velar vult gat op dat eigenlijk niet bestond (2017)

land-rover-range-rover-velar-2017_01

Nog geen enkele ochtend in ons leven zijn we opgestaan met het idee dat er iets mist tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Bij Land Rover wel, waardoor deze Velar het modderig toneel op mag rijden. Met Jaguar F-Type invloeden!

De Range Rover Evoque als concurrent voor de BMW X3 en co en de Range Rover Sport als BMW X5-rivaal, het lijkt dat Land Rover haar segmenten goed voor elkaar heeft. Toch mankeerde er nog iets tussen beide modellen volgens de Britten. Klopt, want de meeste premium Duitsers hebben uiteraard een soort van SUV-coupé, denk maar aan de Mercedes GLC Coupé. Die modelletjes gaat Land Rover nu aanvallen met de Velar, een Avant Garde Range Rover.

land-rover-range-rover-velar-2017

Daarvoor trokken de designers van Land Rover een omgekeerde coupé-lijn over de carrosserie. Het is te zeggen, neemt bij de concurrentie het dak een stevig duik halverwege het midden van de wagen, dan trekt de Velar - optisch - zijn bips op. Verder ziet 'ie er als een mengelmoes uit van bestaande Land Rover-producten met wat extra bling bling. Op zich niets mis mee natuurlijk. En we vergeven het hem wat door de deurhendels van de Jaguar F-Type die verdwijnen in de carrosserie tijdens het rijden. We vragen ons alleen af of klanten nog de bomen door het bos kunnen zien...

land-rover-range-rover-velar-2017

DisVelary

Eenmaal de deuren open eveneens een wat hipper interieur. Met twee op elkaar gestapelde touchscreens op het dashboard en contextgevoelige draaiknoppen (zo kunnen ze zowel airco als rijmodi bedienen). Het lijkt er dan ook op dat Range Rover vooral klanten wil lokken die kicken op de laatste technologie. Idem voor de onderkant, want de Velar rolt op het Lightweight Aluminium Architecture-platform van de Discovery. Waardoor de bekende motorblokken present tekenen. Van een 180 pk sterke viercilinder diesel tot een 380 pk sterke V6 benzine.

land-rover-range-rover-velar-2017

De Range Rover Sport SVR even buiten beschouwing gelaten is volgens de Britten de Velar trouwens de meest dynamische wagen die ze ooit in elkaar hebben geschroefd. Zonder te raken aan de offroadprestaties. Iets dat ze trouwens ook zeiden bij de lancering van de Sport. Over die Sport gesproken, de Velar meet amper 5 centimeter korter dan die knaap maar kost wel zo'n 5.000 euro minder (vanafprijs: 57.300 euro). Waardoor we vrezen dat de nieuweling vooral in de voet van die Sport gaat schieten.

Porsche-Centre-Antwerpen

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws