De BMW M2 is dood! Geen nood, BMW voorziet meteen vervanging. In de vorm van de M2 Competition, met het motorblok van de M4 en 410 pk sterk. Of hoe WLTP ook voor mooie verhaaltjes kan zorgen.
Kreeg de M2 vorig jaar nog een facelift die je eigenlijk amper kan zien, dan pakt het merk uit Beieren nu uit met een veel grotere update voor de kleinste M'er. Hoogstwaarschijnlijk noodgedwongen, door de strengere normen die met rasse schreden dichterbij komen. De M2 deed het namelijk met een 3-liter zes-in-lijn vanuit 2009, terwijl ze op de rekken eigenlijk een 3-liter zes-in-lijn hebben liggen die in 2014 voor het eerst het levenslicht zag. Jawel, het blok van de M3/M4.
Die zescilinder, met S55-badge - vindt dus nu zijn weg naar de M2. Al mogen we eigenlijk niet meer M2 zeggen, want voortaan is het altijd M2 Competition. De nieuwe krachtbron is 410 pk en 550 Nm sterk en vooral dat koppel (+85 Nm) moet het verschil gaan maken in de hernemingen. De sprinttijd van 4,4 seconden voor de handbak is marginaal sneller dan de 4,5 van voordien.
Niet enkel de motor
Samen met het motorblok neemt de M2 Competition een opgewaardeerde koeling over van de M4 én ophangingselementen vervaardigd uit CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). 19-duims velgen herbergen dan weer optioneel vergrote remschijven terwijl een nieuwe uitlaatlijn het plaatje af maakt. Al moet gezegd dat die nieuwe uitlaatlijn er vooral is om de strengere emissienormen tevreden te stellen.
Hoe je de M2 Competition kan herkennen? Gemakkelijk als de klant voor het nieuwe oranje (Sunset Orange) of grijze (Hockenheim Silver) kleurtje gaat. Los daarvan krijgt de M2 Competition herwerkte zijspiegels, een nieuwe voorbumper met grotere luchtsleuven en meer zwarte accenten rondom. Binnenin valt nieuw zitmeubilair te rapen en een rode startknop.
Wanneer de M2 Competition nu juist de M2 Coupe zal vervangen kan BMW ons niet meegeven en zal hoogstwaarschijnlijk afhangen van wanneer de nu al bestelde M2 Coupe's van de band zijn gerold. Dat die klanten nu met een zuur gezicht dit bericht aan het lezen zijn, daar zijn we stiekem zeker van. Bestellen kan je de M2 Competition evenwel nu al.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden