Porsche dook nog eens in haar archieven en kwam tot de conclusie dat ze in 1968 een 911 T in het gamma hadden staan. Dringend tijd dus om daar een moderne interpretatie van op de markt te brengen! Het resultaat? De 911 voor puristen, zonder astronomisch bedrag op de voorruit.
Aan 911's voor puristen geen gebrek bij Porsche. Denk maar aan de 911 R, 911 GT2 RS en de 911 GT3 Touring Package. Alleen kosten die dingen zo extreem veel geld, dat ze vaak gekocht worden om het leven te slijten in een verwarmde garage aan een druppellader. Sneu natuurlijk. Nu is er echter een lichtpuntje in 911-land, met de komst van de 911 T.
Touring
Want laat ons meteen binnen springen met de prijs; 111.053,80 euro. Toegegeven dat is 1) nog steeds veel geld en 2) 10.000 euro duurder dan de Carrera-instapper maar je krijgt wel een hoop gerief in de plaats. Standaard beschikt de T over het PASM-sportonderstel, een mechanisch sper, Sport Chrono pack en kortere schakelpook. Optioneel kan je ook nog de vierwielsturing aanvinken trouwens.
Verder mikt de 911 T vooral op een laag gewicht. Zo mag de achterbank verdwijnen uit het interieur en zijn de achterruit + voorste zijruiten vervaardigd uit lichtgewichtglas. De deurpanelen, die doen het met een treklint en een hoop isolatie blijft in Stuttgart achter. Ben je helemaal gek in je hoofd, dan kan je zelfs het infotainmentsysteem achterlaten bij de dealer. Het resultaat is een leeggewicht van 1.425 kilogram, aldus Porsche. Anderzijds is dat amper 20 kilogram minder dan de instap 911 Carrera.
Extra oomph?
Over die instap-Carrera gesproken, de 911 T neemt de krachtbron daarvan helemaal over. Waardoor je over een zescilinderboxermotor met twee turbo's beschikt die 370 pk en 450 Nm mag loslaten op de achterwielen. Sprinten naar de honderd doe je daarmee in 4,5 seconden. Wederom; amper 0,1 seconde sneller dan de 911 Carrera. De optionele PDK-automaat brengt dat getal nog eens stevig naar beneden, tot 4,2 seconden. De top van 290 kilometer blijft identiek aan de Carrera.
Hamvraag blijft natuurlijk waarom je voor deze 911 T moet gaan en niet voor de 10.000 euro goedkopere 911 Carrera als je op zoek bent naar de meest puristische Porsche-ervaring. Wel, we hebben daar ook niet echt een antwoord op. Vooral omdat we het gevoel hebben dat Porsche niet net dat tikkeltje verder ging. Oké, de achterbank mag dan wel verdwenen zijn maar vooraan nog steeds elektrische stoelen? Kom op. We vragen ons dan ook af of je voor 10.000 euro geen 911 Carrera onder de 1.400 kilogram kan krijgen. We gokken van wel. Enfin, dan heb je natuurlijk geen T-badge op de kofferklep...
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 5 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 20 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden