Officieel: Porsche Cayenne (2017)

porsche-cayenne-gen3-2017_02

Meer kracht, meer ruimte en een nog betere handeling, de derde generatie Cayenne weet waar haar klanten naar op zoek zijn.

Volgens de legende redde de Cayenne Porsche van de ondergang aan het begin van de eeuwwisseling. Strik genomen niet helemaal waar, want het was de Boxster die midden jaren 90 het Duitse sportwagenmerk uit het slop haalde. De Cayenne, die draaide het gasvuur enkel nog wat hoger. Dankzij een rijgedrag en sportiviteit dat op en top Porsche was in het SUV-segment. En het Porsche-cliënteel, die slikte de SUV als foie gras op een zaterdagavond.

porsche-cayenne-gen3-2017

Een onverwachts succesverhaal voor Porsche (want: sportwagenbouwer), dat vanaf dit jaar aan een derde hoofdstuk mag beginnen. Daarbij vaart de Cayenne niet te ver weg van het originele recept maar wordt hij op alle punten wat bij gekruid.

Is dat de nieuwe?

Visueel is de stap tussen twee en drie een stuk kleiner dan tussen generatie één en twee. Met trekjes die over worden genomen van sportieve broer 911. Zichtbaar door het lichtsignatuur achteraan dat doorloopt van licht tot licht. Frontaal moet je al de diodes in de led-koplampen tellen om te zien dat je hier met de nieuwe hebt te maken. Hetzelfde kan gezegd worden over de proporties. Die blijven nagenoeg identiek. Zo groeit hij een minieme 6,3 centimeter en valt het dak 9 milimeter lager uit. Ingrepen die de Cayenne dynamischer voor de dag moeten laten komen.

porsche-cayenne-gen3-2017

De balans tussen Porsche-lijnen en een SUV-vorm zoals bij de Macan hebben ze evenwel nog niet gevonden. Waardoor deze Cayenne wat noest blijft ogen. Al zal Porsche daar heus niet op afgestraft worden, want van de 760.000 Cayenne's die verkocht zijn tot nog toe, waren een half miljoen van de tweede generatie. Hij wordt dus gesmaakt.

Meesterlijk

Binnenin haalt de nieuwe Cayenne zijn mosterd bij de nieuwe Panamera. Waardoor het dashboard een serieuze opfriskuur krijgt. Weg zijn de stevige ventilatiemonden in het midden om plaats te maken voor een knoert van een infotainmentsysteem. Geen vrees, de ventilatiemonden verhuizen evenwel subtiel onder dat scherm. De eigenzinnige handgrepen op de middentunnel blijven bestaan, net zoals de centraal geplaatste toerenteller in de instrumentencluster.

porsche-cayenne-gen3-2017

Een wifi-hotspot, connectiviteit voor smarpthone en een rits comfortopties tekenen present. Daar geen verrassingen. Knap is het InnoDrive-systeem dat continu je acties monitort. Tot op een punt dat Porsche de functie 'velgbescherming' ontwikkelde. Die functie zorgt er voor dat je de velgen van je Cayenne niet tegen een drempel kan parkeren of schrapen bij een manoeuvre. Waardoor je de zetelkoeling niet meer nodig hebt bij een parkeeractie. O ja, ben je van het praktische type, dan is het aardig om weten dat de koffer groeide met 100 liter tot 770 stuks. Krijg je dus wel wat in kwijt.

Bentouayenne

Onder de Cayenne het MLB-platform van de Volkswagen-groep. Een platform dat nu ook al zijn diensten uitvoert onder de Bentley Bentayga, nieuwe Audi A8 en ook richting de nieuwe generatie Touareg zal gaan. Een huzarenstukje dat er voor zorgt dat het onderstel van de Cayenne deze generatie niet enkel stijver is maar ook lichter. Tot 65 kilogram kan je besparen, afhankelijk van de uitvoering. En dat scheelt toch meteen een extra passagiers tijdens het rijden. Al kijk je nog steeds naar zo'n twee ton aan rijdend metaal.

porsche-cayenne-gen3-2017

Dat gewicht probeert Porsche te maskeren met een plethora aan technische speeltjes. Gestuurd schokdempers (PASM) zijn standaard, optioneel kan je ook vierwielsturing verkrijgen. Meer comfort? Dan is er de luchtvering. Meer sport? Dan zijn er de actieve antirolstangen die voortaan werken onder spanning in plaats van hydraulica. Stukken sneller zouden ze daardoor subtiele aanpassingen kunnen maken om het rijgedrag ten goede te komen. Iets minder technisch is de bandenset-up. Die kan voortaan verschillen voor en achter. Wat eveneens een impact heeft op het rijgedrag.

V6 of V6

Initieel twee V6-motoren voorin de Cayenne. De gekende 3-liter V6 met turbo die voortaan 40 pk meer los mag laten op onze aardbol. Waardoor het totaal stijgt naar 340 stuk (450 Nm). Het maakt dat het 'instapmodel' goed is voor een sprint naar de honderd in 6,2 seconden. 5,9 als je het bekende - en dure - Sport Chrono-pack aanvinkt. De top, die vliegt wel niet de Duitse limiet in, met 245 km/u.

porsche-cayenne-gen3-2017

Iets dat de Cayenne S goed moet maken. Door zijn prestaties te tappen uit de nieuw ontwikkelde 2.9-liter V6 met twee turbo's. Je weet wel, het blok dat debuteerde in de Panamera maar ook van jetje mag geven in de Audi RS 5. 440 pk (550 Nm), een sprint van 5,2 seconden (4,9 met Sport Chrono-pack) en een top van 265 km/u. Op termijn staat er uiteraard nog een GTS, Turbo S en plug-invariant op de planning. Of er een diesel komt? Kwatongen beweren van niet. Wij steken er onze tong alvast nog niet voor in het vuur.

Praktische Porsche-rijders hebben alvast weer iets naar uit te kijken wanneer de derde generatie richting de dealer rolt. Wel even je bankrekening nakijken, want met instapprijzen van 77.000 euro (bijna 100.000 voor de Cayenne S) blijft de Porsche-SUV geen product voor de massa.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 10:49
afbeelding van Wim

beetje een zwaardere Macan, was te verwachten, interieur wel knap

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws